גולדמן זאקס חותך את תחזיות הצמיחה של סין בעקבות משבר האנרגיה

בנק ההשקעות האמריקאי חותך את תחזיות הצמיחה של סין לאור הפסקות החשמל המרובות שפוגעות בתעשייה • לא רק פחם חסר: המחסור בגז הטבעי, לצד הציפיות לחורף קר במיוחד, מזניקים את מחיר הגז לשיא של מעל עשור

מפעל לעיבוד פחם בסין / צילום: Shutterstock, humphery
מפעל לעיבוד פחם בסין / צילום: Shutterstock, humphery

כלכלני גולדמן זאקס  קיצצו את התחזיות לצמיחה הכלכלית של סין בשנת 2021 בעקבות משבר האנרגיה במדינה, שמביא להפסקות חשמל רבות ולשיבושים בפעילות התעשייתית במדינה. 

ענקית בנקאות ההשקעות צופה כעת שהתוצר המקומי בסין יגדל ב-7.8% בשנת 2021 בהשוואה לשנה שעברה, בעוד שההתחזית הקודמת צפתה צמיחה של 8.2%. גם ענקית הברוקראז' היפנית נומורה חתכה את התחזיות שלה לצמיחה הסינית לאחרונה, והכלכלן הראשי טינג לו צופה שהתמ"ג יגדל ב-7.7% בלבד. "השווקים כעת כל כך מבולבלים מהנפילה של תחום הנכסים עד שהם עשויים להתעלם מהמגבלות חסרות התקדים של בייג'ין על צריכת האנרגיה ועוצמת האנרגיה", אמר.

המאמצים בסין להפחתת פליטות פחמן לצד מחסור באספקת פחם גרמו למחסור בחשמל ברחבי סין, שעצר את הייצור במפעלים שונים ברחבי המדינה - כולל אלה שמספקים לאפל וטסלה, כפי שדווח ברויטרס.

חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הורידה אף היא את התחזיות שלה לצמיחת הכלכלה הסינית, אך בשיעור מתון יותר: החברה צופה צמיחה של 8.1% לעומת תחזית קודמת של 8.4%, וציינה שזה בעיקר בשל הלחץ על שוק הנכסים.

כלכלני גולדמן זאקס ציינו בדו"ח שפרסמו, כפי שעולה מדיווח ב-CNBC, כי הצמיחה נתקלה ב"אילוץ חדש אך מחמיר", שנובע מהגברת הלחץ הרגולטורי לעמידה ביעדים סביבתיים לצריכת אנרגיה ועוצמת אנרגיה. בספטמבר אשתקד הודיע נשיא סין שי ג'ינפינג שהמדינה שואפת להגיע לשיא פליטת הפחמן עד שנת 2030 ולהגיע לנייטרליות פליטת פחמן עד שנת 2060.

עוד ציינו בדוח סיכונים כלכליים אחרים בסין, בהם האטה במכירת הנכסים ובבנייה בעקבות משבר חובות העומד בפני ענקית הנדל"ן אוורגרנד, וכן הזכירו שהמדינה עדיין מתמודדות עם התפרצויות תחלואה שמביאות עמן הגבלות על המשק, שצפויות להכביד גם הן על הכלכלה הסינית.

מחירי הגז הטבעי נוסקים

מחירי הגז הטבעי המשמש לתעשייה, לייצור חשמל ולחימום באירופה שוברים שיאים היסטוריים בימים האחרונים. הסיבות נעות בין מיעוט רוח בחוות טורבינות הרוח, שימוש מוגבר בגז טבעי לטובת ייצור חשמל ועד טענות ליצירת מחסור מכוון ע"י רוסיה. אתמול נסק מחר הגז הטבעי ביותר מ-11% ובשעה זו הוא מטפס ב-6% נוספים, ועומד על מחיר של 6.1 דולר ליחידה - מחיר שלא נצפה מאז 2009.

כתוצאה מכך עולה חשש להפסקת ייצור נרחבת בתעשייה, וגם להפסקות אפשריות באספקת החשמל ביבשת בחורף הקרוב ומחסור אפשרי בגז לחימום הבתים. ממשלות ברחבי היבשת התגייסו בימים האחרונים כדי לנסות ולסייע להוריד את המחירים בעבור הצרכנים, והנושא צפוי לעמוד במרכז פגישת חירום של שרי האנרגיה של האיחוד האירופי בימים הקרובים.

המשבר באירופה משפיע גם על שאר מדינות העולם, והמחסור באנרגיה ביבשת גורם לממשלות להתריע מפני הפסקות חשמל ומפעלים שייאלצו להיסגר. מתחת לפני השטח עולות טענות שמדובר במאבקי כוחות בעיקר מצד רוסיה - שמספקת 41% מהגז הטבעי למדינות האיחוד. גורמים באירופה מאשימים את הרוסים בכך שהפחיתו את הזרמת הגז במכוון כדי להמחיש לממשלות ולתושבי אירופה את הצורך שלהם בגז הרוסי, לקראת החלטה קרובה על התחלת השימוש בצינור "נורד סטרים 2" שמיועד להוביל גז מצפון רוסיה לגרמניה.