כנפיים קצוצות: איירובוטיקס שוב מנסה להנפיק, לפי שווי של כ-100 מיליון שקל בלבד

חברת הרחפנים מבקשת לגייס מהציבור בתל אביב סכום של 20-35 מיליון שקל, לפי שווי חברה הנמוך בכ-40% מזה שבו נכשל ניסיון ההנפקה הראשון שלה לפני כשבועיים

רחפן של איירובוטיקס / צילום: אתר החברה
רחפן של איירובוטיקס / צילום: אתר החברה

אחרי כישלון ההנפקה הראשונית לציבור (IPO) של חברת הרחפנים איירובוטיקס לפני כשבועיים, היא חוזרת לניסיון נוסף של גיוס הון בבורסה בתל אביב, ולצורך כך פרסמה כעת תשקיף מתוקן, המשקף לה שווי מקוצץ של כ-100 מיליון שקל בלבד.

את ההנפקה, המתוכננת לשבוע הבא, צפויה איירובוטיקס, בדומה לניסיון הקודם, לבצע ללא שלב מוסדי, ועם פנייה לציבור בלבד. בכוונתה לגייס סכום של 20-35 מיליון שקל לפי שווי חברה הנמוך בכ-40% מהשווי שבו ניסתה להנפיק בפעם הקודמת (165 מיליון שקל). שווי זה נמוך ב-90% כמעט ביחס לשווי של יותר מ-750 מיליון שקל (כ-240 מיליון דולר) שלפיו ביצעה החברה גיוס הון פרטי לפני כשלוש שנים.

למרות החיתוך החד בשווייה, נראה כי איירובוטיקס עדיין מעדיפה להשלים את הגיוס מהציבור, נוכח הצורך האקוטי שלה במזומנים להמשך פעילותה, כפי שמעידים דוחותיה הכספיים, המשקפים את מצבה הפיננסי המאתגר.

צורך בהתייעלות וצמצום לעמידה בהתחייבויות

לאחר הפסד שנתי של כ-14 מיליון דולר שרשמה איירובוטיקס בסיכומה של 2020, מפנים רואי החשבון שלה את תשומת הלב לתזרים מזומנים שלילי של קרוב ל-9 מיליון דולר ולגירעון של כ-5 מיליון דולר בהון החוזר, וכן לצורך שלה בתוכנית התייעלות וצמצום כדי לאפשר לה עמידה בהתחייבויות.

כל זאת כשהכנסותיה של החברה מצומקות והסתכמו בשנתיים האחרונות (2020-2019) בכ-4 מיליון דולר. לניסיון ההנפקה מגיעה איירובוטיקס עם מטען הפסדים כבד של כ-122 מיליון דולר מאז שנוסדה בשנת 2014.

ההנפקה נכשלה למרות הפחתה של 30% בשווי 

הכישלון בניסיון ההנפקה הקודם של איירובוטיקס, שקיבל היענות של מיליוני שקלים בודדים מהציבור, התרחש למרות שהחברה הפחיתה בכ-30% את השווי שלפיו תכננה תחילה לבצע את גיוס ההון מהציבור, כשברקע עמד חוסר העניין שעוררה ההנפקה בקרב המשקיעים המוסדיים המקומיים, לנוכח ביצועיה העסקיים הדלים של החברה.

עוד טרם ההנפקה סיכמה איירובוטיקס על קבלת כ-5.5 מליון דולר כחלק מהלוואה המירה שמצד בעלי מניות החברה. הללו התחייבו "לדחות את מועד הפירעון של ההלוואה ההמירה במידה שהחברה תימצא בקשיים פיננסיים", וכן הביעו נכונות "לתמוך בחברה ככל שתידרש".

איירובוטיקס עוסקת באיסוף, ניתוח והנגשה של מידע באמצעות רחפן אוטומטי ("רחפן בקופסה"). המערכת האוטומטית של איירובוטיקס כוללת רחפן, תחנת עגינה, חיישנים מוטסים (מטע"דים) שונים, מערכת תקשורת, סוללות, ניווט ובקרת אקלים.

החברה הוקמה לפני כשבע שנים על-ידי רן קראוס (נשיא לענייני אסטרטגיה ופיתוח עסקי) ומאיר קליינר (מנכ"ל). בסך הכול, מהקמתה ועד שנת 2018 ביצעה איירובוטיקס ארבעה סבבי גיוס, שבהם גייסה סכום מצרפי של כ-110 מיליון דולר. סבב הגיוס הראשון בוצע בשנת 2015 לפי שווי חברה של כ-5 מיליון דולר, והאחרון לפי שווי של כ-240 מיליון דולר, אחרי הכסף. בעלי המניות הגדולים בחברה כיום הם חברה מסינגפור, קרן Alpha Intelligence Capital וקבוצת OurCrowd.

הקושי של איירובוטיקס להשלים את ההנפקה כמתוכנן (עד כה), וחיתוך המחיר המשמעותי שביצעה, מבליטים שוב את מגמת ההתקררות הנרשמת בשוק ההנפקות הראשוני, שרתח עד לאחרונה, עם שורה ארוכה של הנפקות נוספות (יותר מ-20) ש"תקועות" בצנרת כבר זמן רב, וההערכות בשוק הן כי קיימים סיכויים קטנים להשלמתן במצב השוק הנוכחי.