כמה אנחנו משלמים בפועל לבתי הספר והגנים?

חינוך חינם בישראל רחוק מלהיות חינם! ■ ישנם תשלומים נוספים כמו תשלומי חובה, תשלומים עבור שירותי רשות, תל"ן ורכישת שירותים מרצון ■ ויש גם שירותים שאסור לגבות עבורם כסף ■ על מה אתם אמורים לשלם וכמה מותר לגבות מכם

ספרי לימוד + ילקוט , תיק בית ספר / צילום: איל יצהר
ספרי לימוד + ילקוט , תיק בית ספר / צילום: איל יצהר

במדינת ישראל אמנם קיים חוק לימוד חובה מגיל הגן ועד כיתה י"ב - שאחד העקרונות בו הוא שהחינוך יהיה חינם, כלומר במימון המדינה. אולם כל הורה לילדים במערכת החינוך יודע שה"חינם" הזה עולה לא מעט כסף בכל שנה.

הכוונה היא שמשרד החינוך לא מחויב לספק את כל השירותים בחינם, ומדי שנה הוא מפרסם מה השירותים שעליהם ההורים חייבים לשלם. כדאי גם לדעת כי אסור לגבות מההורים יותר מהמחירים המפורסמים.

תשלומי החובה

תשלומי החובה כוללים ביטוח תאונות אישיות. משרד הבריאות משלם עבור שירותי בריאות השן - ועבור שירותים שלא סופקו יינתן החזר מהרשות המקומית. תשלומי החובה עבור שנת 2021 \ 2022 הם 253 - שקלים בגני הילדים, 540 שקלים בכיתות א'-ב', 565 שקלים בכיתות ג'-ד', 691 שקלים בכיתות ה', 901 שקלים בכיתות ו', 1,026 שקלים בכיתות ז'-ח' בחטיבות הביניים ו-1,151 שקלים בכיתות ח' בבתי ספר בעלי שמונה כיתות (א'-ח'),בכיתות ט' 1,042 שקלים (בתיכון שש שנתי) או 1,167 שקלים (חטיבת ביניים עצמאית), 1,219 שקלים בכיתות י'-'"א ו-1,372 שקלים בכיתות י"ב.

שירותי רשות

כל הורה רשאי להחליט שהילד שלו לא יצרוך את השירות המוצע, וכמו גם לא ישלם תמורתו. בפועל, התשלומים מאושרים בכל שנה בוועדת החינוך ולכן הם אינם אחידים.

תשלומי הרשות כוללים: תשלומים עבור סל תרבות, השאלת ספרי לימוד, טיולים, מסיבות רשמיות של המוסד החינוכי לאורך השנה, מסיבות סיום ותשלומים עבור ועד הורים.

ההורה אינו חייב לשלם עבור שירותים אלו , אבל אם רוב ההורים שילמו, אסור למנוע מתלמיד לקבל את השירות או שצריך להציע לו שירות חינוכי אחר חלופי.

שירותים מרצון

שירותים מרצון הם שירותים המוצעים על ידי בית הספר, בנוסף לשירותי הרשות שהוזכרו קודם. אלו שירותים שמוצעים על-ידי בית הספר, בדרך כלל כדי לחסוך בהוצאות על-ידי רכישה מרוכזת, או שהם ניתנים לנוחיות ההורים ואין חובה לרכוש אותם . גביית התשלומים בעבור שירותים מרצון מחייבת את אישור כל הורי התלמידים המקבלים את השירות ואת אישורו של מפקח בית הספר. אלו הסכומים המרביים עבור כלל השירותים מרצון: קדם-יסודי- 125 שקלים, יסודי- 250 שקלים, חטיבת הביניים וחטיבה עליונה - 450 שקלים.

בבתי ספר שבהם יש למידה באמצעות אמצעי קצה טכנולוגיים הנרכשים במרוכז אפשר לגבות עד סך של 677 שקל בשנה עבור אמצעי הקצה הטכנולוגי שיהיה בבעלות התלמיד. לחלופין, אפשר יהיה לגבות עד סך של 300 שקל להשאלת אמצעי קצה טכנולוגי שיעמוד לשימושו של התלמיד. התשלומים האמורים יכללו ביטוח, עלות השימוש בפלטפורמה אם יש כזו וגם מע"ם.

תוכנית לימודים נוספת (תל"ן)

ההורים רשאים לבקש תוכנית לימודים נוספת עבור העשרה. גם אלו אינם מחייבים את ההורים שאינם מעוניינים לשלם. תשלום זה מגביר את הפערים החברתיים, משום שהוא נתון להחלטת ההורים והוא נפוץ כמובן באזורים חזקים ובמוסדות חינוך חזקים. אלו הסכומים המקסימליים שמותר לגבות בשקלים עבור כל אחד משלבי הלימודים: נכון לתשפ"ב- הסכום המרבי שייגבה הוא 597 שקלים בגני הילדים, 885 שקלים בבתי הספר היסודיים, 1,060 שקלים בחטיבות הביניים, 1,150 שקלים בחטיבות העליונות ו-3,450 שקלים בבתי ספר תורניים וייחודיים. אך ישנם מוסדות חריגים המקבלים אישור ממשרד החינוך לגבות תשלום העולה על נתונים אלו וזה מה שיוצר את הפערים החברתיים-כלכליים.

שירותים שעליהם אסור לגבות תשלום:

1. חומרי מלאכה, חומרי לימוד וערכות להוראת טכנולוגיה ומדעים.
2. אגרת שכפול.
3. הוצאות מנהלה, אחזקה, ציוד, התקנת ציוד ותשתיות, תפעול ורכישת ציוד בסיסי של המוסד, מכונות צילום, דואר, טלפון, צורכי משרד, ביקורת חשבונות וכד', חשמל, מים, חומרי ניקוי וסניטציה, בדק בית, סיוד, צביעה, תיקוני נגרות ושמשות וכד', תיקוני ריהוט וציוד, הוצאות ביטוח ציוד נגד גניבות (כולל השתתפות עצמית), נסיעות, אש"ל, הובלות, ביטוח ואחזקה וכדומה.
4. שכר עובדי מנהלה ושירותים ושכר עובדי הוראה, חוץ משכר הניתן במסגרת תוכנית לימודים נוספת.
5. שכפול חוזרים מנהליים והודעות של בית הספר להורים.
6. שימוש בספרייה והשאלת ספרי עיון.
7. תשלומים כוללים לקופת כיתה נפרדת, למעט תשלום מוגבל לנושאים מיוחדים, כיתתיים, חד-פעמיים שפורסמו בחוזר "הודעות ומידע" (אין לנהל קופת כיתה).
8. הפעלת תוכנית השלמה בבית-הספר (ובכלל זה שיעורי השלמה לעולים חדשים).
9. שירותי היגיינה: חינוך להרגלי בריאות ועזרה ראשונה במוסד החינוך.
10. טיפול מונע - עבודת עובדים סוציאליים למניעת חיסורים ונשירה במוסד החינוך ולעידוד הביקור בבית הספר.
11. ייעוץ מקצועי הניתן בין כותלי בית הספר.
12. עמלה עבור גביית תשלומים כלשהם.
13. תשלום עבור הנפקת תעודת בגרות.
14. אגרת שמירה.
15. מבחנים פנימיים.

כמו כן, אסור לגבות סכומים עבור מתנות לצוות המורים, העובדים והמנהלים, למעט שי סמלי.

מדריכים נוספים מאתר הון:

חוזרים לספסל הלימודים: איך מתחילים את השנה בלי לגמור את התקציב? 

עולים חדשים? מגיע לכם מלגת לימודים, וגם מלגת קיום

* המדריך נכתב על-ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; ואינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.