סכסוך חדש נוצר בגלל טסלה, והפעם אין לזה קשר למכוניות של מאסק

קרואטיה רוצה לשים את דיוקנו של ניקולא טסלה על מטבעות שתטביע. סרביה אומרת: אל תעזי

דיוקן של ניקולא טסלה / איור: Shutterstock, Prachaya Roekdeethaweesab
דיוקן של ניקולא טסלה / איור: Shutterstock, Prachaya Roekdeethaweesab

הקיץ, מושלת הבנק המרכזי של סרביה נוקטת עמדה תקיפה לגבי מטבעות זרים: היא מנסה למנוע מדיוקן הממציא ניקולא טסלה להופיע על הכסף הקרואטי.

למרות שהוא מת כבר 78 שנים, טסלה עדיין מלהיט את הרוחות בין שתי המדינות השכנות בבלקן לגבי השאלה למי מהן הזכות להתגאות במהנדס החשמל החלוצי, שחברת המכוניות החשמליות טסלה נקראת על שמו.

מבחינת מוצאו האתני, טסלה היה סרבי שגדל בחלק מהאימפריה האוסטרית שכיום הוא חלק מקרואטיה. בגיל 28, היגר לארה"ב, שם היה חלוץ בפיתוח היכולת לגרום לזרם חילופין לפעול בקנה מידה גדול, ועזר לחשמל את העולם.

במשך שנים, סרביה וקרואטיה התחרו על השושלת של טסלה, וקראו לבניינים, אנדרטאות ורחובות על שמו. ביולי, הציבור בקרואטיה הצביע על כך שטסלה יופיע על מטבעות האירו החדשים במדינה, כשתצטרף המדינה למטבע של האיחוד האירופי, כפי שמתוכנן, ב-2023. המשאל בנושא נערך על ידי הבנק המרכזי שם. זה עשוי לגרום למטבעות עם דיוקן טסלה הקרואטי לקשקש בכיסיהם של 340 מיליון אירופאיים, ויקדם מאוד את טענת המדינה על כך שהממציא הוא אחד מבניה.

בסרביה מאיימים שינקטו "צעדים ראויים" בתגובה

יורגווואנקה טבקוביץ', נגידת הבנק הלאומי של סרביה, הבטיחה "לנקוט צעדים ראויים" בקרב המועצה האירופית, מה שגרם לבכירים בקרואטיה להגיב בחריפות. טסלה כבר היום מופיע על שטר 100 דינר סרבי והמדינה הטביעה מטבעות זיכרון הקשורים לתאריכים בחייו.

בבלגרד, שם ההופעה הנפוצה של שמו של טסלה והדיוקן נתנו לפרופיל שלו נראות שלרוב שמורה במקומות אחרים לכוכבי פופ או ספורטאים מפורסמים, יש לכולם דעה, והדעה הזו אחת: קרואטיה, תורידי ממנו ידיים.

זה "יהיה ניכוס תרבותי של המורשת התרבותית והמדעית של העם הסרבי, בגלל שלא ניתן להתווכח על העובדה שהמדען המפורסם הזה הכריז בעצמו, כל חייו, שהוא סרבי במוצאו ובאתניות שלו", כתבה טבקוביץ' בהודעת דואר אלקטרוני.

מלחמה על הזכות להתגאות בדמויות היסטוריות חשובות אינה דבר חדש. על אלכסנדר גרהם בל, שהמציא את הטלפון, מתחרות גם סקוטלנד, שם נולד והתחנך, גם קנדה, שם חי אחר כך, וגם ארה"ב, שם עשה את רוב עבודתו.

היריבות של סרביה עם קרואטיה קורית על רקע סכסוך בין המדינות שאפילו לא מזמן, בשנות ה-90, הגיע לאלימות לאחר שהקבוצות האתניות השונות שהרכיבו את יוגוסלביה החלו להילחם זו בזו עם התפרקותה.

שרת התקשורת והתרבות של קרואטיה, נינה אובוליין קורז'ינק, אמרה שאין וויכוח: טסלה נולד בסמיליאן, כפר שנמצא במדינה שלה. היא אמרה שבעוד הקרואטים מכירים במוצאו האתני הסרבי, הסרבים מסרבים לתת קרדיט לנושא של מקום הולדתו.

"אני לא יכולה אפילו להבין למה הם מתלוננים, זה כל כך לא רלוונטי", אמרה.

אבל סרביה מתלוננת, והבנק המרכזי שלה מוביל את המאבק נגד מה שבכיר מהבנק הלאומי של סרביה כינה "הקרואטיזציה הכפויה של ניקולא טסלה לאחר מותו".

מוצג מס' 1 בעדויות של קרואטיה: הדרכון של טסלה, הנושא את עיטור השריון של ממלכת קרואטיה.

בבנק המרכזי של סרביה, העוסק בימי שגרה בדיונים על שיעורי ריבית ומדדים כלכליים, מתייחסים לנושא כקשקוש. הדרכון מראה בבירור שהוצא על ידי פרנץ יוזף הראשון, שליט האימפריה האוסטרו הונגרית, שקרואטיה הייתה חלק ממנה, כך אמרה הפקידה הבכירה בבנק המרכזי של סרביה. קרואטיה לא הייתה מדינה עצמאית בזמנו, הוסיפה, רעיון שהממשלה של קרואטיה כיום מלגלגת עליו.

הביוגרפים מצדדים בסרבים

סרביה נשענת על הרעיון שתרבות, מוצא אתני וזהות עצמית יותר חשובים ממיקום. טסלה היה בן של כומר אורתודוקסי סרבי שלמשפחתו הייתה היסטוריה ארוכה בצבא הסרבי.

ממשלת קרואטיה מצביעה על דברים שאמר טסלה כשביקר בזאגרב ב-1892, כשאמר שמחובתו כ"בן של מדינתי" לעזור לעיר הבירה.

שני ביוגרפים היושבים בארה"ב שהוול סטריט ג'ורנל פנה אליהם מצדדים בסרבים. "כשנשאל, היה טסלה מדבר על היותו סרבי", אמר ברני קרלסון, פרופסור מאוניברסיטת וירג'יניה. מארק סייפר, שכתב את הביוגרפיה ב-1996, אמר שישנן הוכחות רבות בדברים שכתב טסלה לכך שראה עצמו כסרבי.

מנכ"ל טסלה אלון מאסק היה דיפלומטי בשנת 2019 כשהכריז שהמכוניות שהחברה שלו מייצרת יגיעו לאזור: "אנחנו מקווים להתחיל למכור בקרואטיה, סרביה ורוב מזרח אירופה בתחילת השנה הבאה. סוף סוף, נעשה את ניקולא טסלה גאה על ידי מכירת המכוניות שלו במדינות המוצא שלו!", צייץ. חברת טסלה לא הגיבה לבקשות תגובה.

אלון מאסק / צילום: Shutterstock
 אלון מאסק / צילום: Shutterstock

כשטסלה מת ב-1937 אחיינו שלח את חפציו מניו יורק לבלגרד, שם הם מוצגים כיום במוזיאון המוקדש לחייו. האפר שלו חצה את האוקיינוס וכיום שמור בגלובוס מוזהב שמוצב בהדרת כבוד דתית בחדר במוזיאון שהאור בו מעומעם.

האפר שלו פעמיים היה במוקד של מריבה בין מוזיאון טסלה והכנסייה האורתודוקסית הסרבית, שרצתה שיוצג בכנסייה המרכזית של בלגרד.

קרואטיה הקימה מרכז משלה לזכרו של טסלה, בבית בכפר סמיליאן בו נולד. אנה-מריה סולאיה, מדריכה במקום, אמרה שהיא נמנעת מלדבר על ההקשר הסרבי של טסלה כמה שאפשר.

"אני אומרת רק איפה הוא נולד, מה הייתה דתו בזמנו (אורתודוקסי) ואז הם יכולים להחליט לבד מהיכן הגיע", אמרה.

חלק מהאזרחים בסרביה הצטרפו למאבק

ישנם אנשים הרואים צד קליל במריבה. כשחדשות לגבי תוכניות המטבע של קרואטיה נעשו פומביות, הטלפון של הסרבית הלנה איבנוב החל לצפצף בהתראות מחברים קרואטים שרצו להקניט אותה. "סוף סוף, מישהו סרבי על מטבעות האיחוד האירופי. תודה, קרואטיה", היא ענתה להם.

אבל בבלגרד, מוכר המזכרות בוקי מילקוביץ' שמע את המילים ניקולא טסלה וקרואטי ונענע את ראשו.

"לא, סרבי," אמר לגבי מוצאו של הממציא.

מילקוביץ' עשה עסקים לא רעים במכירת חולצות של טסלה, ספלים, מגנטים למקרר ומזכרות אחרות. מאז שקרואטיה הצביעה להנציח את טסלה על המטבע שלה, מילקוביץ' אומר שהגביר את מאמציו לחנך לקוחות לגבי מוצאו של הממציא.

אלכסנדר פיליפוביץ' אלפי מצייר דיוקנאות של טסלה, שהוא מוכר במרכז בלגרד. הוא כתב שיר עם על הממציא ומתכוון לשלוח ציור לראש ממשלת קרואטיה, כדי שהדימוי על המטבעות יהיה מציור שצויר על ידי אדם סרבי.

טבקוביץ', מושלת הבנק המרכזי של סרביה, אומרת שבני משפחתו של טסלה, יחד עם סרבים אחרים, נרצחו על ידי חיילים קרואטיים במלחמת העולם השנייה, ושלאומנים פוצצו פסל של הממציא קרוב למקום הולדתו וסילקו את הסרבים מהאזור ב-1992. אובולג'ן קורז'ינק, שחשפה פסל חדש במקום במאי, אמרה שגם קרואטים סבלו בסכסוכים מהעת האחרונה.

בבנק המרכזי של סרביה יש קלף נוסף, אומרים פקידים שם - אחד העובדים בבנק כיום הוא בעל שם זהה, ניקולא טסלה.