מוטי בן משה צפוי לחבור לשמעיה רייכמן בהתמודדות על אקספון

השניים יטענו לחורים בהסכם של סלקום עם כלירמרק ויריב לרנר • בן משה מעוניין בדריסת רגל בשוק התקשורת כך או אחרת

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

העיסוק סביב עתידה של חברת הסלולר אקספון סלולר (חברת מרתון המפעילה את המותג WE4G) לעתים נדמה כמשקף דווקא את עליבותו של שוק הסלולר בישראל. בסוף היום, המפעילים הגדולים מתכתשים על חברה עם 300 אלף מנויים ביום טוב, עם הכנסה ממוצעת למנוי נמוכה מאוד, כאילו שמדובר בבוננזה שתוציא אותם מהדכדוך סביב הרווחיות האפסית ששוררת בענף בשנים האחרונות. ואולי דווקא בגלל זה המפעילים רבים על אקספון. הם מנסים לקושש פירורים מפעילות סלולרית מתפוררת בהיעדר מנוע צמיחה משמעותי אחר.

האובססיה סביב עתידה של אקספון מוגזמת. יותר משהמפעילים הוותיקים רוצים אותה אצלם, הם בעיקר רוצים למנוע עסקה אצל המתחרים. בגלל זה מחירי האירוח של אקספון והסכמי שיתוף הרשתות שהציעו כל השחקנים הוותיקים כה נמוכים, עד שעולה השאלה האם הם לא כורתים את הענף שעליו הם יושבים. 

נסביר: אקספון סלולר (מרתון), שנמצאת תחת הליך חדלות פירעון בחסות בית המשפט, נקלעה למצבה לאחר שבעליה חזי בצלאל לא יכול היה להמשיך ולממן את ההוצאות הכבדות הכרוכות בהסכם שיתוף הרשתות שהיה לו עם סלקום. מדובר בסכום של כ-100 מיליון שקל בשנה ללא השקעה בתדרים וללא השקעה ברשת. 

מדיניות שיתוף הרשתות התרסקה 

מדיניות שיתוף הרשתות של משרד התקשורת, שחייבה שיתוף מלא בהשקעות ובתדרים בין המפעילים, התרסקה למשרד בפרצוף. המדיניות הייתה ריאלית כשמדובר בשיתוף בין שני מפעילים גדולים כמו פרטנר והוט מובייל ששותפות ב-PHI, אבל היא בלתי סבירה כשמדובר בהסכם בין ענק כמו סלקום לבין שותף קטן כמו מרתון.

האחרונה אינה יכולה לעמוד בהוצאות הנדרשות על-מנת להשקיע מאות מיליוני שקלים ברשת סלולרית שהיא לא שלה על מלא, עם בסיס לקוחות רעוע, שמייצר הכנסה מאוד נמוכה, וכל הקיום שלה מבוסס על כך שרק במחיר נמוך היא יכולה לגייס לקוחות.

ולכן בתחרות הקיימת בשוק הסלולר היום, הסכמי שיתוף הרשתות על-פי מדיניות המשרד "השוויונית" אינם מתאפשרים כלכלית. בעניין זה צודקת פרטנר כשהיא טוענת כי לא ניתן לשנות את חוקי המשחק באמצע המשחק ולנהוג איפה ואיפה בין ההסכם שלה יש עם הוט מובייל וההסכם המתרקם בין סלקום למי שיבוא בנעלי מרתון.

השבוע דיווחנו כי סלקום סגרה הסכם עם איש העסקים יריב לרנר וכלירמרק כמי שירכשו את מרתון בתוספת הסכם שיתוף רשתות עם סלקום. כפי שנחשף בגלובס, כל הצדדים החלו לדבר בינם לבין עצמם. סלקום ניהלה משא-ומתן אינטנסיבי עם כמה גורמים במקביל. הראשון היה עם קבוצת מוטי בן משה-איציק בן אליעזר (להלן בן משה-בן אליעזר), אחרי שדירקטוריון סלקום אישר להתקדם עימם והעדיף אותם על פני ההצעה של לפידות קפיטל, שעימה ניסה לרנר להתקדם לפני אסיפת הנושים הראשונה.

בתוך כך, חזי בצלאל חזר לשולחן המשא-ומתן עם סלקום וניסה להגיע איתה להבנות חדשות שימנעו מכירת החברה. בצלאל, שיש לו הסכם עם בעלי וויידלי מובייל שמעיה רייכמן למכירת מרתון פלוס חברת-האם אקספון, ידע שרייכמן מנהל במקביל משא-ומתן עם סלקום לרכישה משותפת של מרתון. בקיצור, סלט אחד שלם, כשכולם מזנבים בכולם, וכולם כנראה גם בוגדים בכולם. 

המתחרים לא יישבו בשקט 

כעת, כשסלקום טרפה את הקלפים והביאה הסכם שיתוף רשתות בפני המנהל המיוחד שיביא אותו לאישור אסיפת הנושים הקרובה, המתחרים מכלכלים את צעדיהם, והם לא יישבו בשקט.

די ברור שסלקום תידרש להציג את ההסכם ולחשוף אותו באסיפת הנושים. לא בטוח שהיא תסכים לחשוף את פרטיו, אבל בטוח שהיא תידרש לכך, כמו שהנושים ומנהל ההסדר מטעם בית המשפט, עו"ד עמית לדרמן ממשרד AYR, דרשו שתחשוף את ההסכם עם בן משה.

אלא שעכשיו, כשבן משה מכיר את ההסכם ואת נקודות החולשה שבו, סלקום תידרש להסביר כיצד ההסכם שלה הוא הסכם שיתוף רשתות מלא שמותיר את מרתון כמפעיל סלולרי עצמאי. במילים אחרות, לא נאמרה המילה האחרונה על-ידי בן משה. רחוק מכך. לא מן הנמנע כי הוא יגיע להבנות עם בצלאל וביחד עם רייכמן ינסו לרכוש את מרתון ואת אקספון במחיר יותר גבוה.

למשרד התקשורת יהיה קשה לתמוך בהסכם שיתוף מחורר, ובן משה ורייכמן ישחקו על הקלף הזה. מנגד, בסלקום יודעים שללא הבנות עם משרד התקשורת שיאשר את ההסכם שהגיעה אליו, אי-אפשר יהיה לקבל את האישור לעסקה, ולכן סביר להניח שסלקום כבר עשתה את הבדיקות הנדרשות, וההסכם יציב.

מבחינת סלקום, בן משה הוא זה שחזר בו מההבנות שהיו בין החברות ושבגללן המליץ הדירקטוריון ללכת איתו. לשיטתה, לא הייתה לה ברירה במקרה הזה, וכשהמשא-ומתן עם בצלאל ורייכמן לא הבשיל, היא נאלצה ללכת למשא-ומתן עם לרנר וכלירמרק.

לגבי האחרונים, בואו לא נשלה את עצמנו. קרנות השקעה באות לעשות סיבוב כזה או אחר. זה לא שהם פשוט התאהבו בשוק הסלולר, הרבה יותר הגיוני שהם מזהים פוטנציאל לעסקת חניה כזו או אחרת ובעוד כמה שנים יממשו אותה במסגרת הבנות שיש להם עם סלקום.

יהיה גם קשה לראות הבדלים גדולים בין ההסכמים שהם סגרו לבין הסכם שכמעט נסגר עם קבוצת בן משה-בן אליעזר. בסוף ככל הנראה אחד הצדדים הסכים להוסיף גרוש ללירה, וככה זה נסגר. עיקר המחלוקות התמקדו בסוגיות מימון כזה או אחר, זה לא שכלירמרק ולרנר ישלמו מיליוני שקלים יותר ממה שבן משה הסכים.

בשורה התחתונה כאמור לא נאמרה המילה האחרונה על-ידי אף אחד מהשחקנים. למשרד התקשורת ולרשות התחרות יש כאן משקל מאוד כבד. הרגולטורים יצטרכו לחשוב על השפעת העסקה בכלל שוק התקשורת, לרבות השוק הקווי, כי די ברור שקריעת מרתון מאקספון עלולה לפגוע קשה באקספון ובתחרות בקווי, דווקא ערב אישור מתן שירותי ISP לבזק.

אם הסכם השיתוף של סלקום קיבל אישור ממשרד התקשורת, המשמעות היא שללא הסכם שיתוף נגדי של בן משה עם מפעיל אחר (דבר שנראה בלתי סביר בעליל כרגע), או קונסטלציה אחרת של הסכם בין קבוצת בן משה ובצלאל/רייכמן, יהיה קשה מאוד למנוע מסלקום ולרנר/כלירמרק את העסקה.