איך שומרים גם על חוזק וגם על גמישות במציאות סוערת?

הצורך הראשוני בעולם מיטלטל הוא ליצור וודאות, להיאחז במוכר ולדבוק בדפוסים ידועים מראש • מנגד, אחת המיומנויות הקריטיות בעולם המשתנה היא גמישות • איך מיישבים בין השניים?

איך לשמור גם על חוזק וגם על גמישות? / עיצוב: גלובס
איך לשמור גם על חוזק וגם על גמישות? / עיצוב: גלובס

"אחרי החגים" כבר פה, ומרבית הארגונים עסוקים בבניית תוכניות העבודה ל-2022. בניגוד לשנה הקודמת, שבה לא ידענו מה אנחנו לא יודעים, השנה כולנו יודעים שאנחנו לא יודעים. למרות זאת, הצורך הראשוני הוא ליצור וודאות, להיאחז במוכר ולדבוק בדפוסים ידועים מראש. הנסיבות החדשות מייצרות הזדמנות לפרוץ את הפרדיגמות הקיימות ולהתנסות בדרכים חדשות כמעט בכל תחום.

לא בכדי, אחת המיומנויות הקריטיות בעולם המשתנה היא גמישות. זו מוגדרת כ"היעדר נוקשות, יכולת להסתגל לשינויים באופן מיידי ונכונות לשתף פעולה". בארגונים, מתייחסים לשלושה היבטים:

גמישות מחשבתית - המתחילה קודם כל בפתיחות ומוכנות לבחון זוויות מבט שונות, מגוון דעות ואפשרויות מרובות. היא מבוססת על ההבנה שיש יותר מדרך אחת לראות את המציאות ועל הרצון להתאים את התגובה לנסיבות החדשות שנוצרו.

היבט נוסף הוא הגמישות התפקודית. כמו בספורט או במחול, גמישות מקנה טווח תנועה רחב. הבסיס הוא קודם כל שלד יציב, או במושגי הארגון - כישורים ויכולות חזקים, תפקידים ברורים, ערכים מוסכמים וכיוון אסטרטגי שמייצר בהירות. לצדם נדרשת גם היכולת לקבל שינויים, להחליף הרגלים, להתנסות, להסכים לטעות ולשחרר אמיתות וקבעונות.

גמישות ארגונית היא היכולת של הארגון לשנות מבנים, תהליכים וגישות ולפעול באופן מותאם לשינויים המהירים. אחד הנושאים הכי חמים בתקופתנו הוא גמישות ההעסקה, הדורשת מודלים חדשים ויצירתיים של התקשרות ושל עבודה.

אבל זה לבדו לא מספיק. גמישות ארגונית היא גם היכולת לתת מענים מגוונים ומותאמים לצרכים שונים של חברי הצוות, וגם היכולת להתאושש מהר מנפילות, ולשם כך נדרשת סביבה תומכת, המקנה תחושה של ביטחון.

אז מה עושים?

● מתמקדים בערכי הליבה.

● מתכננים באופן מודולרי.

● מאתגרים כל הנחה ומקפידים על הצגת חלופות.

● מפתחים מיומנויות חשיבה יצירתית.

● יוצרים תרבות של חשיבה חיובית.

● מטפחים סביבה תומכת, מאפשרת ומפרגנת. 

סמדר תדמור היא מנכ"לית ConnAction HR, מומחית בפיתוח מנהיגים וארגונים