מדע בדיוני? תע"א השיקה היום את המערכת האוטונומית REX MK2

ה-REX MK2 הוא כלי קרקעי בלתי מאויש המותאם למגוון משימות קרקעיות בעל עבירות שטח גבוהה במיוחד • הוא מצוייד במערכות מכ"מ מזהות תנועה בטווחים קצרים ובינוניים ומצלמות מתוחכמות, נושא מקלעים בקטרים שונים ויכול לשמש בסיס אש יעיל ומדויק

המערכת האוטונומית REX MK2 של התעשייה האווירית / צילום: תעשיה אוירית
המערכת האוטונומית REX MK2 של התעשייה האווירית / צילום: תעשיה אוירית

אינספור סרטים וספרי מדע בדיוני עוסקים במלחמות העתיד שבהן רובוטים נלחמים במקום בני אנוש - והעתיד הזה כבר לא כל כך בדיוני. התעשייה האווירית השיקה היום פומבית את ה-REX MK2, מערכת ממונעת קרקעית אוטונומית רב משימתית המיועדת לסייע לכוחות היבשה בלחימה במשימות מבצעיות מגוונות ומפחיתה את הסיכון לחיי לוחמים בתנאי שטח מורכבים.

ה-REX MK2, אשר נמכר ללקוחות בעולם, ובהם לצבא הבריטי המנסה אותו כעת, הוא כלי קרקעי בלתי מאויש המותאם למגוון משימות קרקעיות בעל עבירות שטח גבוהה במיוחד. הוא בעל כושר נשיאת מטען של 1.3 טון למרות היותו קטן יחסית - מה שמאפשר הסתתרות וחתימת שטח נמוכה. בין המשימות שהוא יכול למלא: סיוע לכוחות הלוחמים באיסוף מידע מודיעיני, בתמיכה לוגיסטית ובסגירת מעגלי תקיפה מרחוק. לשם כך הוא מצוייד במערכות מכ"מ מזהות תנועה בטווחים קצרים ובינוניים, ומצלמות מתוחכמות. הוא נושא מקלעים בקטרים שונים ויכול לשמש בסיס אש יעיל ומדויק.

הרכב חשמלי היברידי, עם טווח תנועה ארוך במיוחד ובעל הנעה לכל הגלגלים. ייחודו העיקרי הוא העבירות הגבוה שלו בתנאי שטח קשים, וגם היותו בעל יכולות אמפיביות, כלומר מעבר של מכשולי מים עמוקים. הרכב אוטונומי לחלוטין, עם יכולות שליטה ובקרה על ידי מפעיל אחד באמצעות תקשורת אלחוטית.

ה-REX MK2 נועד לתמוך במשימות כוחות קרקעיים רגליים בשלבי הלחימה השונים הכוללות סיוע לוגיסטי לחיילים ונשיאת אספקה לחימוש, ציוד רפואי, מים ומזון, וכן פינוי נפגעים באמצעות אלונקה ובעזרת ציוד רפואי חיוני. איסוף מודיעין על ידי מערכת מודעות מצבית הכוללת יכולות חישה אלקטרו-אופטיות ומכ"ם. ה-REX MK2 מאפשר גם לסגור מעגלי איסוף תקיפה באמצעות מערכת נשק נשלטת מרחוק למקלע 7.62. ו 0.5 וכמערכת רב-משימתי ורב-תכליתית יוכל לתמוך גם במשימות נוספות הנדרשות לצוות צמוד כח.

ה-REX MK2 יוצג בתערוכה הבטחונית DSEI שתתקיים בלונדון בהמשך השבוע - והצפי הוא כי בעקבותיה תהיה התעניינות מצבאות שונים בעולם. הוא מתווסף למשפחת הכלים האוטונומיים המבצעיים שפותחו בתעשייה האווירית וביניהם: ה'יגואר'- כלי אוטונומי קרקעי מבצעי להגנת גבולות, לאיסוף מידע ולסגירת מעגל; RobARC- כלי אוטונומי מבצעי לגילוי ולהשמדת מטענים עיליים ומוטמנים; ה'רובאטל' - כלי רכב קרקעי רובוטי מבצעי בעל יכולת תמרון ועבירות גבוהה, המבצע משימות מורכבות בתנאים קשים, במהירות וביעילות; RobDozer - דחפורים שהוסבו לאוטונומיים לטובת ביצוע משימות הנדסיות מורכבות באזורים מאוימים.

צביקה ירום, מנהל מפעל היבשה בתעשייה האווירית אמר לגלובס כי בבסיס תפישת היבשה של התעשייה האווירית עומד הצורך לסייע לכוחות הקרקעיים בשטח לביצוע משימותיהם השונות תוך סיכון מינימלי של חיי הלוחמים. הוא מגלה כי "הכלים האוטונומיים הקרקעיים שלנו מצויים בשימוש מבצעי בגבולות הארץ וביחידות לוחמות שונות וכן במקומות נוספים בעולם ואנו רואים ביקוש הולך וגובר מצד לקוחות לכלים אוטונומיים קרקעיים".

הרכב החדש נבנה בשיתוף חברת רכבי השטח טומקאר ולפי ירום משימה עיקרית שלשמה הוא מיועד היא שמירת גבולות - פטרולים חמושים לאורך הגבול בתנאי שטח קשים, עם יכולות תצפית מתקדמות ויכולת אש מהירה ומדוייקת. ירום אומר כי ניתן להרכיב עליו ישומים רבים נוספים, כלי חישה, מערכות הגנה מרחפנים ועוד. לדבריו זו אחת מהמגמות העיקריות של הצבאות המתקדמים בעולם, ליחידות השטח חי"ר שלהן, ולמשימות של תצפית סיור וניהול אש בטווחים קצרים.

עם זאת, בתשובה לשאלה בדבר מלחמת הרובוטים העתידית, ירום אומר כי זו עדיין רחוקה וכי הקרבות והמלחמות בעשרות השנים הקרובות יתאפיינו בשילוב גובר והולך של כלי מלחמה אוטונומיים אך הנוכחות האנושית תהיה בקרב לאורך זמן.