מדד השירות בחיסכון: אלטשולר שחם והפניקס הצטיינו בפנסיה, ילין לפידות בגמל

מדד רשות שוק ההון לשנת 2020 מגלה: הקרן של אלטשולר שחם שזכתה במכרז קרנות ברירת המחדל מובילה בשירות, בעוד שלוש הקרנות הזוכות האחרות קיבלו את הציון הנמוך ביותר • בסך-הכול עלה הציון של קרנות הפנסיה מ-75 בשנת 2019 ל-78 אשתקד • מנורה מבטחים הובילה בפוליסות החיסכון

גילעד אלטשולר, מבעלי אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר, מבעלי אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר

על אף התנודות בשווקים בשנת 2020 ומשבר הקורונה שהביא עימו מעבר אל מתן שירות מרחוק ע"י הגופים המוסדיים, איכות השירות בענפי החיסכון הפנסיוני השתפרו ביחס לשנת 2019, כך עולה מדד השירות בחיסכון הפנסיוני שפרסמה היום (א') רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

החברות המובילות בשנת 2020 בשירות הן: אלטשולר שחם והפניקס פנסיה וגמל - ענף פנסיה, ילין לפידות - ענף קופות גמל והפניקס ומנורה בענף ביטוח חיים משולב חיסכון. המדד מורכב משלושה נדבכים: שביעות רצון והמלצת לקוחות, תלונות ציבור וזמני מענה טלפוני.

בקרנות הפנסיה נרשה עלייה בציון הממוצע של 9 הקרנות מ-75 במדד לשנת 2019 ל-78 במדד הנוכחי. ביטוחי החיים עם חיסכון (פוליסות חיסכון), נרשמה עלייה מ-73 ל-77. בענף קופות הגמל איכות השירות נשארה זהה לשנת 2019 עם ציון 79. ברשות שוק ההון ציינו כי מגמה זו מעידה על הסתגלות מהירה של מרבית הגופים המוסדיים לעבודה מרחוק ומתן מענה הולם לציבור החוסכים והמבוטחים.

בענף קרנות הפנסיה דורגו במדד תשע קרנות, כאשר כאמור המצטיינות הן אלטשולר שחם והפניקס עם ציון זהה של 82. קרן הפנסיה של אלטשולר שחם היא אחת מארבע הקרנות שזכו בשנת 2018 במכרז קרנות ברירת המחדל של רשות שוק ההון, והוכיחה שלצד התשואות הגבוהות שרשמה בשנת 2020, היא העניקה שירות טוב ללקוחותיה. זאת בניגוד לשלוש הקרנות האחרות שזכו במכרז וסוגרות את הדירוג - מיטב דש (ציון 73), פסגות (76, קרן הפנסיה נמכרה השנה להראל) והלמן אלדובי (77, הקרן נמכרה  השנה למיטב דש).

נציין כי גם הקרן של אלטשולר שחם וגם זו של הפניקס, למרות הצמיחה שלהן בשנים האחרונות, הן עדיין קרנות פנסיה קטנות, כ-5% ו-10%, בהתאמה מהשוק, ולכן מספר העמיתים שלהן וכנגזרת מכך גם מספר התביעות, קטן יותר מאשר במנורה מבטחים החולשת על כ-32% משוק הפנסיה ושל הראל, מגדל מקפת וכלל. עם זאת, תוצאות המדד מלמדות כי לא רק הגודל הוא הקובע את איכות השירות, ולראייה התוצאות של שלוש הקרנות הקטנות האחרות. לזכותן של שתי הקרנות שנמכרו, הלמן אלדובי ופסגות, נציין כי הן עשו את הקפיצה הגדולה ביותר ביחס למדד של 2019, כשהלמן אלדובי עלתה ב-10 נקודות ופסגות ב-6. גם מגדל מקפת שיפרה את הציון באופן ניכר, עם עלייה של 5 נקודות.

בתחום קופות הגמל החברה המצטיינת היא ילין לפידות, עם ציון של 88, לא מעט בזכות ציון של 100 בפרמטר של זמני מענה טלפוניים. אחריה מדורגות אינפיניטי (84) ואנליסט (83). עם זאת, עבור כל שלוש החברות המנהלות מדובר על ירידה לעומת המדד לשנת 2019.

אלטשולר שחם, הגוף הגדול ביותר בתחום הגמל עם נתח של שוק של כ-33%, מדורג באמצע הטבלה עם ציון 80, כמו שקיבל הכוכב העולה בגמל - בית ההשקעות מור כאשר גם מגדל זוכה לציון דומה. גם כאן, מיטב דש נמצא בסוף הרשימה עם ציון של 68, ירידה גדולה לעומת 81 במדד לשנת 2019.

בפוליסות החיסכון, מוצר הקיים אצל חברות הביטוח ומשלב בין חיסכון לביטוח חיים, הפניקס ומנורה מבטחים זכו לציון הגבוה ביותר - 80. הראל היא החברה המצטיינת מבחינת שביעות הרצון והמלצת הלקוחות כשקיבלה מלקוחותיה ציון של 80, אך בפרמטר של מענה טלפוני היא קיבלה ציון של 7 נקודות בלבד, מה שהוריד את הציון המשוקלל שלה ל-72.