ההסכם שיאפשר למחוסנים ישראלים גישה לתו הירוק באיחוד האירופי

ישראל והאיחוד האירופי הגיעו להסכמה על הכרה הדדית בתעודות המתחסן • תשתית טכנולוגית תעביר את המידע על המחוסנים ותוודא שאכן התעודות שהם נושאים תקפות

חיסון שלישי לקורונה בתל אביב / צילום: Reuters, אמיר כהן
חיסון שלישי לקורונה בתל אביב / צילום: Reuters, אמיר כהן

האיחוד האירופי וישראל הגיעו להסכמה על הכרה הדדית בתעודות מתחסנים, מהלך האמור להקל על מעבר אזרחים מהאיחוד לישראל ולהיפך, ולחדש את התיירות הנכנסת.

בהודעה של משרד החוץ ומשרד הבריאות נאמר כי ההסכמה הושגה בזכות מאמץ משותף יחד עם שגרירות ישראל לאיחוד האירופי בבריסל. ההסכמה מתבססת על תשתית טכנולוגית שתעביר את המידע על המחוסנים ותוודא שאכן התעודות שהם נושאים תקפות. השלמת כל ההיבטים הטכניים אמורה להגיע בתחילת אוקטובר ולפי הפרטים ההכרה ההדדית מאפשרת לאזרחי ישראל מחזיקי תעודת מתחסן ישראלית לקבל נגישות לתו הירוק האירופאי המאפשר כניסה למסעדות, מרכזי תרבות, מוסדות ציבוריים וכדומה, בהתאם להנחיות הקורונה בכל מדינה ומדינה.

ההכרה ההדדית תקל על אנשי עסקים ותיירים ישראלים המבקרים במדינות האיחוד האירופי ותכין את הקרקע לפתיחת התיירות הישראלית לקליטת תיירים אירופאים.

מעבר למדינות האיחוד האירופי, ההסכם שהושג יאפשר למחוסנים ישראלים גישה לתו ירוק בכל מדינה נוספת המתחברת למערכת (כיום מחוברות למערכת גם מרוקו וטורקיה).

חשוב לציין כי ההכרה ההדדית אינה תחליף לדרישות שמציבה כל אחת ממדינות האיחוד האירופי ומדינת ישראל עצמה לכניסת זרים, ולזכותה של כל מדינה להציב דרישות כתנאי לאשר כניסה למדינה, כמו חיסון, בדיקות קורונה או בידוד.

שר החוץ יאיר לפיד אמר כי ההכרה הדדית בתעודות המתחסן בין ישראל והאיחוד האירופי היא צעד חשוב בהכנת הקרקע לקראת חזרה לשגרה בכל הקשור לקשרי התעופה והתיירות בין ישראל והאיחוד.

שר הבריאות ניצן הורביץ הוסיף, "זה יאפשר הקלה משמעותית בתעופה, בתיירות וביחסים הכלכליים".