הדמוקרטים לחצו - וארה"ב תעכב סיוע בגובה מיליארד דולר לכיפת ברזל

המימון, בסך מיליארד דולר, ייכלל במקום זאת בהצעת חוק מאוחרת יותר, למימון משרד ההגנה האמריקאי • ג'מאל באומן, נציג דמוקרטי מניו יורק, הבהיר כי המחלוקת היא על כך שהסיוע נוסף לחוק התקציב ברגע האחרון, ללא דיון • ההבטחה האמריקאית לסיוע הזה ניתנה עוד בחודש יוני, לאחר מבצע "שומר החומות"

מערכת כיפת ברזל / צילום: Shutterstock, Moshe EINHORN
מערכת כיפת ברזל / צילום: Shutterstock, Moshe EINHORN

קבוצת פוליטיקאים דמוקרטיים בארצות-הברית הסירו את המימון למערכת כיפת ברזל בישראל מהצעת חוק התקציב. המימון, בסך מיליארד דולר, ייכלל במקום זאת בהצעת חוק מאוחרת יותר, למימון משרד ההגנה האמריקאי. ההצעה צפויה לקבל תמיכה דו-מפלגתית בבית הנבחרים ובסנאט.

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, יכולה להרשות לעצמה "להפסיד" לא יותר משלושה דמוקרטים, בהנחה שכל חברי המפלגה הרפובליקנית יצביעו נגד התקציב.

למרות שחלק מהדמוקרטים הפרוגרסיביים מתחו ביקורת קשה על המדיניות האמריקאית כלפי ישראל והיחס שלה לפלסטינים, ג'מאל באומן, נציג דמוקרטי מניו יורק, הבהיר כי המחלוקת היא על כך שהסיוע נוסף ברגע האחרון, ללא דיון.

העיכוב הוא אות אזהרה בוהק, גם אם מקצת חברי הקונגרס לא התנגדו לעצם העניין אלא רק לכך שמועד צירוף הסעיף להצעת החוק. ההבטחה האמריקאית לסיוע הזה ניתנה עוד בחודש יוני, לאחר מבצע שומר החומות, ובהמשך שב והתחייב עליה הנשיא ביידן לראש הממשלה בנט בפגישתם בבית הלבן באוגוסט.

אלא שהסעיף ה"ישראלי" הזה הוכנס לתוך חקיקה מקיפה הכוללת את דחיית מגבלת התקרה לתקציב השנתי האמריקאי ותוספת תקציבים של כמה עשרות מיליארדים למטרות שונות. בין היעדים המדוברים, 26 מיליארד דולר לנפגעי סופות ההוריקן ושריפות הענק, עוד ששה מיליארד לשיקום וטיפול באלפי הנמלטים מאפגניסטאן, ועוד סעיפים ובהם מיליארד הדולרים לישראל שרובם מיועדים לחידוש אספקת מלאי טילי כיפת ברזל אך גם למטרות אחרות.

הסיוע הביטחוני האמריקאי לישראל כבר לא מובטח

לפי גורם אמריקאי בוושינגטון, הצירוף של סעיף ההתחייבות לישראל לחקיקה הנוכחית הזו היה טעות שכן גם בקרב הדמוקרטים היא זוכה להתנגדות לא מעטה, וההישג נפל כפרי בשל לידי מתנגדי ישראל בצד הפרוגרסיבי של המפלגה. כך למשל קבוצת סנטורים וחברי בית הנבחרים שאינם מהפרוגרסיבים דווקא, ביקרה את היקף התקציב העצום והחוב הענק והגירעונות שהוא מייצר לאומה האמריקאית. הרפובליקנים התומכים כמובן בסיוע לישראל, מתנגדים לחקיקה הגדולה מאותו הטעם וגם בשל סירובם למימון פדרלי לרבות מהתוכניות שמציג הבית הלבן בחקיקה הזו.

ביידן בילה בשבועיים האחרונים בעשרות פגישות עם נציגים דמוקרטים מהקונגרס, אבל לא הצליח לשכנע את כולם. על המהומה הזו תפסו טרמפ הפרוגרסיבים, אשר חלקם לפחות מתנגד לעצם מתן הסיוע האמריקאי לישראל, ויש אף הצעות חוק שלהם בנושא. כדי להוריד את התנגדותם הבית הלבן נאלץ לבטל את סעיף הסיוע לישראל, והוא יובא לאישור רק בעוד כמה שבועות ואולי חודשים, ככל הנראה כסעיף נפרד.

הסיוע הזה ככל הנראה יועבר בסופו של דבר זאת בזכות הרפובליקנים שתומכים בכך, אבל משמעות הדחייה וההישג של הפרוגרסיבים היא שהסיוע הביטחוני האמריקאי לישראל, שהיקפו כשלושה מיליארד דולרים בשנה כבר אינו מובטח, וכך גם מדיניותה של ארצות-הברית ביחס לישראל.

הסנטור הרפובליקני טד קרוז וכמה מעמיתיו גינו את ההחלטה וכינו אותה "כניעה לאנטישמיות שמאלנית", שכן "כיפת ברזל היא מערכת הגנתית מובהקת" הבאה להגן על אזרחי ישראל מרקטות של החמאס.

שר החוץ, יאיר לפיד שוחח הערב עם סטני הוייר, מנהיג הרוב בבית הנבחרים בנוגע לנושא. הוייר חזר על מחוייבותו שלו, של הבית הלבן, של ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ושל סנטור שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט שהתחייבו בפני ממשלת ישראל שתקציב הסיוע עבור כיפת ברזל יועבר בזמן הקרוב.

לפיד: "אחרי שנים שבהן הממשלה הקודמת הזניחה את הקונגרס והמפלגה הדמוקרטית, וגרמה נזק ניכר ליחסי ישראל-ארה"ב, אנו בונים היום מחדש יחסי אמון עם הקונגרס. אני מודה לממשל ולקונגרס על מחוייבותם האיתנה לביטחון ישראל".