קרן קיסטון רוכשת את השליטה בתחנת הכוח בבאר טוביה ב-600 מיליון שקל

קרן נוי ולאומי פרטנרס יקבלו כל אחת 146.5 מיליון שקל בתמורה לחלקן בתחנת הכוח IPM • קרן קיסטון תרכוש גם את מלוא הזכויות של הפניקס בפרויקט, ותחזיק בכ-34% מתחנת הכוח • העסקה כפופה להתקיימות תנאים מתלים שנקבעו בהסכם

גיל דויטש, רוני בירם ונבות בר / צילום: שי שברו
גיל דויטש, רוני בירם ונבות בר / צילום: שי שברו

קרן קיסטון חתמה על הסכם לרכישת אחזקותיהן של קרן נוי, הפניקס ולאומי פרטנרס בתחנת הכוח הפרטית IPM שבבאר טוביה, וכן את הלוואת הפניקס לגלובל בתמורה לכ-600 מיליון שקל. לאחר הרכישה תחזיק קיסטון ריט כ-34% בתחנת הכוח IPM. זוהי עסקה שניה לקריסטון ריט בתחום האנרגיה הקונבנציונאלית. 

העסקה כפופה להתקיימות תנאים מתלים שנקבעו בהסכם, בהם קבלת אישור רשות התחרות, אישור רשות החשמל וקבלת אישורי צדדים שלישיים והסכמות הגופים המממנים.

במסגרת העסקה, ימכרו קרן נוי ולאומי את כל המניות המוחזקות על ידן בחברת אי.פי.אם אחזקות 2016, המהוות כ-40% ממניות החברה, וכן את הלוואות בעלים שהועמדו לחברה ובנוסף את אחזקותיהן בטריפל-מ, המהוות כ-5.1% ממניות החברה יחד עם הלוואות בעלים שהועמדו לחברה. אי.פי.אם אחזקות מחזיקה בכ-50% ממניות טריפל-מ תחנות כוח, אשר הינה בעלת השליטה בחברת אי.פי.אמ. באר טוביה, בעלת תחנת הכוח. הזכויות שימכרו הקרן ולאומי מהוות בסה"כ בשרשור כ-11% מהמניות של חברת הפרויקט כל אחת, וכל אחת תקבל 146.5 מיליון שקל בתמורה לחלקה. 

העסקה תתבצע במספר שלבים ותמומן ממקורותיה העצמיים של קיסטון ריט וממסגרות אשראי. לדברי, נבות בר, מנכ"ל קיסטון ריט, "השלמת העסקה על רקע הצפי שהביקוש לחשמל בישראל ימשיך לצמוח בצורה משמעותית בעתיד הקרוב עם כניסתם של רכבים חשמליים וחוות שרתים, היא שלב נוסף ביישום האסטרטגיה העסקית של קיסטון ריט. העסקה היא השביעית שעושה הקרן ומסכמת את סך נכסיה לכ-1.2 מיליארד שקל. הקרן ממשיכה לבחון אפשרויות השקעה נוספות בתחומי פעילותה בפרויקטים ובנכסי תשתית עתירי היקף אשר יניבו תשואה למשקיעי הקרן לאורך שנים".

קיסטון הפכה השנה לחברה ציבורית, לאחר שהשלימה הנפקה של מניותיה לציבור. שוויה של קיסטון  בבורסה בת"א עמד אתמול על 571 מיליון שקל, ועובדת היותה ציבורית תאפשר לה להוציא אל הפועל בקלות יחסית גיוסים נוספים של הון וחוב, באמצעות הנפקות של מניות ואגרות חוב. הנפקות אלו צפויות לאפשר לקיסטון לגוון ולהוזיל את עלויות המימון של מניות IPM. זאת כאשר העסקה עצמה משקפת תשואה של כ-7% ביחס לשווי הנכס.

מכפיל של מעל 2

התחנה, אשר הוקמה באזור התעשייה בבאר טוביה, החלה בהפעלתה המסחרית בפברואר 2021 והיא בעלת הספק מותקן של כ-451 מגה וואט במחזור משולב. התחנה הוקמה ע"י סימנס ומוכרת חשמל לחברת החשמל ולקוחות פרטיים.

קרן נוי רכשה את הבעלות בתחנה בשלב ייזום הפרויקט יחד עם לאומי במסגרת עסקה כוללת עם גלובל פאואר, שבו ארגנה מימון משולב של בנק הפועלים ודויטשה בנק הגרמני שהעמיד הלוואה מגובה בערבות ממשלת גרמניה. היא גם ניהלה באופן אקטיבי במשותף עם הנהלת החברה (ברשות המנכ"ל אסף ויטמן) את הליך הסגירה הפיננסית של הפרויקט, חתמה על הסכמי ההקמה וההפעלה שלו עם חברת סימנס הגרמנית, הגדילה את הספקה המותקן של התחנה לצד פעילויות השבחה נוספות. פעולות אלה הביאו למכפיל של מעל 2 ותשואה מצטברת של 100% במכירה כ-3.5 שנים מביצוע ההשקעה.

קרן נוי היא קרן התשתיות הגדולה בישראל, המנהלת נכסים בהיקף של כ-10 מיליארד שקל בארבע קרנות. עד כה השקיעה הקרן בעשרות פרויקטים בארץ ובעולם לרבות השקעה בכביש 6, עיר הבהדים, התחנות התרמו סולאריות באשלים, פרויקט האגירה השאובה בכוכב הירדן, מספר רב של פרויקטים פוטו-וולטאים בישראל וכן בפרויקטים בשלבי פיתוח שונים בספרד ובאיטליה. לאחרונה אף נכנסה לתחום התחבורה הציבורית כשרכשה כ-40% ממניות חברת התחבורה הציבורית "נתיב אקספרס".

קרן ההשקעות קיסטון ריט, שבשליטת נבות בר, רוני בירם וגיל דויטש, היא קרן ריט ישראלית להשקעה בתשתיות שהוקמה ב-2019, כחלק ממדיניות הממשלה לקידום ועידוד השקעה בתשתיות בישראל.