העליון חייב בעלי חניון פיראטי ליד נתב"ג להשיב את הקרקע לרמ"י

בית המשפט העליון קבע כי בני הזוג יצחק ועמליה קלקודה, בעלי חניון "טסים" הנמצא בכפר טרומן, יצטרכו להחזיר את הנחלות שבהם הפעילו את החניון הלא חוקי • בכך קיבל העליון את פסיקת בית המשפט המחוזי מרכז

חניון "טסים" בכפר טרומן / צילום: תמר מצפי
חניון "טסים" בכפר טרומן / צילום: תמר מצפי

לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) יש זכות להחזיר נחלה, שהחוכרים שלה פעלו בניגוד לחוק ובניגוד להסכמים שחתמו מולה - כך עולה מפסק דין בבית המשפט העליון, שקבע כי מפעיליו הפיראטיים של חניון לא חוקי לנתב"ג בכפר טרומן ישיבו את הנחלה לרמ"י וישלמו דמי שימוש של 7 מיליון שקל.

מדובר בסיפור ארוך-טווח, שבמסגרתו משפחת קלקודה הפעילה את חניון "טסים" בנחלה שלה שבכפר טרומן, כ-10 ק"מ מנתב"ג, וזאת בניגוד לחוק ובניגוד להסכמי החכירה עם רמ"י. במשך שנים קיימה המשפחה במקום מיזם לחניה לציבור הטסים לחו"ל, בנצלה את העומס על חניוני נתב"ג ומחירי החניות היקרים. במשך תקופה מסוימת הפעילה המשפחה גם צימרים בקרקעות הללו.

מאז 2010 רשות שדות התעופה ניהלה מלחמה במיזם הזה, ונאסר על משפחת קלקודה להמשיך בפעילותם. בנוסף, גם הסבת הקרקע החקלאית לצורכי חניון מסחרי אינה חוקית, ובעלת הקרקע, רמ"י, תבעה מבני הזוג יצחק ועמליה קלקודה להשיב לידיה את שתי הנחלות החקלאיות, שמהן הפעילו את המיזם שלהם.

לפני כשנתיים פסק בית המשפט המחוזי מרכז כי על בני הזוג להשיב את הקרקע לרמ"י ולשלם לרשות דמי שימוש של 7 מיליון שקל בגין כל השנים שהפעילו את החניון הלא חוקי. בני הזוג ערערו על פסק הדין לבית המשפט העליון, שדן בעניין בהרכב של שלושה - נעם סולברג, ענת ברון ודוד מינץ, שניסח את פסק הדין.

"בגין התנהלות מפרה ובלתי חוקית זו נפתחו נגד המערערים הליכים משפטיים שונים, הן במישור הפלילי והן במישור האזרחי, אלא שדבר לא עזר. חרף כתבי האישום, ההרשעות, גזרי הדין וההסכמות - המשיכו המערערים לבצע הפרות בוטות ושימושים חורגים במקרקעין שלא כדין. וכך זאת, תוך הפקת רווחים עצומים על חשבון הציבור", כתב השופט מינץ. "התנהלותם החמורה והקיצונית של המערערים הפרה את הוראות הסכם המשבצת (הסכם החכרת הקרקע, א"מ) באופן בוטה והקנתה למשיבה (רמ"י, א"מ)... זכות לבטל את ההסכם ולקבל בחזרה לרשותה את הנחלות".