לא על הלחם לבדו: מאפיית אנג'ל מוכרת נדל"ן בירושלים ברווח של 335 מיליון שקל

אנג'ל מוכרת את מתחם המפעל שלה בירושלים תמורת 400 מיליון שקל • המפעל של מאפיות אנג'ל יושב על כ-19 דונם באזור התעשייה גבעת שאול בכניסה לעיר • בכוונת הרוכשים, בהם מור קופות גמל, לבנות במקום מגורים ומסחר

מאפיית אנג'ל ירושלים / צילום: באובאו
מאפיית אנג'ל ירושלים / צילום: באובאו

עסקת נדל"ן ענקית לחברת המאפיות הבורסאית אנג'ל, שמכרה לקבוצת רוכשים הכוללת את מור קופות גמל ושותפים נוספים את מתחם המפעל שלה בירושלים תמורת כ-400 מיליון שקל. באנג'ל, המייצרת ומשווקת מוצרי לחם ומשווקת עוגות, מעריכים כי כתוצאה מהשלמת המכירה היא צפויה לרשום רווח הון (לפני מס) של כ-335 מיליון שקל - גבוה בכמעט 60% משווי השוק של החברה כולה טרם הדיווח.

עוד היא מעריכה כי חבות המס שתחול עליה בשל העסקה תסתכם בכ-70 מיליון שקל לאחר קיזוז הפסדים. בעקבות הדיווח זינקה מניית אנג'ל ביותר מ-50% לשווי של כ-330 מיליון שקל.

תיבחן הכנסת שותפים 

המפעל של מאפיות אנג'ל יושב על כ-19 דונם באזור התעשייה גבעת שאול בכניסה לעיר ובסמיכות לציר הרכבת הקלה והכניסה החדשה לירושלים. בכוונת הרוכשים (חלקה של מור גמל בעסקה יהיה כ-20%) לקדם על המקרקעין שינוי ייעוד על פי תוכנית אב ירושלים, ולהפוך אותו מאזור תעשייה לאזור מגורים, מסחר ותעסוקה.

כמחצית מסכום התמורה, 196 מיליון שקל בתוספת מע"מ, שולמו כבר במועד החתימה על ההסכם. היתרה תועבר בחודש פברואר הקרוב, כשמרביתה תועבר לחשבון נאמנות שבו תישאר עד למועד העברת השטח שנקבע לחודש פברואר 2024. בתקופה זו ינסו הרוכשים להשביח את הקרקע לקראת התחלת בניית מתחמי המגורים והמסחר, וסמוך לתחילת הבנייה תתבצע הערכה אם להכניס שותפים נוספים למיזם.

בדיווח על העסקה ציינה אנג'ל כי היא פועלת לגיבוש תוכנית להעברה מסודרת של הפעילות ממפעל החברה בירושלים לאתרי פעילות אחרים, בעיקר בלוד ובנתיבות. 

את הקונים ייצג עו"ד דורון טאובמן ממשרד כספי ושות' וכן עו"ד רועי גרוס ממשרד ארדינסט. את המוכרים ייצג עו"ד אביב פריאנטי ממשרד הרצוג פוקס נאמן.

שחיקה ממושכת של הפעילות

אנג'ל (שלמה א. אנג'ל) נמצאת בשליטת יצרנית הקמח הפרטית שטיבל (24% מהמניות) ובני משפחת אנג'ל בראשות מנכ"ל החברה ירון אנג'ל (המחזיק בכ-23% מהחברה). היא מייצרת ומשווקת מוצרי לחם ומשווקת עוגות, וכן פועלת בתחום הפיתות בארה"ב. פעילותה של אנג'ל סובלת משחיקה כבר תקופה ממושכת, בעיקר, לפי החברה, בהשפעת שחיקת מחירי הלחם המפוקחים בעקבות החלטת המדינה.

בחמש השנים האחרונות (2016-2020) הפסדיה מתקרבים ל-30 מיליון שקל (והכנסותיה בתקופה זו נשחקו ביותר מ-15%, מקרוב ל-500 מיליון שקל ב-2016, ל-415 מיליון שקל ב-2020.

דוחותיה הכספיים לסיכום המחצית הראשונה של השנה הנוכחית שפורסמו בימים האחרונים מעידים על המשך הכיוון השלילי, כשלצד יציבות בהכנסות, בהיקף של כ-205 מיליון שקל, הפסדיה גדלו כמעט ב-50% והגיעו ל-4.5 מיליון שקל.

טרם העליות שרשמה המניה בעקבות העסקה, היא השלימה ירידה של כ-33% מסוף חודש מרץ 2020 ועד כה.