חמאס מנסה לרכב על בריחת האסירים ולהבעיר את השטח, והרשות הפלסטינית במלכוד

הג'יהאד האיסלאמי חוגג את הניצחון בבריחת האסירים, אבל התזמון מגיע על רקע התקדמות בשיחות של ישראל מול החמאס בעזה וחימום היחסים של הרשות מול ארה"ב וישראל • הרשות מפחדת להיתפס כ"בוגדת" אם תעזור לישראל למצוא את האסירים, אך גם מעוניינת שהשטח יישאר שקט

הפגנת תמיכה באסירים בעזה / צילום: Reuters, חבוב ראמז
הפגנת תמיכה באסירים בעזה / צילום: Reuters, חבוב ראמז

בריחת ששת המחבלים מכלא גלבוע מסבכת את המצב מול הפלסטינים בכל הגזרות, לא שאי פעם המצב הזה היה פשוט. ראשית, הרשות הפלסטינית הנמצאת בין הפטיש לסדן: מחד ישראל הדורשת סיוע במציאת הבורחים, שחמישה מהם אנשי הג'יהאד האיסלמי - יריבי הפתח השולט ברשות. מנגד, הסנטימנט הפלסטיני הכללי בעד האסירים, שיהפוך כל סיוע כזה, אם ינתן, למעשה בגידה. חמאס מצידו וכמובן הג'יהאד האיסלמי כבר מרמזים לכך ובנוסף מעודדים ומסיתים את הציבור הפלסטיני לצאת להפגנות ועימותים מול צה"ל בכל מקום. בכמה וכמה מקומות זה כבר קרה אמש, בטול כרם, באיזור שכם ובמקומות נוספים.

בכירי הרשות שומרים על שתיקה חלקית, מה שמעורר את חמאס והגי'האד למתוח עליהם ביקורת על עמדה "נייטרלית" כביכול. לרשות זה מאוד לא נוח כי היא נמצאת בשלבים ההתחלתיים של חידוש מגעים עם ישראל, בתיווך האמריקני, ושיחות על כמה וכמה צעדים "בוני אמון" בעיקר במישור הכלכלי. הסלמה במהומות, כשהם לא מונעים אותן, תביא לעצירה אפשרית של צעדים אלה, ומהעבר השני מניעת עימותים באמצעות המשטרה הפלסטינית מעוררת עוד יותר את הביקורת כלפיה. אבו מאזן ואנשיו מנסים להסביר כי הבריחה דווקא תחמיר את מצב האסירים והיא לא משרתת אותם, וכך פירסמה סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית בהבלטה את ההכבדות על תנאי האסירים שבהן נקט שירות בתי הסוהר ובהן הפסקת ביקורי המשפחות, הפרדה בין אסירים מאותו ארגון, ניוד תכוף בין אגפים ובתי כלא, חיפושים תכופים, שלילת הטבות כמו קניות בקנטינה ועוד.

בכיר פלסטיני אמר ל"גלובס" עם היוודע דבר הבריחה: "הג'יהאד האיסלמי השאיר אותכם עם המכנסיים למטה ואתם מצפים מאיתנו לנקות בשבילכם את החרא. אתם תמיד מאשימים אותנו שאנחנו מפספסים הזדמנויות, אתם תמיד יודעים להרוס אותן" - משפט שקצת שופך אור על התחושות בהנהגת הרשות.

גורמי הביטחון הישראלים מצפים בכל זאת כי בערוצים החשאיים, כן ימסר מידע מהצד הפלסטיני לישראל על מקום הימצאם של המחבלים הבורחים. הישראלים מבהירים לעמיתיהם הפלסטינים כי זריקת העידוד שמקבל הג'יהאד האיסלמי רעה לרשות ולשליטתה בשטח, וכי חמאס והג'יהאד ינצלו את ההזדמנות לערער את השליטה הזו. תפיסה מהירה של האסירים תשפוך מים על המדורה שהארגונים האיסלמיים מבקשים להבעיר. מנגד, דעה אחרת בישראל גורסת כי מוטב אולי דווקא להרגיע, להקטין חיכוך, ולעבוד במישור המודיעיני עד התפיסה. לפי הדעה הזו, ככל שיעבור זמן עד התפיסה תפחת יכולת חמאס והג'יהאד להתסיס את השטח. הדיעה הושמעה בדיונים בדרגים הבכירים, וזכתה לביקורת חריפה מצד רוב גורמי הביטחון והדרג המדיני.

בכיר מדיני אמר לגלובס כי את הסוגיה צריך לבחון בהקשר הרחב: הן מול הרשות וההתחממות ביחסים עימה והן מול חמאס ברצועה והמו"מ העקיף המתנהל מולו. לפי פרסומים בעיקר בתקשורת המצרית, ישראל וחמאס צפויים להתניע שיחות עקיפות על עסקה שתכלול הן את סוגיית האזרחים החטופים וגופות חללי צה"ל והן את השיקום הכלכלי של הרצועה.

לאירוע הבריחה והשלכותיו בשלב הזה השפעה מעטה בלבד, אבל אם המהומות יתרחבו, וחמאס יצליח להבעיר את הגדה, שני הצירים הללו מול הרשות ומול חמאס יוקפאו. בינתיים זה לא קורה, מעברי הגבול ברצועה נפתחים ליותר ויותר סחורות, גם כאלה שהובטח לאחר מבצע "שומר החומות" שלא יוכנסו יותר לרצועה ללא פיקוח. שטח הדיג הורחב ויש עוד הקלות בדרך. מכיוון שהצעדים נעשים כשבגדר הרצועה לא שקט, בלוני התבערה מופרחים ולנו חייל הרוג, המסקנה המתבקשת היא שהעסקה המתבשלת מאחורי הקלעים ממשיכה להתקדם.