בגלל המצב באפגניסטן: מרקל ביטלה את ביקורה בישראל

בשיחה עם רה"מ בנט הסבירה הקנצלרית מרקל כי לא תוכל לבקר בגלל הצורך להשלים את פינוי כוחות הצבא הגרמני מאפגניסטן • בנט אמר כי ישמח לקיים את הביקור בהמשך

אנגלה מרקל / צילום: Associated Press, Mark Large
אנגלה מרקל / צילום: Associated Press, Mark Large

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל ביטלה את ביקורה בישראל שתוכנן לשבוע הבא ואת השתתפותה בישיבת הממשלה ביום ראשון. בשיחת טלפון עם ראש הממשלה בנט הודיעה מרקל, כי לצערה לא תוכל לקיים את ביקורה בשל מצב החירום באפגניסטן והצורך להשלים את פינוי כוחות הצבא הגרמנים מהמדינה.

ראש הממשלה מסר לקנצלרית את הבנתו למצב והביע את תקוותו כי הפינוי יסתיים בשלום וללא נפגעים. עוד מסר רה"מ כי ישמח לארח את הקנצלרית בהמשך.

מרקל, שנחשבת לקאנצלרית פרו-ישראלית ושהגדירה בעבר את שמירת ביטחונה של ישראל כ"אחת מסיבות הקיום של גרמניה", הייתה אמורה לקיים ביקור פרידה בין ה-28 ל-30 באוגוסט. זה היה אמור להיות הביקור השמיני של הקאנצלרית בישראל, לאחר שסייעה למסד את "היחסים המיוחדים" בין המדינות במסגרת של פגישות בין-ממשלתיות מדי שנתיים. הקאנצלרית הייתה אמורה להיפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט ובכירים אחרים, לרגל פרישתה הקרובה, אחרי הבחירות הכלליות שיתקיימו בגרמניה ב-26 בספטמבר. היא אמורה הייתה, בין השאר, לבקר ביד ושם וכן לקבל תואר פרופסור לשם כבוד מהטכניון בשל מאבקה באנטישמיות. 

בשבועות האחרונים ניצבת הקנצלרית תחת ביקורת חריפה על כישלון הכוחות הגרמנים לצפות את נפילת אפגניסטאן ולחלץ מבעוד מועד את מי שסייע לכוחות הגרמנים שנפרשו בנוכחות גדולה בצפון המדינה.

בעוד חודש, כאמור, תושבי גרמניה יצאו לבחירות, ויכריעו בשאלה בשאלה המרחפת מעל המערכת הפוליטית ביבשת כבר יותר משלוש שנים: מי יחליף את הקנצלרית. מרקל הודיעה כבר בראשית כהונתה כי זו תהיה האחרונה, בניסיון שצלח להשקיט מרד פוליטי פנימי במפלגתה. המועמדים להחלפתה הם ארמין לאשט, מנהיג מפלגתה של מרקל - מפלגת האיחוד הנוצרי-דמוקרטי השמרנית (CDU), אולף שולץ הסוציאל-דמוקרטי, 
אנלנה ברבוק ממפלגת הירוקים ומנהיג המפלגה הליברלית (FDP), כריסטיאן לינדנר.