חשד: הבטיח שכר של 12 אלף שקל לשלוש שעות עבודה ביום, גרם למורים לרכוש מכשירים יקרים - ונעלם עם הסחורה

מעדויות שהגיעו לגלובס עולה כי ליאור לזר מהרצליה, בעלים של מרכז לשיעורים פרטיים, העסיק מורים מבלי לשלם וגרם להם לרכוש עבורו ציוד יקר-ערך • הקורבנות, ביניהם גם הורים, לא מצליחים לקבל את כספם בחזרה • המשטרה: "נפתחו חקירות אשר מתנהלות בימים אלה במטרה להגיע לחקר האמת"

ליאור לזר / צילום: רונן דבש
ליאור לזר / צילום: רונן דבש

ליאור לזר מהרצליה, הבעלים של מרכז ותיק לשיעורים פרטיים "המרכז למצוינות" הפועל מזה 21 שנים (אשר הוא אינו "המרכז למצוינות לימודית"), העסיק מורים מבלי לשלם להם וגרם להם לרכוש ציוד יקר-ערך עבורו תחת ההבטחה למשרה נחשקת עם שכר של 12 אלף שקל לשלוש שעות עבודה ביום כמפקחים על שיעורים פרטיים בזום - כך עולה מתלונות מורים שהגיעו לידי גלובס. התקבלו תשע עדויות של הורים ומורים להם חייב לזר כספים רבים.

מהעדויות שהגיעו לגלובס, עולה כי ארבעה מורים שלימדו תקופות ארוכות במרכז שמפעיל לזר וסמכו על לזר לאור היכרותם עמו, רכשו עבורו מכשירי טלפון ניידים יקרי ערך וציוד נוסף בעקבות דרישתו. זאת לצורך העבודה שהציע להם לזר כמפקחים על שיעורים פרטיים בזום בשכר גבוה ומעט שעות עבודה. הקנייה נעשתה תחת הבטחתו של לזר כי ישיב להם את הכספים שהוציאו בצ'קים. לזר נעלם עם הסחורה היקרה ומסר להם צ'קים ללא כיסוי.

חלק מהקורבנות הגישו תלונות נגד לזר, ובימים אלה מתנהלת נגדו חקירה במשטרה. מהמשטרה נמסר כי חלק מהתיקים הועברו לפרקליטות, אך בדיקה בפרקליטות העלתה שהתיקים טרם התקבלו. תלונה של אחד מהמתלוננים בחיפה נסגרה מחוסר אשמה.

בנוסף נגד לזר הוגשו בשנים האחרונות עשרות תביעות לבתי המשפט ולהוצאה לפועל בגין מסירת צ'קים ללא כיסוי והלנת שכר עבודה. במרץ ואפריל השנה התקבלו מספר פסקי דין נגדו בתביעות שהגישו מורים נוספים שלא שילם להם את שכרם.

ביוני 2021 הוגשה בקשה על ידי עו"ד שי שמש המייצג מורה לה חייב לזר כספים להכריז עליו פושט רגל ולמנות נאמן לנכסיו. לבקשה הצטרפו מורים נוספים. לזר טרם הגיב לבקשה. 

הקורבנות לא מצליחים לקבל את כספם בחזרה

עוד עולה מהעדויות שהגיעו לגלובס כי הורים לילדים שרכשו חבילות של שיעורים פרטיים באלפי שקלים איבדו את כספם לאחר שלזר הפסיק לספק שיעורים. כמו כן, מורים שלימדו אצל לזר לא קיבלו את שכרם. התנהלותו הבעייתית מול ההורים שרכשו חבילות של שיעורים פרטיים פורסמה בחדשות 12 בנובמבר 2020, ולאחר מועד זה שיכלל לזר את השיטות והחל להוציא כספים מהמורים תוך פיזור צ'קים ללא כיסוי.

הקורבנות עומדים מול שוקת שבורה - חלקם פנו למשטרה, חלקם הגישו תביעות ופנו להוצאה לפועל אך הם לא מצליחים לקבל את כספם בחזרה.

הסיפור הקשה ביותר הוא של אורן (שם בדוי), אדם עם אוטיזם ברמת תפקוד גבוהה המתקשה בהבנת סיטואציות חברתיות. לזר הביא אותו להוציא עשרות אלפי שקלים לאחר שלקח הלוואות מהבנק לשם כך. אורן עבד כמורה אצל לזר בעבר ובמשך תקופה לזר שילם לו עבור עבודתו.

"במרץ האחרון ליאור פנה אלי עם הצעת עבודה - עבודה למשך 3 שעות ביום, 5 ימים בשבוע בפיקוח על מורים אחרים שמלמדים בזום", מספר אורן. לזר ביקש ממנו לקנות כמה מכשירי טלפון יקרים ולזר התחייב להחזיר את התשלום בצ'קים לאחר שטען כי הוא נפגע מתשלום המסים.

"בגלל הנסיון החיובי שלי איתו ברובו, בגלל נסיבות אישיות שבגללן הייתי צריך את הכסף הזה, ובגלל מכבש הלחצים שהוא הפעיל נכנעתי". אורן סמך על לזר, רכש עבורו מכשירי אייפון וטאבלט ב-60 אלף שקל ונתן לו סכום מזומן של 46 אלף שקל.

"זה שאני אוטיסט ומתקשה להעריך סיטואציות חברתיות בזמן אמת, בניגוד להערכות בדיעבד, גם תרם את חלקו לעניין. אני יכול בדיעבד להסתכל על מצבים חברתיים אבל בלייב זה יותר מדי בבת אחת".

"המכשירים נקנו בכמה פגישות, החל ב-18 במרץ השנה, כשכל פעם הוא מבטיח לי שהוא יספק לי חוזה עבודה חתום". אורן לקח הלוואות בסכום של 35 אלף שקל והצ'קים שנתן לו לזר לא כובדו. "הוא טען שהחשבון שלו עוקל בגלל טעות אנוש בבנק לאומי", מספר אורן.

"הוא אמר שאעבוד שעתיים ביום והוא ישלם לי 12 אלף שקל בחודש"

דינה הכירה את לזר לפני תשע שנים. "עבדתי אצלו כמורה בערך שלוש שנים. הוא שילם לי ולא עשה בעיות. לפני שלושה חודשים, הוא פתאום מתקשר אלי. פגשתי אותו והוא סיפר שהעסק שלו מאוד התרחב בגלל הזום. הוא הציע לי עבודה של רכז, הסביר שאני אעבוד שעתיים ביום והוא ישלם לי 12 אלף שקל בחודש. בשביל זה הוא אמר שאני חייבת לקנות מחשב מיוחד לעבודה כדי שאני אתחיל לעבוד".

דינה החלה לעבוד. "לימדתי שלושה תלמידים במשך שלושה שבועות ואז אמא של תלמיד התקשרה להגיד לי שאני אזהר ממנו כי הוא לא משלם למורים. פתאום נפתח לי העיניים". דינה לימדה 12 שיעורים עליהם היתה אמורה לקבל 200 שקל לשיעור.

"ביקשתי שישלם לי. הוא אמר 'בסדר', וביקש שאני אשלח את פרטי הבנק שלי. זה היה בסוף חודש יוני השנה. אני עדיין מחכה".

אחד מהקורבנות בפרשה שגם הגיש תלונה במשטרה הוא רענן (שם בדוי), מורה לערבית בשנות ה-60 לחייו שמכיר את לזר מזה 25 שנים. רענן עבד אצלו במשך מספר שנים כעצמאי, עד לפני שמונה שנים והתשלומים הועברו בזמן. יחסיהם של השניים היו קרובים ורענן אף השתתף בחגיגת ברית המילה של אחד מבניו של לזר.

במרץ 2021 פנה לזר גם לרענן והציע לו עבודה כמפקח על מורים בסקטור הערבי. "ליאור אמר לי שעליי לקנות מכשירי טלפון נייידים ושעון של אפל דרכם אפקח על המורים. הוא אמר שאני אקנה את זה בכרטיס אשראי שלי. אני הכרתי אותו וחשבתי שהכול בסדר ויהיה לי עוד מקור הכנסה. הוא פיתה אותי וקניתי בשתי חנויות מכשירים".

רענן, שעובד היום במשרה חלקית בבית ספר תיכון, שמח על ההצעה להכנסה נוספת והאמין ללזר בגלל ההיכרות הקודמת שלהם - "לא היתה לי סיבה לחשוד שמשהו לא תקין בגלל שבעבר היה משלם על העבודה", אמר. בסך-הכול קנה רענן סחורה בכ-40 אלף שקל אותה מסר ללזר. לזר נתן לו צ'ק עתידי בסכום של 14 אלף שקל שהתגלה ללא כיסוי.

רענן הגיש תלונה במשטרת חיפה. התלונה נסגרה מחוסר אשמה והוגש ערר על הסגירה.

האמהות שקנו שיעורים באלפי שקלים

רינה היא אם לשני ילדים מתל אביב שקנתה בשנת 2018 חבילה של 120 שיעורים פרטיים במחיר של 6,000 שקל. ילדיה נהנו מהשיעורים ולאור ההצלחה החליטה לרכוש בפברואר 2019 חבילה נוספת במבצע שהציע לזר - 4,000 שקל ל-100 שיעורים. מהחבילה שרכשה נשארה לה יתרה של 2,600 שקל שלא קיבלה שיעורים עבורה. לזר הפסיק לספק שיעורים וסירב להחזיר את הכספים.

גם גאולה, אם לשני ילדים מדרום תל אביב רכשה מלזר בשנת 2018 חבילת שיעורים בשנת 2018. היא קיבלה תמורה למלוא השיעורים ובמהלך 2019 רכשה שוב 120 שיעורים בתמורה ל-4,800 שקל. המורה הקבוע שלימד את ילדיה הודיעה לה שלזר לא משלם לו ולכן יפסיק ללמד את הילדים. גם היא איבדה את כספה ולא קיבלה את מרבית השיעורים עבורם שילמה.

גם תומר, מורה בן 42 מאזור המרכז, עבד אצל לזר בשיעורים פרטיים ונפל קורבן. "הוא הציע לי משרה של רכז פדגוגי - במסגרתה אצפה בשיעורי זום של מורים אחרים ואעביר משוב. לדבריו, אקבל שכר של כ-12 אלף שקל בחודש בתמורה לשלוש שעות עבודה ביום. הסכמתי". לזר דרש כי תומר ירכוש מכשיר אייפון ומחשב והסביר כי יש צורך שהם יהיו רשומים על שמו של תומר, והבטיח להחזיר את העלות.

"ליאור ואדם נוסף שלחו אותי אל נקודת שירות של דינמיקה סלולר שם רכשתי שני מכשירי אייפון פרומקס, ואחר כך הלכנו אל חנות איי דיגיטל שם רכשתי מחשב. שתי הרכישות עלו 12 אלף שקל בקירוב. ליאור לקח ממני את המכשירים ואמר כי הם נלקחים לאקטיבציה, כדי שיוכלו לשמש אותי בצפייה במורים והעברת משוב".

בהמשך גרם לזר לתומר לקנות מכשירים נוספים כך שסך-הכול הוציא 25 אלף שקל. לזר מסר לתומר צ'קים לכיסוי ההוצאות אך הצ'קים חזרו ללא כיסוי ועד היום הכספים לא הוחזרו.

תגובת משטרת ישראל: "כל תלונה המתקבלת במשטרה ומעלה חשד לביצוען של עבירות פליליות, ובכלל זה עבירות מרמה והונאה, נבדקת ומטופלת ביסודיות במטרה להגיע לחקר האמת. באשר לתלונות שהוגשו נגד החשוד ושלגביהן עלה חשד לקיומה של עבירה פלילית, נפתחו במשטרה חקירות אשר מתנהלות בימים אלה במטרה להגיע לחקר האמת".

מטעמו של ליאור לזר לא נמסרה תגובה לאחר שנעשו ניסיונות חוזרים לקבל את תגובתו ותגובת עורך דינו.

*** חזקת חפות: החקירה המשטרתית נגד ליאור לזר טרם הסתיימה, הוא לא הורשע בעבירה, ועומדת לו חזקת החפות.