הליך בחירת ארבעת שופטי בית המשפט העליון החדשים יוצא לדרך

שר המשפטים גדעון סער הודיע היום לחברי הוועדה לבחירת שופטים על לוח הזמנים לבחירת ארבעת שופטי ביהמ"ש העליון החדשים • שני שופטי העליון חנן מלצר ומני מזוז פרשו בשנה האחרונה, ובמאי 2022 השופטים ג'ורג' קרא וניל הנדל צפויים לפרוש גם הם

שר המשפטים גדעון סער. עומד בראש הוועדה לבחירת שופטים / צילום: ניב קנטור
שר המשפטים גדעון סער. עומד בראש הוועדה לבחירת שופטים / צילום: ניב קנטור

שר המשפטים גדעון סער, העומד בראש הוועדה לבחירת שופטים, הודיע היום (ג') לחברי הוועדה לבחירת שופטים על לוח הזמנים לבחירת ארבעת שופטי בית המשפט העליון, בתיאום עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. זאת לאחר ששני שופטי בית המשפט העליון חנן מלצר ומני מזוז פרשו בשנה האחרונה, וטרם מונו להם מחליפים. במאי 2022 השופטים ג'ורג' קרא וניל הנדל צפויים לפרוש, והשופטים החדשים ימונו לאחר פרישתם.

סער הודיע כי ב-30 לספטמבר נקבע המועד האחרון להגשת מועמדים, ובתחילת אוקטובר יפורסמו רשימת המועמדים ברשומות. ב--24 לאוקטובר ועדות המשנה יערכו ראיונות למועמדים, וב-23 לנובמבר תתכנס הוועדה לבחירת שופטים.

שר המשפטים, נשיאת בית המשפט העליון או שלושה חברי הוועדה כאחד רשאים להגיש מועמד מטעמם.

הוועדה לבחירת שופטים התכנסה בתחילת אוגוסט לראשונה מזה שמונה חודשים. בראש הוועדה עומד כאמור שר המשפטים גדעון סער, ולצידו נציגת הקואליציה, שרת הפנים איילת שקד. נציגי הכנסת הם ח"כ אפרת רייטן ושמחה רוטמן. בוועדה חברים גם נשיאת העליון אסתר חיות, שופטי העליון עוזי פוגל ויצחק עמית ונציגי לשכת עורכי הדין, עוה"ד אילנה סקר ומוחמד נעאמנה.

לאחרונה פרסמה הרשות השופטת מחקר על עומס העבודה הקיים על שופטי כל הערכאות בישראל. מהמחקר עלה כי קיים מחסור חמור בתקני שופטים. לצד זאת, גם התקנים הקיימים העומדים על כ-810 שופטים לא מאוישים, והוועדה החדשה צפויה למנות גם עשרות שופטים לבתי המשפט השלום והמחוזי.

סער אמר היום כי הוא "מקווה שהוועדה תצליח להגיע להסכמות הנדרשות, בהתאם לחוק המחייב רוב מיוחס (של שבעה לפחות מתוך תשעת חברי הוועדה) לבחירת שופטי בית המשפט העליון״.