הממשלה עזרה לישרוטל והזניחה את מי שבאמת זקוק לעזרה

העסקים המבוססים על תיירות לחו"ל הם הנפגעים העיקריים מהגל הרביעי • מדוע הממשלה בחרה לסייע למלונאים ולא להם?

ראש הממשלה נפתלי בנט נואם בנתב''ג. המדינה הזניחה את העסקים שמתבססים על תיירות יוצאת / צילום: יוסי זמיר
ראש הממשלה נפתלי בנט נואם בנתב''ג. המדינה הזניחה את העסקים שמתבססים על תיירות יוצאת / צילום: יוסי זמיר

וריאנט הדלתא שמשתולל בישראל במהלך הקיץ הנוכחי, והגל הרביעי של משבר הקורונה, חידדו את האבחנה כי תחום התיירות, וליתר דיוק העסקים הישראלים שהכנסותיהם מבוססים על תיירות לחו"ל, הם הנפגעים העיקריים מהמעבר לניהול שגרה לצד נגיף הקורונה. למרות זאת, ממשלת ישראל נמנעת מלהושיט את היד ולסייע לעסקים הללו, היא מותירה אותם מאחור ונותנת להם לגסוס ולגווע. הממשלה הנוכחית, וגם קודמתה, מעדיפות לסייע לעסקים החזקים שמפעילים עליהן מנופי לחץ במקום לסייע למי שבאמת צריך. לו הייתי ישרוטל, הדברים בוודאי היו נראים אחרת.

עסקים רבים בישראל למדו בשנה וחצי האחרונות, תוך כדי תנועה, לפעול ולהצליח למרות הקורונה. אם זה הקצב וחנות הצעצועים שהכניסו שירות משלוחים, המעדנייה שהכניסה סל מוצרים ייעודי שמאפשר למשפחות לצאת לפיקניק בטבע, אירועי התרבות והבידור שהצליחו להרים את הראש עם אירועי קונספט ועוד הרבה דוגמאות.

הרבה עסקים בישראל גם נהנים מהעובדה שמאות אלפי ישראלים לא טסים בהמוניהם לחו"ל והם נמצאים בישראל. לכן רשתות המזון והמסעדות הגדילו את ההכנסות שלהם, זו הסיבה שבתי המלון וחדרי האירוח הכפרי נהנים ממספר שיא בלינות וגובים תעריפי שיא לחופשות במהלך הקיץ וחגי תשרי.

קחו לדוגמה את חברת ישרוטל הציבורית שפרסמה את הדוחות הכספיים שלה לחציון הראשון של 2021, שהיה עבורה תקופת שיא של הכנסות. אחת הסיבות להצלחה של ישרוטל היא מענקי הקורונה בהיקף של יותר מ-36 מיליון שקל שממשלת ישראל הזרימה לה בנדיבות.

העסק שאני ייסדתי לפני כמעט שני עשורים, המבוסס על תיירות לחו"ל, חווה במהלך השנה וחצי האחרונות של המשבר, ירידה של 98% בהכנסות. לקחתי הלוואות כדי להחזיר כספים ללקוחות שלי. המדינה העבירה לי מענקים, אבל כעת היא דורשת לקבל חזרה יותר מ-40% מהם. אני הוצאתי במהלך המשבר 11 עובדים לחל"ת, ארבעה מהם החזרתי לעבודה עם החזרה לפעילות לאחר הסגר השלישי. הביקוש וההזמנות אינם מצדיקים עדיין את היקף החזרה לעבודה, אבל החלטתי שלא לאכזב עובדים שצועדים איתי יחד כבר שנים ארוכות.

העסקים שמתבססים על תיירות יוצאת גוססים

כאמור, יש ענף אחד במשק שהקורונה מכה בו לכל אורך חודשי המגפה. יש ענף אחד שהממשלה השביתה אותו כמעט לחלוטין רק על ידי הצהרות ואמירות ואפילו בלי להטיל עליו מגבלות. הנאום של ראש הממשלה נפתלי בנט בנתב"ג עם פרוץ הגל הרביעי הוביל לירידה של עשרות אחוזים בהזמנות של ישראלים לטיסות וחופשות בחו"ל. המשך הנאומים, ההצהרות והאמירות מצד שרים בקבינט הקורונה והפקידים הבכירים במשרד הבריאות על הסכנות השלימו את העבודה והובילו את העסקים בישראל שמתבססים על תיירות יוצאת למצב של גסיסה איטית וכואבת.

בקרב העובדים ובעלי עסקים בתחום קיים ייאוש ואכזבה מהסיטואציה ומהטיפול הממשלתי. עסקים המתמחים בתיירות יוצאת, מוצאים את עצמם שוב סגורים רק שהפעם אין סגר ממשלתי עם רשת ביטחון כלכלית, עובדים רבים שכבר חזרו לעבודה לאחר הסגר השלישי והאפקט של החיסונים, חוזרים עכשיו שוב לחל"ת. עובדים שעדיין לא חזרו מבינים כעת שכנראה כבר לא יהיה להם לאן לחזור.

בעלי העסקים שוב נאלצים להשיב כספים ללקוחות שהזמינו חופשות לקיץ ולחגי תשרי. מדובר בעסקים שמנסים להציל את כספם, לאחר שכבר שילמו לנותני שירותים בחו"ל. יש כאלו שרכשו מלאי גדול של טיסות, לינות וכרטיסים לאטרקציות, וחלק גדול מהתשלומים לא ישובו וירדו לטמיון, מכיוון שאת הספק לא מעניין אם אנגליה, ספרד, איטליה או ארה"ב נחשבות למדינות כתומות או אדומות בעיני ממשלת ישראל.

מענף התיירות היוצאת מתפרנסים אלפי ישראלים וקיימים בו מאות עסקים. כבר קרוב לשנה וחצי שהעובדים ובעלי העסקים מחפשים ודאות. לחזור ולדבר איתם עכשיו על מענקים וחל"ת זה כבר לא מספיק. ענף התיירות בכלל, ותחום התיירות היוצאת בפרט, חייבים לראות את הממשלה, בהובלת משרדי האוצר, הכלכלה והתיירות, מציגים תוכנית שיקום תלת שנתית.

הכותב הוא מנכ"ל חברת Live Tickets המספקת כרטיסים לאירוע ספורט, תרבות ומוזיקה בחו"ל