סוכר, מלח ושמן ב-150 מיליון שקל: ההשקעה החדשה של בנק הפועלים

פועלים אקוויטי רוכשת 20% ממניות "סוגת-מלח הארץ" לפי שווי חברה של כ-750 מיליון שקל • העסקה מציפה לקרן פורטיסימו רווח של מאות אחוזים בזמן קצר

מפעל סוגת בקריית גת / צילום: תמר מצפי
מפעל סוגת בקריית גת / צילום: תמר מצפי

פועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק הפועלים, רוכשת 20% מחברת "סוגת-מלח הארץ" מידי קרן ההשקעות פורטיסימו, תמורת כ-150 מיליון שקל - לפי שווי של כ-750 מיליון שקל. מדובר בהצפת ערך מהירה של מאות אחוזים עבור פורטיסימו, שרכשה מאז 2019 שלוש חברות מזון ומיזגה אותן לאחת.

בתחילת 2019 רכשה פורטיסימו, שמוביל יובל כהן, את חברת מלח הארץ, החולשת על יותר מ-80% משוק המלח בישראל, מידי שרי אריסון בתמורה לכ-160 מיליון שקל. בחודש ספטמבר אותה שנה רכשה הקרן את חברת המזון סוגת באמצעות מלח הארץ, בתמורה לכ-200 מיליון שקל מידי תאגיד המזון הבריטי מאן. סוגת שהוקמה בשנות ה-50 של המאה הקודמת עוסקת בייצור, שיווק והפצה של מוצרי מזון, ובראשם סוכר וכו סוגים רבים של אורז, קטניות, קמח ועוד. השנה רכשה פורטיסימו באמצעות סוגת גם חלק מנכסיה של חברת שמן תעשיות, לרבות מותגיה "עץ הזית" ו"מילומור", בסכום של 140 מיליון שקל.

החזון: "קבוצת מזון מובילה" 

בפורטיסימו מציינים כי "כלל המותגים הינם סינרגטיים ומהווים חלק חשוב מהחזון - להיות קבוצת מזון מובילה המספקת את חומרי הגלם האיכותיים ביותר לבישול ואפייה". בסך-הכול השקיעה קרן פורטיסימו ברכישת שלוש החברות סכום של כ-500 מיליון שקל, מהם רק 160 מיליון שקל מההון העצמי שלה (והיתרה בהלוואות וכספי החברות הנרכשות). בנוסף, לפני כשנה מכרה פורטיסימו את השטח שעליו יושב מפעל סוגת בקריית גת תמורת 215 מיליון שקל, כשבהסכם נקבע כי המפעל צריך להתפנות מהשטח בתוך ארבע שנים.

קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו קפיטל נוסדה ב-2004 ומתמקדת בעיקר בחברות טכנולוגיות ותעשייתיות בעלות פעילות גלובלית ופוטנציאל צמיחה. פורטיסימו גייסה עד היום 1.6 מיליארד דולר במסגרת חמש קרנות, מגופי השקעה מוסדיים בישראל, ארה"ב ואירופה.

התיק של פועלים אקוויטי - מעל 3 מיליארד שקל

עבור פועלים אקוויטי, לשעבר פועלים שוקי הון, מדובר בעסקה נוספת של השקעה בחברה מתחום הצרכנות. מוקדם יותר החודש היא השקיעה 90 מיליון שקל ברכישת 19.5% מיבואנית מוצרי החשמל והאלקטרוניקה ניופאן, ובחודש אוקטובר 2020 רכשה 20% מיבואנית אפל בישראל, איידיגיטל, תמורת 70 מיליון שקל.

בדוח החצי שנתי של בנק הפועלים שפורסם לפני כשבועיים, דיווח הבנק כי היקף תיק ההשקעות של פועלים אקוויטי מגיע כבר ל-3.1 מיליארד שקל, גידול משמעותי לעומת היקפו בתחילת 2020.