מתקרבים למיליון שקל: היקף המשכנתה הממוצע ביולי זינק ב-23%

המשכנתה הממוצעת בחודש שעבר עמדה על 954 אלף שקל - זינוק דו-ספרתי לעומת יולי 2020 ועלייה לעומת יוני, שבו המשכנתה הממוצעת עמדה על 928 אלף שקל • הזוגות הצעירים במחיר למשתכן לקחו ביולי בממוצע משכנתה בגובה 927 אלף שקל

משכנתאות / צילום: Shutterstock, jaturonoofer
משכנתאות / צילום: Shutterstock, jaturonoofer

שוק המשכנתאות ממשיך לבעור. אומנם בחודש יולי נלקחו משכנתאות בהיקפים דומים לאלה שנלקחו ביוני, אך חלה ירידה קלה במספר הלווים. המשמעות היא שהמשכנתה הממוצעת הנלקחת בישראל עלתה בשנה האחרונה ב-23%, והיא מתקרבת והולכת לכיוון המיליון שקל. במקביל, רוכשי הדירות במחיר למשתכן לוקחים משכנתאות של יותר מ-900 אלף שקל, וגם המשקיעים רשמו קפיצה במשכנתאות שהם לקחו בחודש יולי.

נתוני המשכנתאות המתפרסמים על ידי בנק ישראל הם הנתונים הטריים ביותר על שוק הדירות. הם אינם כוללים נתוני מחירים או כמות עסקאות, ואולם בהתקיים קשר ישיר בין היקפי המשכנתאות למספר העסקאות ולמחירי הדירות - ניתוח היקפי המשכנתאות שנלקחים מספקים אינדיקציות מהימנות למדי לגבי הביצועים של השוק בחודש יולי, שיתפרסמו בחודשים הקרובים על ידי הלמ"ס והכלכלנית הראשית.

המשכנתה הממוצעת הכוללת שנלקחה בחודש שעבר הגיעה ל-954 אלף שקל, לעומת 928 אלף שקל משכנתה ממוצעת שנלקחה בחודש יוני. מאז חודש יולי 2020 המשכנתה הממוצעת הנלקחת על ידי משקי הבית בישראל גדלה כאמור ב-23%. ניכר כי הקפיצה הגדולה נרשמה עם פרוץ הקורונה, מאז גובה המשכנתה הממוצעת שלוקחים רוכשי הדירות עלה בכמעט שליש.

הזוגות הצעירים נוטלי המשכנתאות במסגרת הדירות המוזלות שהם רוכשים במחיר למשתכן הקטינו מעט את גובה המשכנתה הממוצעת ביולי ל-927 אלף שקל, לעומת 945 אלף בחודש יוני. השינויים שנרשמים בהיקפי המשכנתאות שנלקחים על ידי מגזר זה מושפעים ישירות מהפרויקטים שבהם נרכשות דירות. כשמדובר בפרויקטים בפריפריה המשכנתאות שנלקחות נמוכות יותר וכשמדובר בדירות שממוקמות בפרויקטים במרכז הארץ - המשכנתאות עולות. בסך-הכול קיימת מגמה ברורה של עלייה בגובה משכנתה שלוקחים הלווים הצעירים של מחיר למשתכן, שנובעת בין היתר מהפערים הגדלים בין מחירי הדירות בשוק החופשי. שעולים ללא הרף, לבין מחירי הדירות של מחיר למשתכן, שמוקפאים בצורה מלאכותית.

המשקיעים ממשיכים לתגבר את הרכישות שלהם, ובמקביל גם את המשכנתאות שהם לוקחים. בחודש יולי נלקחו כ-1,700 הלוואות על ידי משקיעים, שלראשונה חצו את רף המשכנתה הממוצעת של 800 אלף שקל לרמה של 845 אלף שקל.