סנגורי אלוביץ' נגד הפרקליטות: השלמת חקירה מגמתית

הפרקליטות הודיעה אתמול כי בכוונתה לזמן לעדות את עורך אתר וואלה לשעבר, אבי אלקלעי, לאחר שנמצאו עשרות תכתובות חדשות בינו לבין עד התביעה ומנכ"ל וואלה דאז, אילן ישועה • סנגורי הזוג אלוביץ' הגישו לביהמ"ש בקשה לאסור על הפרקליטות לבצע את השלמת החקירה

שאול אלוביץ בבית המשפט / צילום: אורן בן חקון
שאול אלוביץ בבית המשפט / צילום: אורן בן חקון

סנגורי הזוג אלוביץ', עורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר, הגישו לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לאסור על הפרקליטות לבצע את השלמת החקירה עליה הצהירה כי בכוונתה לבצע בימים הקרובים.

כזכור, הפרקליטות הודיעה אתמול (א') לבית המשפט כי בכוונתה לזמן לעדות את עורך אתר וואלה לשעבר, אבי אלקלעי, לאחר שנמצאו עשרות תכתובות חדשות בינו לבין עד התביעה ומנכ"ל וואלה דאז, אילן ישועה.

בתגובת סנגורי הזוג אלוביץ' נכתב כי טענת המאשימה כאילו "השלמת חקירה" באופן המבוקש על-ידה היא פררוגטיבה הנתונה לה, היא מופרכת. לטענת הסנגורים, מדובר בהשלמת חקירה שנעשית באופן מגמתי, "שיש בו כדי לסכל את חקר האמת וודאי שלא לקדמו".

לטענתם, "אין זו פררוגטיבה של המאשימה להגדיל ולעשות כן תוך שימוש בראיות שהושגו לאחר שהובהרו מחדלי חקירה; אין זו פררוגטיבה של המאשימה להתעלם ממכלול הראיות שהתגלו לאחר שהתבררו מחדליה שלה במסירת חומר חקירה מהותי מאין כמותו להגנה; ואין זו פררוגטיבה של המאשימה לפגוע באופן המבוקש על-ידה ובהתעלם מנסיבותיו הייחודיות והידועות של ענייננו, בהוגנות ההליך". 

"ההליך הפלילי נגד הנאשמים נפגע באופן מהותי" 

בבקשה החריפה שהוגשה לבית המשפט נכתב כי "התנהלות המאשימה עד כה הביאה לכך שההליך הפלילי המנוהל נגד הנאשמים נפגע באופן מהותי. עיוות ההליך בא לידי ביטוי בכך שרק במהלך עדות עד תביעה מרכזי התגלו מחדלי חקירה חמורים, והתברר כי המאשימה חדלה ולא מסרה להגנה חומר חקירה מהותי מאין כמותו".

לטענת הסנגורים, התנהלות המאשימה הביאה לכך שרק תוך כדי ניהולו של ההליך הפלילי קיבלה ההגנה חומר חקירה רב-היקף (כ-25,000 שורות של התכתבויות רלוונטיות ומאות מיילים). חומר חקירה היורד לשורש תזת המאשימה בכתב האישום בדבר "היענות חריגה" לא הוצג לאף אחד מעדי התביעה, ואלה ממילא לא עומתו עם משמעויותיו. עיוות ההליך גרר פגיעה קשה בזכויות הנאשמים, הזכאים לניהול הליך הוגן המתחיל בחקירה ראויה ולא מגמתית, ושבו חומר החקירה נמסר להם עם הגשת כתב אישום".

הסנגורים מציעים כי הפרקליטות תבקש מבית המשפט לעצור את ההליך המשפטי על-מנת לקיים חקירה מלאה, עם כל חומר החקירה הרלוונטי, ביחס לכל העדים - והכול מתוך כוונה לבחון ביושרה את התזה שהעמידה ביסוד כתב האישום; או לחלופין, שהפרקליטות תימנע ממהלכים חד-צדדיים, חריגים ומגמתיים כגון ביצוע חקירות מקוטעות, חלקיות ושרירותיות תוך כדי ניהול התיק הפלילי באופן שרק יוסיף ויפגע בו באופן אנוש.

הביקורת החריפה של הסנגורים שזורה לאורך הבקשה. כך למשל נכתב כי "בתיק זה מתנהלת המאשימה כצד המבקש לנצח בהליך המשפטי ולא כמייצגת האינטרס הציבורי". עוד נטען כי הפרקליטות לא גילתה לבית המשפט כי אלקלעי יצר קשר במסרון פמיליארי עם התובעת הראשית בתיק זה, עו"ד יהודית תירוש, בעיצומה של עדותו הנגדית של העד ישועה ומבלי שהוא יודע מה צופן בחובו חומר החקירה החדש.

בהודעת הוואטסאפ של אלקלעי לעו"ד תירוש נכתב: "הי יהודית, מרגיש צורך לכתוב את מה שאני מניח שאת היודעת היטב. כל הפניות מפוליטיקאים ודמויות מהתחום המסחרי בשנים 2015 ו 2016, תקופת היותי עורך ראשי, כולן הועברו מאילן אלי וטופלו על-ידי. רק במקרים של פניות של נתניהו ואלוביץ' שסירבתי לבצע, אילן הלך מעל ראשי. כל הפניות האלה, שהן אכן שגרתיות בכל גוף תקשורת, מסתכמות בלא יותר מ-5% של התערבויות בתוכן אל מול 95% של פניות במסגרת אונס התוכן הקבוצתי בוואלה למען נתניהו. הספין של ההגנה צפוי ועדיין מקומם, ולכן היה חשוב לי לכתוב לך כעת. יום נעים".

בהמשך בקשת סנגורי אלוביץ' נטען כי "רצונה של המאשימה הוא להציג את ההגנה כמי שחרדה מגילוי האמת ומעריכת בדיקה. לכך נאמר, בריש-גלי, שאין מופרך ורחוק מכך. לו הייתה המאשימה עורכת השלמת חקירה מלאה וראויה בעקבות חומר החקירה החדש, תוך עימות עדי התביעה עם ראיות שאינן מתיישבות עם הגרסה שמסרו, מתוך כוונה אמיתית לבחון מחדש את שיקול-דעתה - היו הנאשמים מקדמים מהלך כזה בברכה". 

 *** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.