הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בירידות קלות; אמות קפצה ב-4.6%, אלוני חץ ב-4%

מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.3% ות"א 90 נסוג ב-0.5% • מחזור המסחר הסתכם ב-1.07 מיליארד שקל • אימפקס זינקה ב-34% ביום המסחר הראשון שלה בת"א

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:53

יום המסחר בבורסה ננעל בירידות קלות. מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.3% ות"א 90 נסוג ב-0.5% . מחזור המסחר הסתכם ב-1.07 מיליארד שקל.

מניית אימפקס זינקה ב-34% ביום המסחר הראשון שלה בת"א. עוד בלטו בעליות חדות אמות, אלוני חץ, תדיר גן, אקסיליון, ווישור ואאורה. 

מנגד, ירידות בולטות רשמו פרוטליקס, סאטקום מערכות , פריון , אירודרום וקומפיוג'ן.

15:15

כשלושת רבעי שעה לפני תום יום המסחר והירידות בבורסה מתמתנות. מדד ת"א 35 משיל 0.1%, ת"א 90 יורד בקרוב ל-0.3%. מחזור המסחר עד כה עומד על כ-880 מיליון שקל.

מדד הביומד ממשיך לאבד גובה כאשר פרוטליקס  וקומפיוגן  צונחות, פריגו  נחלשת ומושכת מטה, וגם קנאשור  וקדימהסטם  רושמות ירידות חדות.

14:15

הירידות בת"א נמשכות, כאשר מדד הנפט וגז עולה כנגד המגמה ב-0.6%, הודות לעליות יפות של גבעות , לפידות חלץ , תומר אנרגיה , מודיעין  וקבוצת דלק . מחזור המסחר מתקרב ל-750 מיליון שקל.

מיטב דש  דיווחה כי בהמשך לפסק הדין בתובענות ייצוגית כנגד מיטב דש גמל ופנסיה שניתן ב-25 באוגוסט, הוגשה כנגדה תובענה ובקשה לאישורה כייצוגית, בטענה שהחברה הפרה חובות גילוי, הפרה חובה חקוקה, פעלה ברשלנות ולא ביצעה הפרשות נאותות בדוחותיה הכספיים, הכל בקשר עם ההליכים בתובענות הייצוגיות נשוא פסק הדין. חברי הקבוצה אותה מעוניינת המבקשת לייצג הם מחזיקי מניות החברה בין 1.9.2015 ל-26.8.2021. הנזק הנטען לחברי הקבוצה הינו כ-65 מיליון שקל.
מיטב דש ציינה כי היא לומדת את פרטי התובענה, וכי "לא ניתן בשלב זה להעריך את סיכוייה והסיכויים לאישורה כתובענה ייצוגית. יחד עם זאת החברה סבורה כי פעלה בהתאם להוראות הדין".

12:45

הירידות בתל אביב נמשכות ומתחזקות מעט, כאשר בשעה זו שלושת המדדים הגדולים משילים כ-0.7%. מחזור המסחר עומד על קצת יותר מחצי מיליארד שקל.

בפסגת מדד ת"א 35 נמצאות המניות של אמות  ואלוני חץ  שמטפסות על רקע רכישת המרלו"ג בצריפין. בתחתית המדד פריגו שמאבדת 4%, אופקו שיורדת כמעט 3%, אורמת משילה 2.6% וטבע יורדת 2%.

מניית אאורה  עולה 5.7% לאחר שווליו בייס חידשו את הסיקור על המניה בהמלצת קנייה, לפי מחיר של 6 שקלים למניה (אפסייד של 71%). שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן בווליו בייס. ציין כי "אנו רואים בתחום ההתחדשות העירונית מנוע צמיחה בתחום הנדל"ן למגורים בכלל, ובאזורי הביקוש בגוש דן בפרט, ומזהים את החברה כמובילה את שוק ההתחדשות העירונית", וכן כי הפעילות בתחום ההתחדשות העירונית לא גוררת את אאורה לעלויות מימון וריתוק הון ברכישת קרקעות. "המניה מהווה היום אחזקה בחברה מובילת שוק שתספק חשיפה אטרקטיבית לשוק המגורים בישראל, תחום שימשיך לצמוח ויהנה מביקוש קשיח גם בטווח הארוך", סיכם. 

12:15

משפחת שריד, בעלת השליטה בחברת הקנאביס הרפואי שיח מדיקל , ויו"ר החברה - רו"ח ניר זיכלינסקי, הגדילו את האחזקות שלהם ורכשו מניות בחצי מיליון שקל בפרק זמן משותף. לאחר הרכישה הגיעה משפחת שריד לאחזקה של כ-63.9% בהון המניות של החברה.

11:00

הירידות בתל אביב נמשכות, אם כי הן התמתנו מעט וכעת שלושת המדדים הגדולים רושמים ירידה של 0.5%. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-340 מיליון שקל.

הירידה של מדד הביומד נמשכת והוא מאבד 1.3% בהובלת פרוטליקס (שנחתכת ביותר מ-11%), קומפיוגן  ופריגו , בעוד שמדד הביטוח עולה כנגד המגמה ב-0.2%, בעיקר הודות לווישור ואיילון שרושמות עליות חדות על רקע הכנסת משפחת ברק כשותפה.

חברת אימפקס , שמפתחת פלטפורמה טכנולוגית שהופכת אריזות מוצרי צריכה לחכמות, מזנקת 35% ביום המסחר הראשון שלה בת"א.

עוד עליות יפות רושמות טופ גאם  שמטפסת 9.5%, אאורה  שעולה 5%, רב בריח  שמתקדמת 4.3% ואמות  שעולה ב-4%.

10:03

פתיחה אדומה בתל אביב, כאשר מדד ת"א 35 מאבד 0.8%, ת"א 125 יורד ב-0.7% ות"א 90 ב-0.5%.

ירידות חדות בולטות במדד ביומד, שרושם ירידה של 1.3% בהובלת פרוטליקס , קומפיוגן , פריגו  ואופקו הלת' .

ארנה גרופ  עולה 4% בהמשך לדיווח הבוקר על כך שחתמה על מזכר הבנות מחייב עם דורסל  לשיתוף פעולה בקשר עם רכישת הזכויות בקניון Mall My בקפריסין. על פי מזכר ההבנות, החברה ודורסל יקימו חברה משותפת שתוחזק על ידן בחלקים שווים ותבצע את רכישת ההחזקות מהמנהלים המיוחדים של ב.ס.ר אירופה. בנוסף, יפעלו הצדדים, באמצעות החברה המשותפת, לרכוש את חלקה של משפחה רז בחברת Hadar, שמחזיקה 17% (בשירשור) מהזכויות בקניון Mall My.

חברת הביטוח הדיגיטלי ווישור גלובלטק  מזנקת 10% לאחר שדיווחה כי התקשרה עם חברת קיסריה אלקטרוניקה רפואית החזקות בהסכם, שלפיו קיסריה תרכוש מהחברה 4.6 מיליון מניות מתוך מניות איילון  וכן תשקיע בחברה 90 מיליון שקל בתמורה להקצאת כ-14 מיליון מניות רגילות של החברה. הרוכשת תשלם במצטבר בגין כל המניות הנמכרות 180 מיליון שקל.

9:30

קבוצת ישראכרט  הודיעה היום על חתימת הסכם להקמת מיזם משותף להעמדת אשראי צרכני בנקודות מכירה ברחבי הארץ, במודלים כמו ליסינג לרכישת מוצרים לבית ("Buy Now Pay Later"). ישראכרט תפעיל את הפעילות החדשה באמצעות חברה ייעודית. בשלב ראשון תחזיק ישראכרט 19.9% ממניות חברת המיזם, עם אופציה להגדלת חלקה בהמשך עד לשיעור של 49.9%.

8:50

טבע תעמוד לדין בטענה שהעבירה לקרנות צד ג' תמלוגים לא חוקיים כדי שיממנו את עלות הטיפול בתרופת הקופקסון לטרשת נפוצה. זאת, לאחר ששופט בית המשפט המחוזי נתניאל גורטון דחה את בקשת טבע לדחות את התביעה, ולא קיבל את טענתה שתרומותיה לקרנות לא יכולות להפר את החוק מכיוון שהחברה לא שולטת באופן השימוש בכספים שנתרמו.

7:50

1. צפי לפתיחה אדומה

יום המסחר הראשון של השבוע, שגם הוא יהיה מקוצר לרגל חופשת יום הכיפורים (רביעי-חמישי), ככל הנראה ייפתח בירידות שערים. זאת לאחר 5 ימי ירידות רצופים בוול סטריט ומגמה שלילית גם בשאר השווקים.

ביום חמישי ננעלו המדדים המקומיים בעליות קליות, על אף יום מסחר תנודתי שרובו התנהל בירידות. ת"א 35 התחזק ב-1.5% בהובלת פריגו ודיסקונט, מדד ת"א 125 עלה ב-1.1% ומדד ת"א 90 עלה ב-0.2%. מדד הבנקים קפץ כמעט 2.4%. 

2. הדואליות יכבידו

מרבית המניות הדואלוית שבו מוול סטריט עם פערי ארביטראז' שליליים, והן צפויות להשפיע לרעה על מדד ת"א 35.

פריגו , שאת שבוע המסחר בתל אביב סיימה בזינוק לאחר שרכשה את חברת RHA פארמה הצרפתית תמורת מעל 2 מיליארד דולר, תתחיל את היום עם פער שלילי גבוה של 4.3% ולכן היא צפויה לרדת היום. גם אופקו הלת'  עם פער שלילי של 4%, אורמת טכנו  עם פער של כמעט 3% וטבע  עם 2%.

מחוץ למדד הדגל נרשמו פערים שליליים גבוהים לפרוטליקס  (13%-), קומפיוגן  (9.6%-) ואופטיבייס  (5.9%-).

3. חמישה ימי ירידות רצופים בוול סטריט

שבוע המסחר האחרון היה חלש ביותר בבורסות של ארה"ב, כאשר ביום שישי ננעלו המדדים בארה"ב בטריטוריה השלילית עם ירידות של 0.8%-0.9%. מדד הדאו ג'ונס סגר יום חמישי ברציפות של ירידה. באירופה ננעל המסחר במגמה מעורבת ובאסיה נרשמו עליות שערים.

ביום שישי הכריז הנשיא ג'ו ביידן על תוכנית להגברת שיעור ההתחסנות נגד קורונה בארה"ב בזמן שוראינט הדלתא פוגע קשות במדינה, עם 151 אלף מקרים חדשים ביום, ו-1,500 מתים בכל יום. כחלק מהתוכנית שהציג, כל העובדים הפדרלים חייבים להתחסן לקורונה, ללא אופציה לוותר על החיסון ולהציג בדיקה שלילית במקום. 

4. יציבות בשוק הקריפטו

בשוק המטבעות הווירטואליים נרשמת יציבות יחסית, לאחר שבוע מסחר תנודתי מאוד. הביטקוין נסחר כעת סביב 45.4 אלף דולר, ירידה של 9% בתוך שבוע, ואילו האת'ר נסחר תמורת כ-3,300 דולר - ירידה של 14% בתוך שבוע.

בתחילת השבוע שעבר המטבע חצה את ה-50 אלף דולר אך צנח לאחר שאל סלבדור הסדירה את מעמדו כמטבע לכל דבר. בהמשך גם הפרלמנט האוקראיני אימץ חוק שמסדיר את השימוש במטבעות הדיגיטליים במדינה. הצעת החוק, שעכשיו ניצבת בפני האישור הסופי אצל הנשיא ולדימיר זלנסקי, באה לתת לגיטימציה לשימוש בביטקוין.

5. מדד המחירים ליצרן בארה"ב מאתגר את זמניות האינפלציה

ולסיכום, ביום שישי פורסם כי מדד המחירים ליצרן בארה"ב עלה שוב מעל הצפי בחודש אוגוסט - ובסך הכל עלה כמעט 3% בשלושת החודשים האחרונים. ביום שלישי השבוע יפורסם מדד המחירים לצרכן, ולפי הצפי הוא יעלה ב-0.4%. 

"אינפלציית הסחורות נמצאת במגמת האצה בחודשים האחרונים בגלל התייקרויות התשומות ושיבושי ההיצע שגורמת הקורונה", לדברי רונן מנחם, הכלכלן הראשי במזרחי טפחות, "ונתון זה מעיד על לחץ מצד ההיצע על האינפלציה בארה"ב ומאתגר את הטיעון שעליית האינפלציה במחצית השנייה של השנה זמנית.

"כרגע השאלה איזה קו יכריע - זה הזהיר יותר, בהולכת יו"ר הפד ג'רום פאוול, שלפיו עדיין רחוקים מיעד האבטלה וצריך לקחת בחשבון פגיעה של ווריאנט דלתא בכלכלה. יש כבר נתונים שמראים זאת; או הקו הניצי יותר, שקורא להכרזה על טפרינג כבר כעת ותחילת התכנית כבר בחודש הבא, תוך סיום הרכישות עד אמצע 2022. להערכתי ההחלטה של הפד תתקבל ברגע האחרון, וינסו לאסוף כמה שיותר מידע על שוק העבודה ועל נתוני התחלואה וההתחסנות. היא גם תהייה כנראה צמודה מאוד.

"מכל מקום, אם מדד ספטמבר לא יהיה חריג, סביר שהשווקים ינועו ללא כיוון מוגדר לפחות עד לאמצע השבוע הבא, אך העצבנות והרגישות לכל נתון כלכלי תגדל. אצלנו, בהנחה שלא תהייה הרעה במתיחות הביטחונית, תיקבע המגמה בעיקר לפי מה שיקרה בשוקי ארה"ב".