קניתי כרטיס טיסה, והמדינה פתאום אסרה כניסה. מה עושים?

אחרי שהמועצה האירופית הוציאה את ישראל מרשימת המדינות הבטוחות וביחד עם ארה"ב הגדירה את ישראל כ"לא בטוחה בהיבט התחלואה", עולה השאלה מה יעשו הנוסעים שרכשו כרטיסי טיסה למדינות שמסרבות להכניס ישראלים - ומתי ובאילו תנאים הם יהיו זכאים להחזר כספי

נתב''ג / צילום: עינת לברון
נתב''ג / צילום: עינת לברון

אחרי שהמועצה האירופית הוציאה את ישראל מרשימת המדינות הבטוחות וביחד עם ארה"ב ועוד מדינות הגדירה את ישראל כ"לא בטוחה בהיבט התחלואה" - פורטוגל היא המדינה הראשונה שמשנה את נהלי הכניסה למדינה לתיירים ממדינות המוגדרות כך, כולל ישראל. פורטוגל הודיעה כי באופן מיידי ולפחות עד 16 בספטמבר לא תתאפשר כניסת תיירים מישראל. פורטוגל החריגה את ברזיל, ארה"ב ובריטניה מרשימה זו, כך שתיירים ממדינות אלה יוכלו להיכנס לפורטוגל ללא הפרעה, אך עם צורך בבדיקות קורונה מקדימות. ההודעה תפסה את משרד החוץ הישראלי בהפתעה גדולה, ומיד עם הפרסום החלו גורמים מדיניים להפעיל לחץ כדי להחריג גם את ישראל.

בהודעה של ממשלת פורטוגל נכתב כי רק תיירים שיוכיחו כי הנסיעה לפורטוגל היא הכרחית, יוכלו להיכנס למדינה, ארבעה חודשים אחרי שהיא נפתחה לישראלים. יצוין כי כל מדינה רשאית לאמץ או לא את החלטת האיחוד האירופי. גם איטליה הודיעה כי תחמיר את נהלי הכניסה של ישראלים למדינתה, כשגם מחוסנים/מחלימים יידרשו להציג בדיקת קורונה שנעשתה 72 שעות לפני הנסיעה. מי שלא מחוסן עשוי להיכנס לבידוד של 5 ימים עם הגיעו לאיטליה.

ההחמרה של מדיניות הכניסה שמציגה ממשלת פורטוגל מגיע דווקא לאחר שמשרד הבריאות הישראלי פרסם מדיניות מקלה משמעותית שתיכנס לתוקף ב-3 בספטמבר, ולפיה המחוסנים במנה שלישית או מחוסנים בשתי מנות כשעוד לא חלפה חצי שנה מאז קבלת המנה השנייה - יהיו פטורים מבידוד מלא עם כניסתם לישראל ממדינות כתומות. רשימת המדינות הכתומות כוללת את מרבית מדינות העולם. 

מתי תקבלו החזר כספי?

ומה יעשו נוסעים שרכשו כרטיס טיסה לפורטוגל? השאלה המתייחסת להחזר כספי נתונה להחלטת חברת התעופה באם לקיים את הטיסה בכל זאת. נוסעי אל על שרכשו כרטיס טיסה לליסבון קיבלו אתמול (ד') הודעה כי "ממשלת פורטוגל לא תאפשר כניסת ישראלים לשטחה. אנחנו מאפשרים לך להחליף את כרטיס הטיסה שברשותך לטיסה חלופית לברצלונה או לכל יעד אחר באירופה ללא עלות".

אלא שאם אל על וכמוה גם חברת התעופה הפורטוגלית TAP, שרק חידשה את טיסותיה בקו מישראל, יחליטו לעצור את הטיסות ליעד - על-פי חוק התעופה הישראלי עליהן להשיב את הכסף לנוסעים. לגלובס נודע כי TAP נערכת לביטול הטיסות ששובצו בלו"ז שלה לאור האיסור.

במקרים אלה, הנוסעים זכאים להחזר כספי או שעל-פי בחירתם יוכלו להמיר את הטיסה בכרטיס ליעד אחר או בשובר למועד עתידי. נזכיר כי לישראל אין כניסה לתיירים, כך שלא בטוח עד כמה ישתלם לחברות להפעיל טיסה ריקה. מצד שני, ישנם מקרים שתחשיב של הפעלת טיסה ריקה (שאולי תטיס מטען על הדרך) עדיף מאשר להחזיר למאות הנוסעים שרכשו כרטיס את כספם. במקרה כזה החברה מקיימת את ההסכם שלה עם הנוסע, והיא מבחינתה מספקת לו את המוצר במסגרת ההתקשרות בין הצדדים, ועל כן היא לא צריכה להשיב לנוסע את כספו. אם הטיסה תפעל, והנוסע הוא זה שיבטל את הטיסה או לא יעלה עליה לאור הנסיבות, ההחזר הכספי נתון לביטוח ששריין הנוסע מבעוד מועד או בהתאם לתנאי הכרטיס שרכש - האם הוא ניתן לביטול או לשינוי (מה שמתבטא בפרמיה במחיר). 

מי שמחזיק בביטוח ביטול נסיעה מכל סיבה יוכל לקבל החזר על כספו (לרוב בניכוי עמלה). ביטוחים כאלה מציעים סוכני נסיעות דוגמת אשת טורס או חברות תעופה דוגמת ישראייר. חברות הביטוח לא מוכרות כיום את המוצר הביטוחי המאפשר קבלת החזר כספי על הטיסה ושאר רכיביה מכל סיבה - כך למשל טריפ גרנטי של הפניקס. חברות ביטוח שמוכרות ביטוח ביטול במקרה של תחלואה בקורונה או חובת בידוד דוגמת הראל, ישיבו לנוסע את כספו אם יוכיח כי הביטול נובע מתחלואה. 

כישראל משנה את הסיווג 

ומה קורה אם ישראל היא שמשנה את הסיווג של המדינות? מ-3 בספטמבר יחלו לא רק ההקלות למחוסנים במנה השלישית, אלא גם תיכנס לתוקף רשימה חדשה של מדינות שמוגדרות בסיכון מרבי, כלומר מדינות אדומות שהנסיעה אליהן מותרת רק באישור של ועדת חריגים. רשימה זו כוללת את בולגריה, ברזיל, מקסיקו וטורקיה.

מי שלא מחוסן במנה השלישית וישוב ממדינה כתומה, כלומר רשימה שכוללת את מרבית מדינות העולם, יידרש להיכנס לבידוד של 14 ימים, אותו ניתן לקצר ל-7 ימים בביצוע של בדיקה שנייה ביום השביעי. מי שיחזור ממדינה שמוגדרת בסיכון נמוך (רשימה צהובה), לא יידרש לבידוד המלא. מדובר בבחריין, סלובקיה, פולין וצ'כיה, לצד מדינות מאסיה שממילא לא מאפשרות כניסה של ישראלים אליהן (סין, ניו זילנד ועוד).

בלי קשר לסיווג שקובע משרד הבריאות, ההמלצה לנוסעים היא לבדוק מראש, עוד לפני הזמנת כרטיסי הטיסה, את מצב התחלואה בקורונה ביעד שאליו מתעתדים לנסוע. אם גרף התחלואה משקף עלייה, יש לקחת בחשבון את הסיכון שהמדינה תיכנס לרשימה שהוגדרה בסיכון מרבי, שהנסיעה אליה תדרשו אישור ועדת חריגים.

כאשר מדינה נכנסת לרשימה שאליה הנסיעה אסורה, משרד הבריאות נותן התראה של מספר ימים, כדי שמי שנמצא במדינות אלה, או מי שמתכנן לצאת אליהן, יוכלו להיערך בהתאם.

באשר להחזר על ביטול של טיסות או לינה בבית מלון, יש לבחון מהם תנאי הרכישה של כרטיס הטיסה או הזמנת בית המלון בכל הנוגע לביטול - היות שחברות התעופה לרוב לא מבטלות טיסות גם כאשר היעדים אליהן הן טסות מוגדרים "אסורים", כך שמבחינתן, אספקת השירות מתקיימת. 

מה עושים לפני הכניסה ולפני היציאה מהארץ

לסיום, נזכיר לכל הנוסעים לחו"ל כי לפני הכניסה לישראל עליהם לבצע בדיקת pcr במדינה ממנה הם ממריאים בטווח של 72 שעות לפני הטיסה ארצה (בדיקות אנטיגן ישאירו אתכם על הקרקע ולא תוכלו לעלות לטיסה). יש למלא טופס נוסע נכנס לישראל באתר משרד הבריאות ולהיערך לבדיקה נוספת לאחר הנחיתה בישראל, שאותה מומלץ לשריין מראש (מחיר הבדיקה: 100 שקל או 80 שקל בהזמנה מראש).

לפני היציאה מישראל יש למלא טופס נוסע יוצא כאמור וכן טופס נוסע נכנס על-פי דרישת המדינה אליה טסים (יוון למשל דורשת, גרמניה לא) - טופס זה נמצא באתרי משרד הבריאות. בדיקות קורונה לפני הטיסה מישראל יש לבצע על-פי הדרישות של מדינות היעד. מדינות רבות פוטרות את המחוסנים מביצוע של בדיקה לפני הכניסה אליהן, דוגמת יוון, קפריסין, ספרד ואחרות.

חוסר ודאות כבר אמרנו? המדינות משנות את ההנחיות שלהן באופן תדיר, ועל כן לצד בדיקת מצב התחלואה, מומלץ לבדוק באתרי משרד הבריאות או משרד התיירות של המדינות השונות את תנאי הכניסה לתיירים ואת מגבלות הקורונה ביעד.