פטריק דרהי מכר את מתחם הרב קוק בתל אביב ב-200 מיליון שקל

על המתחם, ששטחו כ-3.3 דונם, ניתן יהיה להקים 26 יחידות דיור יוקרתיות במיוחד, שחלקן ייבנו באמצעות הליך של שיפוץ ושימור מבנים ישנים, וחלקן במבנים חדשים • הסיבוך התכנוני, והצורך שיזמי הפרויקט ישקיעו בשיקום ושיפוץ המבנים הישנים, הורידו את עלות העסקה

מתחם הרב קוק בתל אביב / צילום: כדיה לוי
מתחם הרב קוק בתל אביב / צילום: כדיה לוי

עסקה מרתקת בתל אביב: חברת גוב נדל"ן הרב קוק רכשה את מתחם הרב קוק בתל אביב מבעליו, חברה בבעלות פטריק דרהי, ב-200 מיליון שקל. על המתחם ניתן יהיה להקים 26 יחידות דיור יוקרתיות במיוחד, שחלקן ייבנו באמצעות הליך של שיפוץ ושימור מבנים ישנים, וחלקן במבנים חדשים.

מדובר במתחם המצוי בין הרחובות שמרלינג, המרד, אליעזר רוקח ועין יעקב, ששטחו כ-3.3 דונם. הוא כולל בתים היסטוריים המיועדים לשימור מחמיר, ובראשם בית הכנסת הרב קוק ובית המלאכה של הרב קוק, ועוד מספר מבנים ישנים ורעועים במיוחד שנתמכים בקורות ברזל שלא יתמוטטו.

לפני שבע שנים רכש דרהי את המתחם ב-133 מיליון שקל, באמצעות חברה זרה, מחברת "ישועתי", שבשליטת איש העסקים היהודי אמריקאי אדמונד שמסי. זאת לאחר שחברה אחרת קיבלה אופציה לרכישת המתחם, עוד קודם לכן. האדריכל גל מרום ערך בעבור החברה ההיא תוכנית לכלל המתחם, שמשמרת את המבנים הקיימים, שניים מהם הם בית הכנסת "הרב קוק", שהוקם לפני כ-120 שנה ושימש את סיעת המפד"ל ההיסטורית בראשית ימיה, ומקימה מספר מבנים חדשים, שגובהם הוגבל לשלוש קומות. בסך-הכול יוקמו במקום חמישה מבני מגורים שיכללו 26 יחידות דיור גדולות, בשטח מגורים כולל של 6,800 מ"ר. הדירה הגדולה ביותר במתחם מתוכננת להגיע לשטח של 400 מ"ר.

הסיבוך התכנוני הוריד את עלות העסקה

בשנים האחרונות התנהל סכסוך משפטי בין שמסי לדרהי. שמסי טען כנגד דרהי, כי זכויות בנייה במתחם שנויידו ע"י עיריית תל אביב, עקב הצורך בשימור המחמיר של המתחם - שייכות לו. לגלובס נודע כי ההליך הסתיים בפשרה, דבר שסלל את הדרך להשלמת העסקה.

הסיבוך התכנוני, והצורך שיזמי הפרויקט ישקיעו מאוד בשיקום ושיפוץ המבנים הישנים, הורידו בהרבה את עלות העסקה, שאינה ניתנת להשוואה עם עסקאות על קרקעות ריקות שבוצעו באזור, שבהן המחירים עלו בשבע השנים האחרונות בקצב מואץ בהרבה.

חברת גוב נדל"ן הרב קוק היא חברת בת של חברת גוב נדל"ן, שבבעלות איש הנדל"ן שמר גוב, אליו חברה החברה הציבורית אלמוגים. את המו"מ במתווה העסקה ליוו עו"ד אוריאל בובלי מצד המוכר ושמר גוב מצד הרוכשים.

מתחם הרב קוק / צילום: כדיה לוי
 מתחם הרב קוק / צילום: כדיה לוי

מנכ"לית אלמוגים מיכל גור מסבירה, כי התנאי לביצוע העסקה היה השגת הפשרה בין דרהי לשמסי. "לפרויקט יש כבר היתרי בנייה, שהוצאו זה מכבר, ואנו נפעל להארכתם, להערכתנו מדובר בפרויקט שיגרור מחירים ברף הגבוה ביותר בתל אביב, בין היתר משום שהוא נמצא בקו ראשון לים, שכן במגרש שלפניו לא צפויה בנייה", היא אומרת.

באי כח הצדדים בעסקה היו עו"ד אוריאל בובלי ומשרד פישר בכר חן מצד המוכרים, ועו"ד לירן אוחנה מצד הרוכשים.