אילת עשתה את ההבדל? מלונות דן עדיין מפסידה - לעומת רווחי שיא בישרוטל

מנכ"ל מלונות דן רונן ניסנבאום הודיע על רצונו לעזוב את התפקיד: יפרוש בתחילת 2022 • ישרוטל חזרה בה מכוונתה לחלק דיבידנד של 25 מיליון שקל, בעקבות ביקורת ציבורית על כך שנהנתה ממענקי קורונה, וכעת בעלי המניות הם אלה שנהנים מהחזרה לרווחיות

מלון ישרוטל המלך שלמה אילת / צילום: בר - אל
מלון ישרוטל המלך שלמה אילת / צילום: בר - אל

בדומה לרשתות המלונות האחרות שפועלות בישראל, גם חברת מלונות דן שבשליטת מיקי פדרמן נהנתה ברבעון השני של 2021 מהחזרה של המשק לפעילות מלאה, לצד העובדה שהשמיים עדיין היו סגורים כמעט לגמרי, ושמרבית הישראלים נשארו בארץ.

דן רשמה קפיצה של 108% בהכנסות הרבעוניות לעומת הרבעון המקביל ב-2020, לרמה של כ-254 מיליון שקל. העלייה החדה בהכנסות העבירה את החברה לרווח תפעולי של כ-1.7 מיליון שקל ברבעון, לעומת הפסד תפעולי של כ-26 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, במקביל רשמה דן גם עלייה חדה בהוצאות, כך שבשורה התחתונה היא רשמה הפסד של כ-4.4 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-27 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

את המחצית הראשונה של השנה סיימה החברה עם עלייה של 5% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב-2020, לרמה של כ-394 מיליון שקל. ההפסד התפעולי בתקופה זו עמד על כ-45 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של כ-109 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה; ובשורה התחתונה רשמה דן הפסד של כ-49 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-118 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

 
  

כיום מנהלת דן 17 בתי מלון ברחבי הארץ (שלושה מתוכם באילת), רובם בבעלות מלאה, מקצתם בבעלות חלקית או בשכירות, ומלון אחד בבעלותה בהודו. 

במקביל לפרסום הדוחות הודיעה דן כי מנכ"ל החברה בארבע השנים האחרונות, רונן ניסנבאום, הודיע ליו"ר פדרמן על רצונו לסיים את תפקידו בעוד חמישה חודשים, מסיבות אישיות. הוא יסיים את תפקידו ב-31 בינואר 2022 וישוב אל משפחתו שמתגוררת בארצות-הברית.

מניית מלונות דן   רשמה עלייה של 14% בשנה האחרונה ושוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-3.3 מיליארד שקל.

נשארו בארץ ונהרו למלונות ישרוטל

דוחות מוצלחים בהרבה משל דן פרסמה בשבוע שעבר רשת ישרוטל של משפחת לואיס, שהציגה רבעון מוצלח מאוד בעיקר לאור סיום הסגרים אך הותרת המגבלות על הנסיעות לחו"ל. השילוב הביא את הציבור צמא הנופש לנהור אל בתי המלון בישראל. אלה, מצידם, העלו את המחירים ונהנו מתפוסה גבוהה - דבר שהיתרגם לתוצאות כספיות טובות מאוד בדוחות התקופתיים.

ישרוטל מנהלת 20 בתי מלון, שמונה מהם באילת (רויאל ביץ', המלך שלמה, רויאל גרדן, אגמים, ספורט, לגונה, ישרוטל ים סוף וישרוטל ריביירה). מלונות אלה נהנו מתפוסה גבוהה, כשהעיר, שנשענת על תיירות הפנים מטבעה, נהנתה מביקושי שיא. 

את חודש יולי האחרון סיכמו באילת עם תפוסה ממוצעת של 87% במלונותיה ועם מספר לינות הדומה לזה של 2019, כלומר לפני פרוץ מגפת הקורונה. למלונות דן, כאמור, יש "רק" שלושה מלונות באילת, כך שהיא מושפעת הרבה פחות מהגאות ומעליית המחירים החדה בעיר.

ישרוטל , ששוויה בבורסה עומד על כ-4.4 מיליארד שקל לאחר עלייה של 68% במניה בשנה האחרונה, רשמה ברבעון השני הכנסות של כ-451 מיליון שקל, לעומת כ-80 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל ב-2020.

הקפיצה בהכנסות העבירה את החברה לרווח תפעולי של כ-116 מיליון שקל ברבעון, לעומת הפסד תפעולי של כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה רשמה ישרוטל רווח נקי של 77 מיליון שקל, לעומת הפסד של 26 מיליון שקל ברבעון המקביל.

את המחצית הראשונה של השנה סיימה ישרוטל עם עלייה של 107% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב-2020, לרמה של כ-593 מיליון שקל. הרווח התפעולי בתקופה זו עמד על כ-91 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של כ-60 מיליון שקל בתקופה המקבילה; ובשורה התחתונה רשמה ישרוטל רווח נקי של כ-53 מיליון שקל, לעומת הפסד של 52 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

פארסת הדיבידנד של ישרוטל

דוחות ישרוטל פורסמו בשבוע שעבר, והתוצאות היפות הביאו את דירקטוריון החברה להכריז בשבוע שעבר על חלוקת דיבידנד של 25 מיליון שקל. ההכרזה עוררה זעם וביקורת רבה, בטענה כי חברות המלונאות נהנו אשתקד ממענקי קורונה של המדינה, אך כעת, כאשר החברה חזרה לרווחיות, בעלי המניות שלה הם אלה שנהנים מכך. ישרוטל קיבלה מהמדינה מספר סוגי מענקים, בהם מענק מיוחד לענף המלונות, מענק על החזרת עובדים מחל"ת והנחות בארנונה.

בעקבות הביקורת, ישרוטל הודיעה השבוע כי הדירקטוריון החליט לבטל את חלוקת הדיבידנד, "לאור היותו קשוב לרחשי הציבור בעניין".