גירעון הממשלה ירד בחודש אוגוסט ל-8%; הגאות בשוק הדיור הכפילה את ההכנסות ממס רכישה

לפי אמדן ביצועי התקציב של האוצר, הגירעון המצטבר הגיע ל-116.9 מיליארד שקל באוגוסט • ההכנסות ממסים עלו ב-23.7% מתחילת השנה לעומת 2020

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

הגירעון של הממשלה לחודש אוגוסט ירד ל-8% מהתמ"ג, והצטבר בכ-116.9 מיליארד שקל - כך לפי אומדן ראשוני שפרסם משרד האוצר. זאת לעומת גירעון של 9.2% בחודש יולי. בזמן שהיקף ההוצאות על משבר הקורונה הולך ומצטמצם, באוצר מעודדים מהמשך הליך היציאה של המשק מהמשבר ונשענים על העדכון מעלה של נתוני התוצר של הלמ"ס.

בחודש אוגוסט הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-8.32 מיליארד שקל. מדובר בגידול מצטבר של 23.7% מתחילת השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הגאות בשוק הדיור נותמת אותותיה כאשר הכנסות המדינה ממיסוי מקרקעין הסתכמו ב-1.2 מיליארד שקל - עלייה של 87% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בגבייה ממס שבח נרשמה עליה של 71% וממס רכישה נרשמה עליה בשיעור של 95% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מתחילת השנה נרשמה עלייה של 56% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כאשר העלייה נובעת בעיקר מגידול במספר העסקאות ובמחירי הדירות. יחד עם זאת, באוצר מציינים כי ב-2021 התחדשה ההפרשה לקרן פיצויים בגובה של 25% מהכנסות ממס רכישה, בעוד ש-2020 לא התבצעה הפרשה כזו. סכום ההפרשה עומד על כ- 3.0 מיליארד שקל באוגוסט 2021 וכ-8.1 מיליארד שקל בין החודשים ינואר-אוגוסט השנה.

הגבייה ממסים עקיפים ב-15% והגבייה מאגרות עלתה ב-17%. במסים ישירים נרשמה עליה משמעותית בעקבות גידול בפעילות העסקית נוכח ההתאוששות הכלכלית עם פתיחת המשק, לצד מימוש רווחי הון, בניכויים משכר ובפעילות בנדל"ן.

סך ההוצאות של הממשלה עלו ב-5.5% באוגוסט ל-310.3 מיליארד שקל מתחילת השנה, כולל הוצאות תוכנית הסיוע הכלכלי למשק. סך ההוצאות של הממשלה באוגוסט עמדו על 34.5 מיליארד שקל. כאחוז מהתמ"ג מדובר בירידה החודשית החדה ביותר בהוצאות מאז פרוץ משבר של 2008-2009.

מבחינת הצריכה הפרטית, גורמים באוצר מדגישים כי נרשמה התאוששות בהכנסות בעיקר מעולמות השרותים, כמו הקניות, ושירותי ארוח שעלו בכ-30% לעומת אוגוסט 2019, לפני הקורונה. גם רכישות כלי רכב וצריכת הדלק עלו בחדות, והשיא בהייטק בא לידי ביטוי גם במסים עקיפים.