מנכ"ל לאומי על המיזוג לבנק האמריקאי: "הבנו שבארה"ב אי-אפשר לצמוח כבנק בוטיק"

בשיחה עם גלובס מסבירים חנן פרידמן ומנכ"ל הבנק ואלי נשיונל בנק איירה רובינס מה עומד מאחורי המיזוג הגדול שמשקף ללאומי ארה"ב שווי של 1.2 מיליארד דולר • פרידמן: "הצמיחה של הבנקים הישראלים בארה"ב הייתה הרבה יותר נמוכה מסקטור הבנקאות האמריקאי" • רובינס: "רצינו לייצר קשר לתעשיית הטכנולוגיה הישראלית"

חנן פרידמן, מנכ''ל לאומי / צילום: אורן דאי
חנן פרידמן, מנכ''ל לאומי / צילום: אורן דאי

650 עד 750 מיליון שקל, זהו הרווח שצפוי לרשום בנק לאומי כתוצאה מהסכם המיזוג של בנק לאומי ארצות-הברית עם ואלי נשיונל בנק (Valley National Bank). העסקה משקפת לבנק לאומי ארה"ב שווי של כ-1.2 מיליארד דולר, והיא תהפוך את הבנק הממוזג ל-29 בגודלו בארצות-הברית.

בשיחה משותפת מישראל ומארצות-הברית מסבירים שני המנכ"לים של הבנקים הממוזגים, חנן פרידמן מלאומי ואיירה רובינס המשמש כמנכ"ל ויו"ר ואלי נשיונל בנק, מה עומד מאחורי המיזוג ומה כל אחד מהם ישיג בעקבות חתימת ההסכם.

"ההיסטוריה מלמדת כי הבנקים הישראליים שפעלו בארצות-הברית אמנם יצרו היקף פעילות טוב, אבל הצמיחה שלהם הייתה הרבה יותר נמוכה מזו של תעשיית הבנקאות האמריקאית, וזה אומר המון. גילינו שאי-אפשר להיות בנק בוטיק בארצות-הברית ולצמוח", מסביר פרידמן.

"לפני שנתיים קיבלנו החלטה אסטרטגית שצריך להרחיב את הפעילות שלנו כדי להישאר רלוונטיים בארצות-הברית ולהעניק ללקוחות שלנו את השירות שמגיע להם על מנת שיוכלו להשיג את המטרות שלהם. שקלנו שתי אפשרויות - הנפקה (IPO) או מיזוג ובסוף העדפנו ללכת למיזוג. היו לנו מספר אפשרויות ומצאנו בנק מקצועי עם אנשים טובים, שמציג צמיחה גבוהה מאוד בשנים האחרונות. המיזוג יאפשר לנו להגדיל את הפעילות שלנו ובנוסף יאפשר לנו לקחת חלק בפעילות שהם מציעים ללקוחות הישראלים והלא ישראלים שלהם", מוסיף מנכ"ל לאומי.

תיק האשראי של ואלי נשיונל גדול פי יותר משישה

הפערים בין הבנקים בהיקף תיק האשראי מלמדים על ההבדלים בגודל ביניהם. בעוד ואלי נשיונל בנק מחזיק בתיק אשראי של 32 מיליארד דולר, נכון לסוף הרבעון השני של 2021, היקף תיק האשראי של לאומי ארה"ב עומד על 5 מיליארד דולר. היקף הנכסים של הבנק האמריקאי, טרום ביצוע העסקה, הינו כ-41 מיליארד דולר והרווח במחצית הראשונה של שנת 2021 הסתכם ב-230 מיליון דולר ולשנת 2020 בכ-378 מיליון דולר. "אנחנו קיימים כבר 100 שנה ומה שמייחד אותנו הוא שמעולם לא היה לנו רבעון הפסדי", מתגאה רובינס.

איירה רובינס, מנכ''ל ויו''ר ואלי נשיונל בנק / צילום: ואלי נשיונל בנק
 איירה רובינס, מנכ''ל ויו''ר ואלי נשיונל בנק / צילום: ואלי נשיונל בנק

"אנחנו נהנה מהצמיחה שלהם כי מעתה אנחנו חלק מהם ונוכל להפנות את הלקוחות הישראלים אליהם כדי שיקבלו שירות מאמריקאים שמכירים את השוק המקומי טוב מאוד", אומר פרידמן. "מהצד השני, הם יפנו לקוחות שלהם שרוצים לעשות עסקים בישראל אלינו, ואנחנו ניתן להם את השירות המצוין שאנחנו יודעים לתת. כך שמדובר ב-win-win לכל הצדדים ובעיקר ללקוחות שלנו, שמעתה יוכלו לקבל שירות מבנק הרבה יותר גדול עם שירותים רבים יותר. חברות ישראליות שיפנו אלינו יוכלו לקבל שירות מבנק עם שותפות של לאומי כך שהם ירגישו בבית וייהנו מהצעת ערך הרבה יותר רחבה", הוא מציין.

רובינס מוסיף מצדו כי בואלי רואים בשותפות החדשה מהלך שמהווה הזדמנות לצמיחה לטווח ארוך. "הגישה של בנק לאומי לגבי האופן שבו יש להתייחס ללקוח וכיצד להתייחס לעובדים ענתה על הדרישות שלנו וזה היה חשוב לנו, כי אנחנו מאמינים שאלו היסודות שיאפשרו צמיחה בארצות-הברית. המיזוג נותן לשני הצדדים הזדמנות להרחיב את סל המוצרים המוצע ללקוחות, הן למי שרוצה לפעול בישראל והן למי שרוצה להתחיל לעבוד בארה"ב. הבנקאות משתנה לגמרי. אם בעבר, באופן היסטורי, תעשייה הבנקאות הייתה תעשייה גאוגרפית שהתבססה על מיקומו של התאגיד, היום היכולת להעניק שירות ללקוח גם ממקומות אחרים בעולם מאוד התפתחה ואופי הלקוחות שונה לחלוטין ממה שהיה בעבר", מסביר יו"ר ומנכ"ל ואלי נשיונל בנק.

אם כך, מדוע חשוב לבנק לאומי לשמור על נוכחות מעבר לים ובעיקר בארצות-הברית?
פרידמן: "ישראל תלויה לחלוטין בכלכלה האמריקאית, בעיקר ענפי התעשייה שמהווים יותר מחצי מהכלכלה שלנו. לכן חשוב לבנקים הגדולים בישראל להרחיב את החשיפה לאשראי ואת הפעילות לכלכלה האמריקאית. בנוסף, חברות הייטק ישראליות רבות וגם וחברות מתעשיות נוספות מתחילות את דרכן הפיננסית בארה"ב, גם לפני אירופה למרות שאירופה קרובה יותר גאוגרפית לישראל, ולכן לאומי צריך להיות שם עבורן ולעזור להן לא רק בצעדים הראשונים אלא גם בצעדים המתקדמים יותר. המיזוג יאפשר לנו להיות שם עבורם לא רק בצעד הראשון, השני או השלישי, אלא גם לאחר מכן. הדרך הנכונה לעשות זאת מבחינה אסטרטגית היא להיות חלק מבנק גדול ולא להיות בעלים של בנק בוטיק עם כל ההגבלות שיש על בנק בוטיק בבואו לעשות עסקים".

אילו הגבלות?
פרידמן: "יש מגבלות למשל על היקפי העסקאות או נושאים רגולטוריים בגלל שאנחנו כפופים לרגולציה כפולה בישראל ובארה"ב. בסופו של יום לא היינו על אדמה שלנו וזה הביא אותנו למסקנה שעדיף לחבור לבנק ממוסד המתמחה בארצות-הברית ופועל שם שנים רבות, מאשר להיות בנק בוטיק זר".

המיזוג יאפשר לשני הבנקים להרחיב את הפריסה הגאוגרפית שלהם, כיוון שלאומי פועל נכון להיום בניו יורק, שיקגו, פלורידה וקליפורניה ואילו ואלי נשיונל בנק פועל בניו ג'רזי, ניו יורק, פלורידה ואלבמה.

אז משמעות המיזוג היא שאתם מתכוונים להישאר בארצות-הברית לשנים ארוכות?
פרידמן: "זו הכוונה שלנו".

מנכ"ל ואלי: "כבר התחייבנו לרבים מעובדי לאומי ארה"ב"

לאחר המיזוג יחזיק לאומי ב-14.2% מהבנק הממוזג ויהיה בעל המניות הגדול ביותר, אך לא בעל השליטה. כחלק מההסכם ימנה לאומי שני דירקטורים ומשקיף לדירקטוריון הבנק הממוזג. עם זאת, המנכ"ל לא יהיה נציג לאומי, כשמנכ"ל בנק לאומי ארה"ב, אבנר מנדלסון, צפוי לשמש סגן יו"ר הדירקטוריון בבנק הממוזג וחברי הנהלה ובעלי תפקידים בכירים ישמשו במגוון תפקידי מפתח בבנק הממוזג.

במיזוגים מסוג זה, ההיסטוריה מלמדת כי עובדים רבים נפלטים מהמערכת. לדברי רובינס, כבר נעשו שיחות עם חלק מהעובדים. "זו הזדמנות גדולה עבורנו. אנחנו לא יכולים לחכות על מנת להכיר את העובדים ולתמוך בהם וכבר התחייבנו לרבים מהם. צריך לזכור שיש הרבה הזדמנויות בתוך התהליך, כיוון שמדובר בעסק צומח כך שהעובדים יכולים לצמוח יחד איתו", מסביר רובינס.

חלק מההזדמנויות האלה מגיע מתחומים שבהם קיימת ללאומי ארה"ב מומחיות ייחודית לעומת הבנק האמריקאי, למשל בטק.

"החשיפה לעסקי הטכנולוגיה שמגיעים מישראל היא פנומנלית כאן. יש צמיחה גדולה מאוד של התחום וכולם מתחילים להבין את החשיבות של הבנה במגזר הטכנולוגי. יש הון רב בתעשייה הזו וחשוב לנו לייצר קשר לישראל בהיבט הזה, כשבמקביל, מבחינת המוצר הבנקאי שלנו חשוב שתהיה לנו הבנה בתחום כדי שנוכל להעניק שירות טוב בסגמנט הצומח הזה", אומר רובינס.