תקציב המדינה | טור סופ"ש

השעון מתקתק: 30 הימים הגורליים של הקואליציה מתקרבים. המכשול הגדול עשוי להגיע מהגבעה הסמוכה לכנסת

עם פתיחת מושב החורף, שעון החול יתהפך ולקואליציה יהיה חודש להעביר את חוק ההסדרים ואת חקיקות הענק הדחוסות בו • גם אם תצליח, סביר שמבחן בג"ץ עוד לפניה • אבל מי יגן על הקואליציה ברשות השופטת אחרי שגנזה את ביקורת היועמ"שית במהלך הדיונים על התקציב?

הקואליציה ביום ההצבעה על חוק ההסדרים. 2 בספטמבר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הקואליציה ביום ההצבעה על חוק ההסדרים. 2 בספטמבר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

30 יום: זה לוח הזמנים של הקואליציה לדיונים בוועדות הכנסת על עשרות חוקים ורפורמות בחוק ההסדרים ובחוקי התקציב לשנים 2021-2022. חוקי הכשרות, הרגולציה, הרפורמה בחקלאות ועוד חוקי ענק שבימים כתיקונם הכנסת הייתה נדרשת לעבוד עליהם במשך חודשים ארוכים, נדחסים לעבודה פרלמנטרית דחוקה. זה לא שהקואליציה הנוכחית המציאה את השיטה, אולם היא שיכללה אותה לממדים חסרי תקדים.

שומרי הסף של הכנסת לא חוסכים ביקורת

מי שנחשבים לשומרי הסף של הכנסת לא מסתירים את אי שביעות רצונם מחוק ההסדרים הנוכחי, אבל לא נראה שמישהו בקואליציה עוצר לטובת חישוב מסלול מחדש. יו"ר הכנסת מיקי לוי, כבר פיצל מתוקף סמכותו 15 חוקים מחוק ההסדרים, ובשיחות סגורות הוא ממשיך להשמיע ביקורת חריפה על היקף החוק ואומר: "הורדתי את מה שיכולתי. אם זה היה תלוי בי, הייתי מוריד הרבה יותר". היועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפיק שיגרה מכתב נוקב לחברי הכנסת ואמרה כי אין קשר בין התקציב לבין חלק מהרפורמות הנכללות בו.

"אסופה של תיקונים שאין קשר בינם לבין תקציב המדינה ולא ברור מדוע נכללו בחוק ההסדרים", כתבה על חוק משק הגז הטבעי. גם את פרק הרפורמה ברגולציה היא תקפה. "היקפו של השינוי המוצע והשלכותיו ארוכות הטווח, דורשים דיון יסודי ומעמיק. לא ניתן להשלים חקיקה מקיפה מעין זו, ובעלת השפעות כה משמעותיות על כלל הרגולציה במשק, בלוח הזמנים של חוק ההסדרים", כתבה עו"ד אפיק והמשיכה לביקורת על העלאת גיל הפרישה לנשים: "חוק ההסדרים אינו המסגרת המתאימה לדיון בנושא זה שכרוכות בו השלכות חברתיות וכלכליות משמעותיות". גם חוק הכשרות עורר את תמיהתה: "אין קשר לתקציב ולא ברור מדוע נכלל בחוק ההסדרים".

עו''ד שגית אפיק / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
 עו''ד שגית אפיק / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הערות היועמ"שית נגנזו

ההערות הנוקבות של היועצת המשפטית לא זכו להתייחסות משמעותית בממשלה או בקואליציה. במקום שהמכתב ינחה את חברי הקואליציה במלאכת החקיקה המורכבת, חוות הדעת של עו"ד אפיק נגנזה במהירות, כאילו הייתה זבוב טורדני שסולק במחי יד מהדרך. אך היועמ"שית לכנסת, שכבר הוכיחה שהיא לא מוכנה להיות חותמת גומי של גחמות הממשלה (ע"ע מס דירה שלישית, אז הייתה יועמ"שית ועדת הכספים וחוות דעתה שימשה בבג"ץ נגד החוק שנפל לבסוף), ממשיכה להשמיע את אי שביעות רצונה מהחוק.

יריית הפתיחה נורתה בישיבה הראשונה של ועדת הכנסת בנושא העברת החוקים לוועדות השונות. חברי האופוזיציה שדחקו את עו"ד אפיק לפינה שוב ושוב בניסיון לשמוע ממנה עמדה נחרצת נגד חוק ההסדרים, התאכזבו כששלחה אותם אל אותו מכתב. אבל היא גם הודיעה שלא מדובר בסוף פסוק. "האם מדובר בחוק ההסדרים הכי רחב שהיה?" שאל אותה ח"כ יצחק פינדרוס, ואפיק השיבה: "הוא רחב מאוד... כמי שטיפלה בחוקי הסדרים הבעתי חוסר נחת מהחוק הנוכחי, אבל הדיון בוועדות מחייב". והוסיפה: "לכנסת תהיה הזדמנות נוספת ביחס לפרטים בדיון האמיתי בוועדות. אני מקווה שהוועדה הזו תמצא לנכון לפצל עוד מספר נושאים להליך חקיקה רגיל כדי שניתן יהיה לקיים דיון מסודר".

בין השורות, עו"ד אפיק העבירה את הדיון על החוקים והרפורמות הבעייתיות לוועדות וטענה שגם שם יביע הייעוץ המשפטי את עמדתו בנושאים שיובאו. היא גם מתחה ביקורת על שיטת העבודה של הקואליציה כפי שנחשפה בוועדת הכספים. "כששמעתי שאומרים ‘יאללה יאללה תצביעו. אל תשאלו שאלות’ ראיתי בזה בעייתיות ואמרתי את הדברים. כך יעשה יועץ משפטי בכל דיון בכל ועדה", אמרה לחברי הכנסת מהאופוזיציה, שהקשו על האופן שבו ינוהלו הדיונים בחוקים רחבי ההיקף.
בקואליציה מיהרו להגיב עם תשובות לא מספקות. יו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך, ממפלגת ימינה, אמר "היו בוועדה 33 חברים והיה דיון סוער". ח"כ אורית סטרוק השיבה לו "יהיו עוד הרבה דיונים סוערים" ואילו אורבך הודה לבסוף "יכולנו להתנהל אחרת".

30 הימים החל מפתיחת מושב החורף של הכנסת יהיו מבחן קואליציוני מהמעלה הראשונה. יועמ"שית הכנסת כבר ראתה איך שילוב של רפורמות ענק עם חקיקה מזורזת הוא מתכון לפסילת חוקים בשלב בג"ץ (הערות האזהרה של הייעוץ המשפטי בכנסת לכל אורך הדרך ודאי לא יוסיפו לעמידות החוקים). יתרה מכך, האם היועמ"שית תוכל להגן על החקיקה שהיא עצמה המליצה להוציא החוצה?

התקציב תלוי בח"כים חדשים

בדיון שהתקיים בוועדת הכנסת השבוע יצא גם ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) נגד חוק ההסדרים ואמר ליועמ"ש משרד האוצר אסי מסינג "חוק ההסדרים הוא רעה חולה. הייתי מעדיף לראות חוק הסדרים רזה ומצומצם. אני חלוק על הממשלה בנושא הזה אבל אני לא אצביע נגדה, כי אני רוצה בהמשכה של הממשלה".

לרגעים היה נראה שיש תמימות דעים בין הקואליציה לאופוזיציה כאשר אמרה ח"כ קרן ברק כי "חוק ההסדרים מכלה כל חלקה טובה בבניין הזה. גם אנשי האוצר אמרו שהם לא האמינו שכל מה שהם ביקשו, יכנס להצעת החוק. הם נתקלו בממשלה חדשה שלא יודעת לנהל, והכל נכנס".

החוק הנורבגי המורחב עד בלי די יצר מצב שבו ועדות הכנסת כוללות חברי כנסת רבים חסרי ניסיון פרלמטרי. כך, למשל, מרכז הקואליציה בוועדת כספים הוא ולדימיר בליאק, חבר כנסת טרי מטעם יש עתיד, אבל ביחס ליתר חבריו הוא נחשב למשופשף פוליטית. ב-2016 הקים במפלגתו את פורום העסקים הקטנים ואף ניסח את המצע של המפלגה בנושא וכאשר היו באופוזיציה סייע למאבק של יש עתיד נגד חלקים בתקציב. בנוסף הוא רואה חשבון ומשפטן בהשכלתו, 15 שנה עצמאי כך שאת המושגים הוא מבין.

ועדת כספים שתכין את התקציב לשנתיים תידרש לפיקוח מהודק של בליאק כמו גם לתיאום מלא בין הוועדה לאוצר. דרישות חברי הכנסת בקואליציה יעלו ברגע שהדיונים יחלו ובקואליציה של 61 כל אחד עשוי להפוך לפוטנציאל נזק אדיר אם לא ייענה לשביעות רצונו (בדרך שלא תרוקן את הקופה הציבורית). יו"ר ועדת כספים אלכס קושניר, גם הוא לא ותיק במיוחד, יידרש לשת"פ הדוק עם בליאק. כל אירוע שלא יזוהה בזמן - יכול לגדול למשבר בקנה מידה שמאיים על שלמות הקואליציה. לכן לא פלא שאחת מדרישות הבסיס מחברי הקואליציה היא רק להודיע מראש (ולא באמצעות התקשורת). תודה.