אפגניסטן: הטליבאן כבר לא מאפשר לאזרחי המדינה להגיע לשדה התעופה בקאבול

ברקע נסיונות הבריחה הנואשים של האזרחים האפגנים, הטליבאן הודיע כי יותר לא יאפשר להם לעזוב את המדינה, וכי הוא מתנגד להארכת טיסות הפינוי ממנה • נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע כי לא יאריך את תאריך הנסיגה מאפגניסטן מעבר ל-31 באוגוסט

משפחות עולות על מטוס של חיל האוויר האמריקאי בשדה התעופה בקאבול / צילום: Associated Press, .S. Marine Corps
משפחות עולות על מטוס של חיל האוויר האמריקאי בשדה התעופה בקאבול / צילום: Associated Press, .S. Marine Corps

טליבאן הודיע היום (ג') כי לא יאפשר יותר לאזרחים אפגניים לעזוב את המדינה, וכי בארגון הטרור מתנגדים לכל הרחבה של טיסות הפינוי - התפתחות שמגיעה שבוע בלבד לפני התאריך שבו הכוחות של ארצות הברית ומדינות הקואליציה אמורים לעזוב את אפגניסטן.

"אנחנו לא בעד לאפשר לאפגנים לעזוב", אמר דובר הטליבאן, זביהוללה מוג'אהיד, במהלך מסיבת עיתונאים היום. "להם (האמריקאים) יש את ההזדמנות, יש להם את המשאבים, הם יכולים לקחת את כל האנשים ששייכים להם - אבל אנחנו לא נאפשר לאפגנים לעזוב ואנחנו לא נאריך את תאריך היעד", הוסיף. לדבריו, טיסות פינוי שיבוצעו על-ידי כוחות זרים אחרי ה-31 באוגוסט יהיו "הפרה" של הבטחת ממשל ביידן לסיום משימת הצבא האמריקאי במדינה.

"הדרך לנמל התעופה נסגרה. לאפגנים אסור ללכת לשם עכשיו, לזרים מותר. אנחנו עצרנו אזרחים אפגנים מלהגיע לשם כי הקהל גדול, יש סכנה שאנשים יאבדו את חייהם, עלולה להיות רמיסה", אמר מוג'אהיד, לפי מתורגמן שליווה אותו.

ב-"רויטרס" מדווחים שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הודיע כי לא ידחה את היציאה מאפגניסטן מהתאריך המתוכנן הנוכחי, 31 באוגוסט. ביידן צפוי לנאום בנוגע למאמצי הפינוי של כוחות הקואוליציה בהמשך היום, לאחר פגישת חירום של ארגון G7.

דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, הודיע לעיתונאים כי לא חל שינוי בזמנים של המשימה. "אנחנו נשארים מחוייבים להוציא כל אמריקאי שמעוניין לעזוב ואנחנו עדיין מאמינים, בוודאי עכשיו כשהצלחנו להגדיל את היכולת ואת הזרם החוצה, שיש לנו את היכולת לבצע את זה עד סוף החודש", אמר.

"בטליבאן היו מאוד ברורים לגבי מה הציפיות שלהם", ענה קירבי כשנשאל על הצהרות הטליבאן המתנגדות להתמשכות המשימה של הצבא האמריקאי באפגניסטן. "מבלי להיכנס לפרטים, אני לא רואה דיסונסס גדול (בין השיח הציבורי ובין השיח הפנימי עם הטליבאן)", הוסיף.

"זה קו אדום"

ביום שני דובר נוסף של הטליבאן, סוהיל שאהין, התייחס באופן דומה להארכה אפשרית של שהות צבא ארצות הברית באפגניסטן. "זה קו אדום", הבהיר. "הנשיא ביידן הודיע כי ב-31 באוגוסט הם יסיגו את כל הכוחות הצבאיים שלהם. אז אם הם מאריכים את זה, זה אומר שהם מרחיבים את הכיבוש בזמן שאין צורך בכך". לדבריו, "אם ארצות הברית או בריטניה מעוניינות בזמן נוסף להמשך הפינויים, התשובה היא לא. או שיהיו השלכות".

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, אמר אתמול במהלך תדרוך לעיתונאים כי הממשל מאמין שניתן יהיה להשלים את מאמצי הפינוי עד סוף החודש. "אנחנו מתקשרים עם הטליבאן ומתייעצים עם הטליבאן בכל היבט של מה שקורה בקאבול כרגע", סיפר סאליבן. "בסופו של דבר, זו תהיה החלטת הנישא לגבי איך זה יתקדם - לא של אף אחד אחר", הוסיף.

עד כה, יותר מ-60 אלף פונו מאפגניסטן

לפי הבית הלבן, ארצות הברית פינתה או סייעה בפינויים של כ-58,700 איש מאפגניסטן במהלך עשרת הימים האחרונים. 21,600 מתוכם הוטסו החוצה במהלך 12 שעות בלבד אתמול. מאז סוף יולי ארצות הברית הוציאה מאפגניסטן כ-63,900 איש. לפי נתוני משרד החוץ האמריקאי, עדיין יש כמה אלפי אזרחים שמחכים לפינוי.

יותר מ-5,000 חיילים אמריקאיים נמצאים כעת בקאבול ומסייעים במאמצי הפינוי. כמעט 200 מטוסים הוקדשו למשימה. הפנטגון הודיע כי המפונים טסים מקאבול למקלטים זמניים ברחבי המזרח התיכון ואירופה - כולל מתקנים אמריקאיים בקטאר, איחוד האמירויות, כוויית, בחריין, איטליה, ספרד וגרמניה. "ייתכן מאוד שנצטרך להשתמש במתקנים צבאיים נוספים בתוך ארצות הברית", אמר קירבי.