טבע תשלם ללואיזיאנה 15 מיליון דולר כחלק מהסכם פשרה בפרשת האופיודים

התשלום יספוק על פני 18 שנה ובנוסף טבע תעביר למדינה תרופות בשווי של כ-3 מיליון דולר • ההסכם כפוף לאישור סופי של לואיזיאנה

מנכ''ח טבע קאר שולץ / צילום: יח''צ
מנכ''ח טבע קאר שולץ / צילום: יח''צ

חברת התרופות טבע הודיעה היום (ג') כי הגיעה להסכם פשרה עם מדינת לואיזיאנה בפרשת האופיודים. מניית טבע עולה ב-7% במסחר בניו יורק.

טבע תשלם ללואיזיאנה 15 מיליון דולר על פני 18 שנה, ותספק תרומה נוספת של תרופות מצילות חיים, המוערכות ב-3 מיליון דולר, במטרה לסייע בהתמכרות לאופיודים ובהתאוששות. ההסכם, שנערך מול התובע הכללי של לואיזיאנה, כפוף לאישור סופי של המדינה עד ה-1 בנובמבר. 

לפני כשנתיים, טבע חתמה על מתווה לפשרה כללית שתסיים את כל הפרשה הזאת, אבל ההסכם עוד לא נחתם סופית. הפשרה שעליה דווח ב-2019 כוללת את יישוב התביעות של המדינות בארה"ב כשטבע תתרום תרופות לטיפול במכורים למשך עשור, בשווי מוערך של 23 מיליארד דולר. טבע היא רק אחת מהמעורבות בפשרה, לצד חברות הפצה.

משבר האופיואידים, שגרם למותם של חצי מיליון איש בארה"ב, הביא להגשתן של יותר מ־3,000 תביעות שהוגשו על-ידי מדינות, ממשלות מקומיות, שבטים של אמריקאים ילידיים, קבוצות ואחרים נגד שחקנים מרכזיים בתעשיית הפארמה. בתביעות נטען שחברות התרופות דחפו את משככי הכאבים לשימושים שחרגו בהרבה ממה שהיה נחוץ מבחינה רפואית ושמפיצים ובתי מרקחת לא עשו מספיק על-מנת לעצור כמויות גדולות של הכדורים מלהגיע לקהילות.

מטבע נמסר כי "טבע ממשיכה לנהל משא ומתן ארצי ובמקביל פתוחה לקדם הזדמנויות עם מדינות פרטניות ברוח ההסדר שפורסם היום, כל עוד הסדרים כאלה עולים בקנה אחד עם המתווה הארצי. החברה גם תמשיך להגן על עצמה בבית המשפט במדינות כמו ניו יורק וקליפורניה, שם טרם הגיעה להסדר".