5 עצות עשה ואל תעשה בהליך הגירושים

הדרך לסיום תקופת הנישואים הוא תהליך ארוך לעתים, שכולל שינויים כלכליים, התמודדות עם הילדים וקבלת החלטות לאורך הדרך • שלוש עורכות דין המתמחות בדיני משפחה ממליצות כיצד לנהוג בתקופה מורכבת זו וממה כדאי להימנע

גירושים. אחת הסוגיות הראשונות שעולות היא היא האם כדאי לפנות לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה / צילום: Shutterstock, Elnur
גירושים. אחת הסוגיות הראשונות שעולות היא היא האם כדאי לפנות לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה / צילום: Shutterstock, Elnur

הדרך לסיום תקופת הנישואים הוא תהליך ארוך לעתים, שכולל שינויים כלכליים, התמודדות עם הילדים וקבלת החלטות לאורך הדרך. שלוש עורכות דין המתמחות בדיני משפחה ממליצות כיצד לנהוג בתקופה מורכבת זו וממה כדאי להימנע.

  1. אל תערבו את הילדים בסכסוך

פירוד וגירושים מטלטלים לפעמים את עולמם של הילדים, משנים סדרי יום לילדים וכרוכים בקשיים רגשיים. עו"ד ד"ר שרון פרילינג אומרת כי מחקרים מצביעים על כך שהגורם בעל ההשפעה הרבה ביותר על מצבם הרגשי של הילדים הוא טיב התקשורת בין ההורים. לדבריה, "ילדים להורים גרושים, שעדים לתקשורת טובה שמתבצעת בעניינם, מסתגלים בקלות יחסית למציאות החדשה וחווים רווחה רגשית. בקצה השני של הסקאלה נמצאים ילדים הסופגים מסרים פוגעניים של ההורים אחד כלפי השני, נפגעים מאוד רגשית, נקלעים לקונפליקט נאמנות קשה ולעתים אף מנתקים קשר עם אחד ההורים. אם האושר של הילדים חשוב לכם - מצאו דרך לתקשר בצורה מכבדת והגונה. כל דבר פחות מכך מחלחל ישירות אליהם".

  1. איסוף מידע על הרכוש וההוצאות

חשוב לאסוף מידע על הרכוש המשפחתי וההוצאות לצורך חקירה כלכלית שתיתן תמונה מלאה ככל הניתן של הרכוש המשפחתי שנצבר. עו"ד לוסי מאיר ממליצה לנשים ולגברים לשמור על חשאיות בתחילת ההליך, זאת על-מנת שניתן יהיה לאסוף ראיות ולאפשר תכנון של האסטרטגיה המשפטית. לדבריה, השמירה על חשאיות בתחילת ההליך מאפשרת לאסוף חומר ראייתי רב ומשמעותי מבלי שהצד השני יעלים את המידע.

עו"ד יהודית מייזלס מסבירה כי איסוף המידע הכרחי במיוחד כאשר מדובר במשפחה בה נצבר רכוש מורכב שלא בהכרח רשום בלשכת רישום מסודרת כמו נדל"ן או רכב, מניות או החזקות בחברות לרבות אופציות בחברות הייטק, החזקות פיננסיות מורכבות בארץ ובחו"ל, כספים בנאמנויות בינלאומיות וביטקוין.

"מהרגע שההליך המשפטי מתחיל, הצד השני עלול להסתיר חלק מן הנכסים. חשוב להגיע לשלב הגשת תביעת הרכוש לאחר שבידך ממצאי עריכת חקירה כלכלית ואיסוף מסמכים, שכן הנטל להוכחת התביעה הוא על מגיש התביעה", אומרת מייזלס.

  1. מומלץ לגבר שלא לרוץ לבית הדין הרבני

עו"ד לוסי מאיר ממליצה לגברים שלא לפנות אוטומטית לבית הדין הרבני. לדבריה, התפיסה כי בית הדין הרבני מיטיב עם הגברים ובית המשפט לענייני משפחה מיטיב עם הנשים היא מיתוס עתיק ושכיח. "זה לא נכון. גברים יכולים למשל להקים על עצמם כתובה. הכתובה היא מסמך מחייב שניתן בליל החתונה. זו תביעה כספית חזקה, ולכן יש להיזהר".

עו"ד מאיר מוסיפה כי בניגוד לתפיסה הרווחת, יש נשים שעדיף להן לפנות לבית הדין הרבני. למשל, לאישה שלא עובדת יש סבירות לקבל סכום כסף גבוה יותר מבית הדין הרבני.

לכן, חשוב לשקול בכל מקרה ומקרה איזה מהתביעות המעטות שיש לגבר להגיש נגד האישה יהיה נכון להגיש ואיך למנוע הגשת תביעות כספיות נגדך.

  1. שימו כסף בצד

"המציאות מלמדת כי בחלק גדול מן המשפחות, אחד הצדדים - לרוב האישה - אינה עצמאית מבחינה כלכלית במובן זה שכל כספה מצוי בחשבון המשותף. אם מחר תיחסם גישתה אליו, היא לא תוכל לקיים את עצמה", אומרת עו"ד מייזלס.

ההתדיינות עצמה עולה כסף רב, ונשים רבות מוצאות את עצמן בחיסרון כיס לממן עורכי דין טובים לניהול ההליך המשפטי, וזאת בנוסף להמשך מימון מחייתן השוטפת. מערכת המשפט לא מספקת פתרון לתקופת הזמן הזו, ולוקח זמן עד שבתי המשפט מחייבים את הצד החזק כלכלית לשלם לחלש.

לכן עו"ד מייזלס מציעה כי אם את שוקלת להתגרש, חשוב להתחיל לשים כסף בצד, בחשבון נפרד או אצל בן משפחה או חבר שסומכים עליו, וזאת כדי להבטיח שהתקופה הראשונה לאחר ההחלטה להתגרש, שהיא קשה מבחינה רגשית ונפשית, לא תהיה גם בלתי נסבלת מבחינה כלכלית.

  1. העדיפו ניהול משא-ומתן וגישור על פני ניהול הליך משפטי

עו"ד פרילינג אומרת כי ניהול משא-ומתן וגישור תמיד עדיפים על פני ניהול הליך משפטי, כאשר במקביל חשוב לשמור על זכות התביעה הראשונה באמצעות הגשת בקשה ליישוב סכסוך. לדבריה, "קיימת עדיפות ברורה לפתרון הסכסוך בהליכי גישור ובהסכם, אולם חשוב לעשות כן עם עורך דין מלווה לצדך, ולא להסתפק רק בקיומו של המגשר כגורם ניטרלי. נקודת התורפה של הליכי גישור היא בכך שהם משקפים פעמים רבות את יחסי הכוחות הלא שוויוניים הקיימים בין בני הזוג, ועלולים לגרום לקיפוח של זכויות הצד החלש גם בהסכם המתגבש. ייעוץ וליווי צמוד של עורך דין יכול לנטרל נקודת תורפה זו".

במקביל לניהול הליכי גישור יש לשמור על זכות הראשונים להגשת תביעה אם המשא-ומתן נכשל.