בדרך לאקזיט ענק? מאחורי הקלעים של אימפריית ההייטק הוותיקה של משפחת זיסאפל

לפי דיווח ב-cnbc, חברת הטכנולוגיה הישראלית הנסחרת בשווי של 1.7 מיליארד דולר, מנהלת מגעים  להימכר לקרן פרייבט אקוויטי אמריקאית • למשפחת זיסאפל החזקות בשווי שוק של מעל 200 מיליון דולר ברדוור, אותה מוביל רועי זיסאפל

זיסאפל רועי / צילום: יח''צ
זיסאפל רועי / צילום: יח''צ

חברת הטכנולוגיה הישראלית הוותיקה רדוור  עשויה להימכר לקרן הפרייבט אקוויטי מארה"ב, Siris Capital, כך דיווח ביום ב' אתר החדשות הכלכלי cnbc. אנשי Siris ורדוור לא הגיבו לידיעה ב-cnbc. לאחר הפרסום, מניית רדוור עלתה בנאסד"ק במחזור מסחר גדול, אך באופן מתון של פחות מ-5%.

רדוור מספקת פתרונות לזמינות, ביצועים גבוהים ואבטחה של רשתות תקשורת ארגוניות, מרכזי מחשוב ואפליקציות. בין היתר, היא מזהה התקפות מסוג DDoS (מניעת שירות) על שרתים, ומונעת אותן. לפני כעשור פורסמו דיווחים על מגעים למכירתה שלא התממשו לכדי עסקה.

לפי הדיווח הנוכחי, רדוור נמצאת במגעים למכירתה לסיריס, אם כי אין ודאות שהמגעים יבשילו לעסקה. ב-cnbc צוין ששוויה של רדוור הוא כ-1.7 מיליארד דולר ולא דווח סכום הרכישה, אך ניתן להעריך שאם אכן תתבצע עסקה, הקרן תידרש לשלם פרמיה על מחיר המניה בשוק על מנת לזכות באישור בעלי המניות של רדוור. מניית רדוור נסחרת כיום בשיא של למעלה מ-20 שנה, לאחר שעלתה ב-32% מתחילת 2021.

סיריס קפיטל היא קרן פרייבט אקוויטי שהוקמה ב-2011. היא גייסה עד כה 5.9 מיליארד דולר ומחפשת עסקאות בשווי 0.5-5 מיליארד דולר. לפי הקרן, היא מתמקדת בעסקי טכנולוגיה וטלקום בוגרים, שמספקים פתרונות שהם mission-critical והיא עובדת עם חברות הפורטפוליו שלה למיצוי פוטנציאל הצמיחה שלהן. בין חברות הפורטפוליו שלה נמצאת חברת הדפוס הדיגיטלי EFI שייסד אפי ארזי המנוח, ושאותה הקרן רכשה ב-2019 תמורת 1.7 מיליארד דולר.

נולדה ל"אבות ההייטק הישראלי"

רדוור הוקמה בשנת 1997 והונפקה לראשונה בנאסד"ק ב-1999. בסוף 2020 החברה העסיקה 1,122 עובדים, מתוכם 494 בישראל. מנכ"ל החברה מאז הקמתה הוא רועי זיסאפל, שנחשב לאחד ממייסדיה לצד אביו יהודה זיסאפל, שמכהן כיו"ר הדירקטוריון. רועי זיסאפל מחזיק בכ-3% ממניות רדוור, שהשווי הנוכחי שלהן הוא מעל 50 מיליון דולר, ויהודה זיסאפל מחזיק ב-3.6% מהמניות בשווי של כ-60 מיליון דולר. נאווה זיסאפל, אשתו של יהודה ואמו של רועי, מחזיקה בכ-6.5% ממניות רדוור בשווי כ-107 מיליון דולר. בעלי מניות אחרים ברדוור הם גופים מוסדיים מחו"ל.

רדוור היא חלק מקבוצת רד שהקימו האחים יהודה וזהר זיסאפל, שנחשבים לשניים מאבות ההייטק הישראלי. השניים, מהנדסים בהשכלתם, הקימו לפני קרוב ל-40 שנה את חברת רד תקשורת מחשבים, ולאורך השנים נוספו אליה חברות רבות, שבהן הם ובני משפחותיהם ממלאים תפקידים שונים (בעיקר חברי דירקטוריון) ומחזיקים במניותיהן.

הקבוצה כוללת מספר רב של חברות פרטיות ומספר קטן יותר של חברות ציבוריות - מלבד רדוור מדובר בחברות רדקום, סיליקום וסרגון אשר כל אחת מהן עוסקת בתחום שונה אך כולן נכנסות תחת ההגדרה של חברות ציוד תקשורת. שלוש החברות הללו נסחרות בשוויים נמוכים יותר מזה של רדוור: סרגון בשווי 310 מיליון דולר, סיליקום - 300 מיליון דולר, ורדקום - 156 מיליון דולר.

רכבת ההרים של סרגון

סרגון, המנוהלת על-ידי דורון ארזי, מספקת פתרונות תקשורת אלחוטית לקישור בין תחנות הבסיס למתג הראשי ברשת התקשורת. בסרגון, בעל המניות הגדול ביותר הוא זהר זיסאפל, עם החזקה של 8.5% מהון המניות, שהשווי הנוכחי שלה עומד על 26.5 מיליון דולר. מניית סרגון, שבחודשים האחרונים היא יציבה יחסית, ייצרה למשקיעים בה "רכבת הרים" בתחילת השנה הנוכחית, כשזינקה ב-120% תוך שבועיים והגיעה לשיא של כ-6.5 דולר (כ-525 מיליון דולר), על רקע השקעתה של קרן Ark של קת'י ווד, אך מאז היא נחלשה. זיסאפל ניצל את הגאות במניה למימוש חלק מההחזקות שלו, ובחודש פברואר הוא מכר מניות תמורת 18.1 מיליון דולר. לאחרונה הודיעה החברה שהיא צופה חזרה לרווחיות במחצית השנייה של 2021.

בסיליקום, ספקית פתרונות לקישוריות רשתות תקשורת בניהולו של שייקה אורבך, הזיסאפלים כבר אינם בעלי עניין, לאחר שזהר זיסאפל מכר מניות שהיו לו בשנה האחרונה. הדיווח האחרון שהעביר זיסאפל מראה שההחזקה שלו בסיליקום הייתה 4.6% בפברואר האחרון, וייתכן שמאז ירדה עוד, אך הוא כבר אינו מחויב לדווח עליה. אם לא מכר את המניות, שוויין היום כ-14.3 מיליון דולר. הוא מכר מניות תמורת כמעט 50 מיליון דולר ב-2020 ובתחילת 2021.

שיעור ההחזקה של זהר זיסאפל ברדקום גבוה יחסית, 20.5%. שווי ההחזקה שלו בחברה עומד על 32 מיליון דולר. לפי הדוח המורחב של רדקום ל-2020, זהר ויהודה זיסאפל מחזיקים במצטבר ב-22.8% ממניות החברה, מכאן שיהודה זיסאפל מחזיק במניות רדקום במיליוני דולרים בודדים. בת זוגו של זהר זיסאפל רחל (חלי) בן נון, מכהנת בשנים האחרונות כיו"רית הדירקטוריון של רדקום ומחזיקה גם היא במניות ואופציות של רדקום, אם כי בשיעור מינורי. רדקום, בניהולו של אייל הררי, מספקת פתרונות לניטור רשתות תקשורת.

חברה ציבורית אחרת מקבוצת רד הייתה רדויז'ן, שנמכרה ב-2012 לאוויה עבור 230 מיליון דולר. זהר זיסאפל קיבל אז בתמורה למניותיו כ-60 מיליון דולר ויהודה זיסאפל קיבל כ-15 מיליון דולר. בעבר הרחוק יותר מכרו הזיסאפלים שורה של חברות טכנולוגיה שצמחו בקבוצה תמורת מאות מיליוני דולרים, ובהן לננט, רדלן, רדנט וארמון. 

חממה לביומד ולאוטוטק

לצד פעילות ההייטק הענפה, אנשי משפחת זיסאפל פועלים גם בתחום הביומד והקימו את חממת ההייטק רד ביומד. החממה הוקמה על-ידי קבוצת רד, אך המימון הגיע בעיקר מיהודה זיסאפל באופן פרטי. זיסאפל היה גם שותף להשקעה בחברת פיתוח התרופות "נעורים" שהקימה אשתו, נאווה זיסאפל, שהיא פרופ' לנוירוביולוגיה.

רד ביומד משקיעה בחברות ישראליות צעירות בעיקר מתחומי הבריאות והמכשור הרפואי. נאווה זיסאפל היא יו"רית החממה, וכרמי זיסאפל, בתם של נאווה ויהודה, מכהנת כמנהלת הפיתוח העסקי. רד ביומד לא מגבילה את עצמה רק לתחום הבריאות וכך הגיעה גם להשקיע בחברת האוטוטק הישראלית REE, שהפכה לאחרונה לחברה ציבורית כשהשלימה מיזוג לחברת SPAC בוול סטריט. יחד עם רד תקשורת מחשבים, רד ביומד מחזיקה כיום ב-6.4% ממניות REE, ששווין הוא 89 מיליון דולר.

בראיון למגזין G לפני שלוש שנים סיפר יהודה זיסאפל: "בעולם ההייטק התחרותי, גם כשאתה לא בעבודה, אתה כל הזמן עסוק בה. גם לאשתי הייתה קריירה תובענית: היא לימדה, חקרה, הקימה חברה. בסוף, זאת לא כמות הזמן עם הילדים, אלא האיכות. רציתי שהילדים ימשיכו את דרכי. רועי ברדוור, עדי ב'נעורים' וכרמי סיימה ללמוד הנדסת אלקטרוניקה, עובדת בתחום וגם זמרת".