"קפיצת מדרגה להרחבת פעילות הלוגיסטיקה": מאחורי עסקת הענק של אמות בצריפין

את הפארק הלוגיסטי בצריפין רוכשת אמות תמורת 1.52 מיליארד שקל ולפי תשואה נמוכה יחסית של כ-3.7%, אך להערכתה ניתן יהיה לבצע בו השבחה משמעותית בשנים הקרובות

בנין אמות השקעות הדסה ת''א / צילום: איל יצהר
בנין אמות השקעות הדסה ת''א / צילום: איל יצהר

"זו עסקה משמעותית שמהווה קפיצת מדרגה ביישום אסטרטגיית החברה להרחבת פעילותה בתחום הלוגיסטיקה", אומר שמעון אבודרהם, מנכ"ל חברת הנדל"ן המניב אמות, בקשר לזכייתה במכרז לרכישת הפארק הלוגיסטי בצריפין מידי החברה לניהול קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית.

זו האחרונה עדכנה את אמות, הנמצאת בשליטת חברת ההשקעות אלוני חץ (שמוביל נתן חץ), על קבלת הצעתה לרכישת מלוא הזכויות בפארק הלוגיסטי בצריפין תמורת כ-1.52 מיליארד שקל בתוספת מע"מ.

לדברי אבודרהם "מדובר בפארק לוגיסטי ייחודי בגודלו ובמיקומו, הממוקם בסמיכות לערי גוש דן ולצירי תנועה מרכזיים. בפארק טמון פוטנציאל פיתוח והשבחה עתידי משמעותי הניתן למימוש בשלבים, אשר יאפשר לנו להשיא תשואה עתידית עודפת".

המתחם, שנמצא בתחום המועצה האזורית שדות דן, בצדו המזרחי של כביש 44 (רמלה-בית דגן) סמוך למושב ניר צבי וליד בית החולים אסף הרופא, כולל כ-274 דונם, מתוכם 224 מיועדים למחסנים, מפעלים ובתי מלאכה שונים ומשרדים, וכ-50 דונם מיועדים לדרכים ולשטחים ציבוריים. כיום יש במקום 18 מבנים לוגיסטיים בשטח בנוי כולל של כ-113 אלף מ"ר.

"שמירה על רמת מינוף דומה לרמה הנוכחית"

חתימה על הסכם המכר בין הצדדים אמורה להתבצע בימים הקרובים ואז תעביר אמות 30% מהסכום שעליו סוכם (כ-450 מיליון שקל), פלוס מע"מ. את היתרה אמורה אמות להעביר עד 10 באוקטובר, ולשלם מס רכישה בשיעור של 6% (כ-90 מיליון שקל שיירשמו כהוצאה חד-פעמית בדוחות רווח והפסד במועד הרכישה).

באמות מציינים, כי החברה מתכוונת לממן את "תשלום התמורה ממקורותיה העצמיים או ממימוש מסגרות אשראי, או ממימון חיצוני מגיוס הון ו/או חוב, תוך שמירה על רמת מינוף דומה לזו הקיימת כיום".

נכסי הלוגיסטיקה יקפצו ל-29% מסך הנכסים

אמות מחזיקה כיום ב-105 נכסים מניבים בישראל, בשטח כולל של כ-975 אלף מ"ר (ועוד שטחי חנייה בהיקף של 525 אלף מ"ר), בשיעור תפוסה ממוצע של 96.9%. מתוכם, כ-200 אלף מ"ר שטחי תעשייה ולוגיסטיקה (21% משווי סך נכסי החברה העומד על כ-14.3 מיליארד שקל), כך שעסקת הפארק הלוגיסטי בצריפין תקפיץ את נכסי הלוגיסטיקה של אמות לכ-29% מסך הנכסים. לחברה שבעה נכסים בשלבי הקמה בהיקף של כ-190 אלף מ"ר, ועוד ארבעה נכסים בתכנון וייזום בהיקף של כ-134 אלף מ"ר.

באמות מציינים כי הפארק עובד כיום בתפוסה מלאה, בהסכמי שכירות שונים לכ-28 שוכרים, ודמי השכירות עומדים על כ-56 מיליון שקל בשנה (כולל דמי ניהול). כלומר, הפארק הלוגיסטי נרכש בתשואה שנתית נמוכה יחסית של כ-3.7%. עם זאת, באמות מעריכים כי יהיה אפשר לבצע השבחה משמעותית במתחם בשנים הקרובות, כך שהתשואה השוטפת ממנו צפויה לעלות.

"החברה סבורה, כי המתחם ייחודי בשל סמיכותו לערי גוש-דן, גודלו, קרבתו לצירי תנועה מרכזיים, ופוטנציאל הפיתוח וההשבחה הטמונים בו, זאת לצד היותו נכס המניב תזרים מזומנים שוטף, והניתן לפיתוח בשלבים. רכישת המתחם הינה חלק מאסטרטגיית החברה להרחבת סקטור הלוגיסטיקה והאחסנה, סקטור המצוי בצמיחה חזקה מעצם היותו חוליה מרכזית בסחר המקוון. החברה מתכוונת לפתח את המתחם ולהשביחו במסגרת תוכנית בנין עיר החלה על המקרקעין והמאפשרת אחסנה לגובה 18 מטר, או במסגרת ייזום תוכנית בניין עיר חדשה", מציינים שם. 

מניית אמות רשמה עלייה חדה בבורסה על רקע זכייתה במכרז. בשנה האחרונה עלתה המניה ב-68% ושווי החברה הגיע לכ-10 מיליארד שקל.

מרלו"ג צריפין

מיקום: סמוך למושב ניר צבי וליד בית החולים אסף הרופא

היקף עסקה: 1.52 מיליארד שקל פלוס מע"מ

שטח: 274 דונם

פעילות כיום: 18 מבנים לוגיסטיים בשטח בנוי כולל של כ-113 אלף מ"ר

מספר שוכרים: 28

הכנסה שנתית משכירות כיום: כ-56 מיליון שקל

תשואה כיום: 3.7%