אל על במכתב חריף לאוצר: דורשים פיצוי של 100 מיליון דולר במקום הלוואה

במכתב שיועד למנכ"ל האוצר רם בלינקוב, כתב אביגל שורק, מנכ"ל החברה, כי "אל על דורשת פיצוי מיידי בהיקף 100 מיליון דולר בגין הנזקים שנגרמו בשל החלטות המדינה, בדומה לנעשה בענפים אחרים במשק" • בעל השליטה, קני רוזנברג: "המחויבות שלי לאל על אינה עניין של מה בכך"

מטוסי אל על בנתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוסי אל על בנתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

חברת אל על  עונה להצעת האוצר להלוואת בלון בהיקף של 50 מיליון דולר, ומוותרת על ההצעה ליטול הלוואה נוספת. במקביל, החברה דורשת פיצוי תחת התייעלות: "אל על דורשת פיצוי מיידי בהיקף של 100 מיליון דולר בגין הנזקים שנגרמו לה בשל החלטות המדינה, בדומה לנעשה בענפים אחרים במשק", כך כתב אביגל שורק, מנכ"ל אל על, במכתב שיועד למנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב.

במכתב מפרט שורק תוכנית שגיבשה אל על להתאוששות מהמצב, לרבות מכירת 35% מצי המטוסים שלה, כלומר מעבר מ-45 מטוסים ל-29 מטוסים, לאור היקף פעילות ממוצע שנע בין 30% ל-60% (לעומת המצב של לפני הקורונה). שורק מציין כי הקטנת הצי תוביל ל"התאמת כוח-האדם לפעילות המסחרית. לצעד הזה של צמצום הצי יש השלכה משמעותית על היקף כוח-האדם בחברה".

לגבי דרישת האוצר למכירת נתח משמעותי ממועדון הנוסע המתמיד של אל על, מציין שורק כי מספר גורמים הביעו התעניינות במועדון הנוסע המתמיד, אלא שפעילותו תלויה בהיקף פעילותה של החברה.

בנוסף, מפורט כי אל על הגיעה להסדר מימון חדש למטוסים: "אנו מגיעים לשיחות אלה כשידינו על התחתונה, אך אנו מעודדים מההבנה למצבה של החברה ולבקשותינו מצד הגורמים המעורבים", כך שורק.

הוא גם מציין כי דחיית הנפקה שיועדה לגייס הון של 105 מיליון דולר בסוף יולי נעשתה לאור המלצת חתמי החברה, כשהוא מפרט את העזרה שהעניקו ממשלות בעולם לחברות תעופה דוגמת אירופה, שגם מציגה מדדי התאוששות בפעילות התעופה. את הסיוע לאל על מעריך שורק בהיקף של 9.5 מיליון דולר למטוס, כאשר החברות המתחרות קיבלו לפחות 50% בחלוקת הסיוע בממוצע לכל מטוס שבציי החברות.

אל על מפצירה ליישם תו ירוק לתעופה שיאפשר לה להתחרות ולהיות יציבה לאורך זמן ולהתיר כניסת תיירים. את מהלך הסיוע מבקשת אל על לסיים עד 15 באוקטובר. אל על לא מתייחסת להצעת האוצר לקבלת הלוואת בלון. 

רוזנברג: "אחריות מלאה" 

למכתב צורף מכתב שהעביר בעלי השליטה באל על, קני רוזנברג, ובו התחייבות לפעול למען החברה: "אני מצהיר בזאת שאני מחויב לחברת אל על. יש לי אחריות מלאה במסגרת ממשל תאגידי תקין לשמירה על יציבותה וטיפוח צמיחתה בתקופה זו במיוחד", כתב רוזנברג. לדבריו, "המחויבות שלי לאל על אינה עניין של מה בכך. אל על היא גוף שדורש השקעה עמוקה ולטווח ארוך".

רוזנברג מפרט כי השקיע 108 מיליון דולר ולאחר מכן עוד 55 מיליון דולר, וכי בכוונתו לעמוד בהתחייבות להשקיע 43 מיליון דולר נוספים.

עוד מציין רוזנברג כי "לא נעלמו מעיניי בעת הרכישה האתגרים ההיסטוריים שסוחבת החברה על גבה בתחום העסקי, התפעולי, השירותי, הטכנולוגי ויחסי העבודה. לכל אלה יש להוסיף כמובן את אתגרי הקורונה".

בעל השליטה מזכיר כי השקיע בחברה עד כה 163 מיליון דולר, וכי יעמוד בהתחייבות להשקיע 43 מיליון דולר - את הסכום הזה אמור היה להזרים רוזנברג במסגרת הנפקה לגיוס 105 מיליון דולר, וכעת הוא יזרים זאת בלי ההנפקה, כשהוא מציין כי דרישת האוצר לכך היא בגדר של "הפרת הסכמות קודמות".

גם רוזנברג חותם את מכתבו בדרישת החברה לקבלת פיצוי של 100 מיליון דולר: "ברור כי הממשלה צריכה לפצות את ענף התעופה בנזקים שנגרמו ונגרמים לה עקב מגבלות התנועה האווירית. אני כמובן פתוח למשא-ומתן עם משרד האוצר לגבי חלקי בתמיכה מעבר לפיצוי שהמדינה צריכה לתת, תוך כדי תשומת-לב כי אני מחזיק רק ב-39% ממניות החברה".