יוזמה פרטית בעיראק קראה להצטרף להסכמי אברהם; הממשל מתנגד

300 מנהיגים מקומיים ואנשי ציבור מעיראק וכורדיסטאן יצאו אתמול בקריאה לנורמליזציה עם ישראל • מטעם ראש ממשלת עיראק נמסר: "העלאת נושא הנורמליזציה מנוגדת לחוקה" • בנט: "זוהי קריאה שבאה מלמטה ולא מלמעלה, מהעם ולא מהממשלה. ישראל מושיטה לכם את ידה לשלום בחזרה"

ראש ממשלת עיראק מוסטפא כאזמי / צילום: Associated Press, Khalid Mohammed
ראש ממשלת עיראק מוסטפא כאזמי / צילום: Associated Press, Khalid Mohammed

הקריאה לנורמליזציה עם ישראל שהשמיעו מנהיגים מקומיים בעיראק, שהתכנסו אתמול בוועידת השלום באירביל (בחבל הכורדי האוטונומי בצפון עיראק), מעוררת הדים רבים. ממשלת עיראק הודיעה היום כי היא מתנגדת לכל נורמליזציה עם ישראל, ומחזקת את תמיכתה בסוגייה הפלסטינית. בהודעה שפירסמה לשכת ראש ממשלת עיראק מוסטפא כאזמי, נמסר: "משתתפי הוועידה מייצגים את עצמם בלבד. העלאת נושא הנורמליזציה מנוגדת לחוקה, לחוק ולמדיניותה של עיראק". לבד מתגובת ממשלת עיראק, נשמעו מאז פרסום הקריאה גם איומים כלפי משתתפי הכנס מצד ארגונים בעיראק הנתמכים על ידי איראן.

בועידה השתתפו כ-300 מנהיגים מקומיים ואנשי ציבור מעיראק וכורדיסטאן, סונים ושיעים, ופרסמו בה קריאה לארצם להצטרף ליוזמת "הסכמי אברהם" ולכונן יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל - וכן לבטל את החוק במדינה האוסר קשרים אזרחיים בין עיראקים לישראלים בכל דרג וצורה שהיא. את הכנס יזם הארגון Center for Peace Communications, שמושבו בניו יורק.

אחד מהמשתתפים, וויסאם אל-חרדאן, פרסם במקביל לכינוס מאמר דעה ב"וול סטריט ג'ורנל" ובו הדגיש את תרומתה העצומה של יהדות עיראק לבנייתה של המדינה ואת האובדן שנוצר לאחר עזיבתם לישראל בתחילת שנות החמישים. בין השאר כתב: "הפעולה הידועה ביותר לשמצה בטרגדיה הזו הייתה הגירוש ההמוני והנישול של רוב האוכלוסייה העיראקית היהודית, קהילה שלה 2,600 שנות היסטוריה, באמצע המאה ה-20. בעקבות ההגירה הכפויה שלהם, עיראק קטעה למעשה את אחד מעורקי החיים המרכזיים שלה. אנו שואבים תקווה מכך שרוב יהודי עיראק הצליחו לבנות מחדש את חייהם, ולהעביר את מסורותיהם לילדיהם ולנכדיהם בישראל".

הוא קרא לחדש את הקשרים עם יהדות עיראק הנמצאת בישראל ובמקומות אחרים בעולם במסגרת שיקומה של עיראק. לדבריו המפגש הפומבי באירביל הוא רק שלב ראשון ובהמשך יהיו מגעים ישירים עם נציגים של ישראל. "לאף כוח, חיצוני או פנימי, אין את הזכות למנוע מאיתנו להתקדם קדימה. חוקי האנטי-נורמליזציה של עיראק, אשר מפלילים כל קשר אזרחי בין ערבים לישראלים, הם בושה מוסרית", כתב אל חרדאן.

"האירוע בעיראק מעורר תקווה"

ראש הממשלה נפתלי בנט צייץ הערב בתגובה: "מאות אנשי ציבור עיראקים, סונים ושיעים, התכנסו אתמול כדי לקרוא לשלום עם ישראל. זוהי קריאה שבאה מלמטה ולא מלמעלה, מהעם ולא מהממשלה, וחשובה במיוחד ההכרה בעוול ההיסטורי שנעשה ליהודי עיראק. מדינת ישראל מושיטה לכם את ידה לשלום בחזרה".

גם שר החוץ יאיר לפיד בירך על המגמה המפתיעה: "מהיום שנכנסה הממשלה הזאת לתפקידה, המטרה שלנו היא להרחיב את הסכמי אברהם. האירוע בעיראק מעורר תקווה למקומות שלא חשבנו עליהם בעבר. יש לנו ולעיראק היסטוריה משותפת ושורשים בקהילה היהודית, ובכל מקום שבו יושיטו לנו יד נעשה הכל כדי להושיט חזרה".