יבוא רכב | ניתוח

ההנחות התפוגגו, המלאים התכווצו: כך הפך ענף הרכב ל"שוק של מוכרים"

לאחר פגיעת הקורונה אשתקד, חוזרות היבואניות - דלק רכב, קרסו מוטורס ויוניברסל מוטורס - ליהנות ממכירות אינטנסיביות ועלייה ניכרת ברווחיהן • ההתאוששות בעסקי הרכב של החברות מחלחלת לכיסיהם של בעלי המניות, אך הקונים מצאו את עצמם בעמדת נחיתות

רכב במותג דאציה שמייבאת קרסו מוטורס / צילום: לם וליץ סטודיו
רכב במותג דאציה שמייבאת קרסו מוטורס / צילום: לם וליץ סטודיו

למרות שלל המגמות החיוביות העולות מדוחותיהן, יבואניות הרכב מעדכנות כי השפעות הקורונה עדיין מציבות אתגרים בפני פעילותן, כשהן צפויות להתמודד עם "שיבושים באספקה של כלי רכב" בהמשך השנה הנוכחית, ואולי גם לאחריה.

 
  

זאת משום ש"נוצר מחסור עולמי במוליכים למחצה המשמשים לייצור רכיבים אלקטרוניים עבור תעשיית הרכב", וכן בשל סגרים המוטלים "מעת לעת" במדינות שונות, "הפוגעים בשרשרת אספקת חלקים לייצור רכבים".

אלה כמה מהמספרים הבולטים של יבואניות הרכב הבורסאיות בסיכום הרבעון השני של השנה:

242% הוא שיעור העלייה במספר מכוניות מדגם ניסאן שמכרה קרסו מוטורס בסיכום רבעוני, שהסתכמו ביותר מ-3,800. ניסאן מהווה את המותג המוביל מבחינת מכירות של החברה שבשליטת משפחת קרסו, כבר כמה שנים, ומתחילת השנה היווה המותג יותר ממחצית מסך המכוניות שמכרה קרסו מוטורס, אחרי שבשנים קודמות המכירות ממנו היוו בין 42%-48% מסך מכירותיה.

קרסו מוטורס נהנתה משיפור חד גם במכירות המותג השני הבולט שלה - רנו, וכיוון דומה נרשם במכירות רכבי דאצ'יה, המשווקים כ"לואו קוסט", כך שבסיכום רבעוני מספר המכוניות שמכרה קפץ ביותר מ-180% והגיע לכ-6,850 - המספר הגדול ביותר מבין שלוש המתחרות.

גם אצל דלק רכב השיפור במכירות היה רוחבי, ונרשם במותגי החברה - מאזדה, פורד ו- BMW, כך שבסיכום רבעוני קפץ היקף המכירות פי 3 והגיע לכ-5,900 מכוניות, בעוד שיוניברסל מוטורס, יבואנית רכבי ג'נרל מוטורס ובראשם המותג שברולט, הסתפקה בהכפלת המכירות הרבעוניות לכ-3,700.

דלק רכב: הכפלת הכנסות ורווחים משערוך

269 מיליון שקל הוא הרווח הנקי שהציגה בסיכום רבעוני דלק רכב, שבשליטת המנכ"ל גיל אגמון - קפיצה של פי 4.5 (כ-350%) ביחס לרווח שרשמה ברבעון המקביל. 

מבין השלוש המוזכרות, דלק רכב היא זו שהרחיבה את פעילויותיה מעבר לתחום הרכב בצורה המשמעותית ביותר, ובאמצעות החזקת השליטה בחברת ורידיס (שהונפקה באחרונה בבורסה) - היא עוסקת גם בפעילויות של התפלת מים, אנרגיה ואיכות סביבה, וכן מבצעת השקעות משמעותיות בפעילויות הקשורות לעולם הרכב - מה שסייע לה להגדיל את הרווח הרבעוני.

רכב מאזדה שמייבאת דלק רכב / צילום: יח''צ
 רכב מאזדה שמייבאת דלק רכב / צילום: יח''צ

אחרי הכפלת הכנסותיה בסיכום רבעוני, שהגיעו ל-1.2 מיליארד שקל, ושיפור חד ברווח הגולמי והתפעולי, שערוך השקעות שביצעה דלק רכב בחברות האוטוטק היילו (HAILO) ואינוביז (INNOVIZ), לצד רווח משערוך ומימוש חלק ממניות פורד שבידיה - הניבו לה הכנסות מימון נטו של יותר מ-150 מיליון שקל, שתמכו בשורה התחתונה הרבעונית.

אצל המתחרות - הרווח הנקי של יוניברסל מוטורס קפץ בסיכום רבעוני כמעט פי 4 (290%) ליותר מ-100 מיליון שקל, בעוד שהרווח הנקי של קרסו קפץ פי 6 (כ-600%) ברבעון והתקרב ל-80 מיליון שקל - כששתיהן הציגו שיפור משמעותי בהכנסות וברווחיות מגזרי הפעילויות המרכזיים.

יוניברסל מוטורס גורפת רווח מהשקעתה בהפניקס

120 מיליון שקל, הוא הרווח על הנייר מהחזקתה של יוניברסל מוטורס במניות קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, השקעה שבוצעה לפני כשמונה חודשים בלבד. בדומה לדלק רכב, גם יוניברסל מוטורס פועלת להרחבת פעילויותיה והשקעותיה מעבר לתחום יבוא המכוניות והפעילויות המשיקות, ובמסגרת זו רכשה בתחילת השנה בעסקה מחוץ לבורסה כ-5% מהונה של הפניקס, בהשקעה כוללת של כ-325 מיליון שקל ולפי מחיר מניה שזינק מאז בעשרות אחוזים.

 
  

נוכח ההצלחה של השקעה זו, יבואנית הרכב, שבשליטת משפחת עיני וחיים דנון, בוחנת אפשרות להגדלת חלקה בהפניקס, ובאחרונה קיבלו בעלי המניות שלה אישור מהממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון היתר להחזקה של עד 15% ממניות הפניקס.

מלבד הפניקס, דוחות יוניברסל מוטורס חושפים השקעה של 15 מיליון שקל שביצעה בחברת הופאון מוביליטי, הפועלת בתחום שירות תשלומים בנסיעה בתחבורה ציבורית, שבה היא מחזיקה כיום כ-16%.

קרסו מוטורס לא מפרטת בדוחותיה הרבעוניים לגבי השקעותיה בתחומים נלווים ואחרים מפעילות יבוא הרכב, אחרי שבדוחות השנתיים ל-2020 עדכנה על השקעה של כ-17 מיליון שקל בשתי חברות הפועלות בתחום "טכנולוגיות תחבורה מתקדמת ותחומים משיקים לכך".

כל הסיבות לרנסנס של יבואניות הרכב | דובי בן גדליהו, פרשנות 

ברבעון השני של שנת 2020, בעקבות פרוץ משבר הקורונה, ספג ענף הרכב הישראלי מכה קשה. הלקוחות הפרטיים נשארו בבית, שוק השכרת הרכב התאדה, חברות הליסינג עצרו את ההצטיידות עקב התייבשות מקורות המימון שלהן וחברות ציבוריות רבות בענף מיהרו לפרסם אזהרות רווח ותחזיות קודרות.

אבל תוך זמן קצר החלה התמונה להשתנות. החל מקיץ 2020 חזר לצמוח הביקוש לרכב ואף קיבל תאוצה. את ה"בור" שנוצר מהפסקת ההזמנות של חברות הליסינג מילאו הלקוחות הפרטיים, שהכנסתם הפנויה דווקא עלתה בתקופת הקורונה בשל רווחים בשוק ההון ו/או ביטול ההוצאות על נסיעות לחו"ל.

אם תוסיפו לכך את הבריחה ההמונית מהתחבורה הציבורית, שנתפסה בעיני רבים בישראל כמדגרת נגיפים בלתי יעילה, תקבלו את הרקע לזינוק בביקוש לרכב של השוק הפרטי בשלושת הרבעונים האחרונים. מטבע הדברים, מכירות ללקוחות פרטיים הן תמיד רווחיות יותר ממכירות בהנחות לחברות הליסינג וההשכרה.

בתחילת 2021 חזרו לתמונה גם חברות הליסינג, שהיו חייבות להשלים רכישות של עשרות אלפי כלי רכב שאותן דחו ב"שנת הקורונה" והתוצאה הייתה שיא מכירות של כל הזמנים עם למעלה מ-210 אלף מכירות במחצית הראשונה של השנה.

אלא שאז קרה משהו בלתי צפוי: כחלק מזעזועי הפוסט-קורונה נפגעה שרשרת האספקה של יצרני הרכב בעולם. המחסור הגלובלי בשבבים לצד צמצום כוח האדם וכושר הייצור של תעשיית הרכב בשיא הקורונה, התייקרות חומרי הגלם ועוד צרות, הביאו לפגיעה קשה בקיבולת הייצור של יצרני הרכב בעולם ולירידה חדה במלאים של הדילרים בארץ ובכל רחבי העולם.

שוק של מוכרים

ומה קורה כשביקוש שיא לרכב חדש פוגש היצע קטן לרכב חדש? בדיוק מה שחוזים חוקי הכלכלה הקלאסית: המחירים עולים. במקרה של יבואני הרכב הישראלים לא היה מדובר בעלייה רשמית של מחירי המחירון של כלי הרכב החדשים - אל דאגה, גם זה יקרה בקרוב - אלא בצמצום ההנחות העמוקות, שמקובלות בענף ההיפר תחרותי הזה בשגרה.

בתחילה הצטמצמו למינימום מבצעי המכירות התקופתיים, ואחר כך הלכו וקטנו משמעותית ההנחות לחברות הליסינג, מה שגרם להכחדת שוק ה"אפס קילומטרים" המוזל, שבעבר שאב לתוכו עשרות אלפי מכירות וכרסם ברווח הגולמי של היבואנים. ולבסוף, וזה קורה ממש בשבועות האחרונים, הלקוחות הפרטיים והמוסדיים החלו להסתער בייאוש על הסחורה שבמלאים ועל זו שעתידה להגיע בחודשים הבאים, בהנחה שבכלל תגיע.

נדגיש, שלא מדובר בתופעה ייחודית לישראל. בכל המדינות המפותחות שוק הרכב הוא כיום "שוק של מוכרים", שהקונים נמצאים בו בעמדת נחיתות. היצרנים והדילרים בכל העולם מנצלים את ההזדמנות לעשות קופה ועבור רבים מהם שני הרבעונים האחרונים היו מהרווחיים ביותר אי פעם, עם או בלי וירוס הדלתא שברקע.

תנאי הרקע הללו צפויים כנראה להימשך עמוק לתוך 2022, אבל לא בטוח שגם חגיגת הרווחיות של הדילרים והיצרנים תימשך. קשיי האספקה כיום הם כה חמורים ובלתי צפויים, עד שייתכן בהחלט מצב שבו יבואנים ימצאו את עצמם בלי מלאים מספיקים לשמירה על רמת ההכנסות בתחילת השנה הבאה, והביקוש החזק ייתקל בזמני המתנה של חודשים רבים.