אוסטריה: הממשלה הציגה חבילה חוקי מס ירוקים במטרה להפחית פליטות פחמן

המדינה תפצה אזרחים שייפגעו עקב עליית המחירים, שתיווצר כתוצאה מכך באמצעות סובסידיות • גורמי איכות סביבה ביקרו את ההיקף המוגבל של הרפורמה ואת מפלגת "הירוקים" ששותפה לה

הקנצלר האוסטרי סבסטיאן קורץ (שמאל) וסגנו וורנר קוגלר, מנהיג מפלגת ''הירוקים'' / צילום: Associated Press, Ronald Zak
הקנצלר האוסטרי סבסטיאן קורץ (שמאל) וסגנו וורנר קוגלר, מנהיג מפלגת ''הירוקים'' / צילום: Associated Press, Ronald Zak

ממשלת אוסטריה הציגה השבוע רפורמת מיסוי "ירוקה", תוצר של משא ומתן ממושך בין שתי המפלגות השולטות במדינה מאז הבחירות האחרונות - "מפלגת העם" בראשות הקנצלר סבסטיאן קורץ ו"הירוקים". במסגרת הרפורמה, לראשונה יוטל באוסטריה "מס פחמן" על שחרור גז החממה לאטמוספירה על ידי שריפת דלקי מאובנים. הממשלה תפצה אזרחים שייפגעו עקב עליית המחירים שתיווצר כתוצאה מכך באמצעות סובסידיות שונות ו"בונוס אקלימי" שיקבל כל אזרח. הרפורמה תתחיל רק ביולי 2022 בשל מחירי האנרגיה הגבוהים כעת באירופה.

גורמי איכות סביבה במדינה ביקרו את "ההיקף המוגבל" של הרפורמה, ובמיוחד את מפלגת "הירוקים" ששותפה לה. אחרי הבחירות שהתקיימו באוסטריה ב־2019 קמה במדינה קואליציה ראשונה מסוגה במדינה, בין מפלגת העם הימנית־שמרנית למפלגת "הירוקים".

קואליציה זו נחשבה בעיני רבים ל"סימן מקדים" לגבי קואליציות במערב אירופה, ובמיוחד בגרמניה השכנה. "אפשר להגן גם על האקלים וגם על הגבולות", אמר אז קורץ. למרות שתסריט דומה השתבש בבחירות האחרונות בגרמניה, עצם השותפות של "הירוקים" (שקיבלו 14% מהקולות) בשלטון האוסטרי, העלתה את האפשרות כי הקואליציה השולטת במדינה תתווה דרך למאבק בשינויי האקלים ובהתחממות הגלובלית תוך שמירה על צמיחה כלכלית. אולם כעת, נראה כי התוצאה מאכזבת חלק מהארגונים הירוקים באוסטריה, שחשבו כי המדינה יכולה לעשות יותר.

לראשונה: מס פחמן במדינה

במסגרת הרפורמה, יוטל לראשונה "מס פחמן" במדינה בשווי 30 אירו לטון, שנועד להעניק תמריץ שלילי לעסקים וליצרני אנרגיה המסתמכים על דלקי מאובנים. הסכום יעלה בחמישה אירו בלבד בשנת 2023 ואמור להגיע ל־55 אירו לטון בקיץ 2025. הממשלה הודיעה כי בגלל מחירי האנרגיה המזנקים בעולם, ובמיוחד באירופה, תאריך התחלת הרפורמה יידחה מה־1 בינואר 2022 ל־1 ביולי 2022.

כלכלנים במדינה חישבו כי כתוצאה מהמחיר הנמוך־יחסית, ההשפעה על מחיר הדלק לתחבורה לא תהיה דרמטית: התייקרות של בין 10 ל־11.3 אירו־סנט, תלוי בסוג הדלק. החימום לבתי־אב, עם זאת, צפוי להתייקר ב־146 אירו בשנה למי שמשתמשים בגז וב־180 אירו למי שמשתמשים בדלק כלשהו.

בשל כך, ובשל התייקרויות נוספות הצפויות בשל החלת מס הפחמן, הודיעה הממשלה במקביל על מתן "בונוס אקלים" לכל האוכלוסייה. הרשויות העריכו כי כל מבוגר באוסטריה יקבל כ־100 אירו בשנה - שיגיעו מהתקבולים של המס החדש - ומשפחות שבהן ילדים מתחת לגיל 18 יקבלו בנוסף 50 אירו בשנה עבורם.

מי שגרים באזורים נידחים באוסטריה, הדורשים שימוש בכלי רכב ואין להם תשתית תחבורה ציבורית יעילה, למשל, יקבלו מענקים מהממשלה. אלה יטפסו עד ל־100 אירו נוספים לכל אדם, כך שהמקסימום יהיה 200 אירו, למשל, למי שמתגוררים באזורים בצפון ליד הגבול הצ'כי.

חלק מהגורמים הירוקים במדינה ביקרו את העובדה כי מענק האקלים יחולק באופן שווה, ויהיה תלוי מיקום גיאוגרפי, ולא תלוי הכנסה או כמות פליטות פחמן דו־חמצני של משק הבית. מי שנמצא בעשירון העליון ומחזיק צי מכוניות קטן יקבל את אותו מענק כמו זה שיקבל מי שמתגורר לבדו בדירה ונסמך על תחבורה הציבורית.

הפחתת מס חברות במדינה

בנוסף למענקי האקלים, הממשלה האוסטרית הודיעה כי תקצה כ־180 מיליון אירו לסובסידיות למשקי בית להחליף את מערכות החימום שלהן ליעילות יותר. כל משק בית יוכל לקבל עד 7,500 אירו לטובת מטרה זו, בעתיד. 80 מיליון אירו נוספים יוקצו במיוחד למשקי בית הנמצאים במעמד סוציו־אקונומי נמוך. סכום זהה יוקצה לטובת בידוד אנרגטי של מבנים ובתים, שמטרתו לחסוך בדרישות החימום בחורף.

את הרפורמה, לפי הממשלה האוסטרית, תממן הצמיחה החזויה באוסטריה והגדלת התקבולים מתשלומי מסים כתוצאה מכך. הממשלה בראשות קורץ מקדמת מדיניות כלכלית הכוללת את הפחתת מס החברות במדינה מ-25% ל-23%, בין היתר. קורץ גם הבטיח להקטין את תשלומי הביטוח הלאומי ואת תשלומי מס ההכנסה למשפחות עם ילדים, וכינה את הרפורמה "אקו־סוציאלית".

"כפי שקורה בתחומים אחרים, הכל באוסטריה מתקדם קצת יותר לאט", כתב העיתון האוסטרי "דר סטנדרט", בנוגע להשקת התוכנית רק בשנה הבאה ולמחיר הנמוך יחסית של שחרור טון פחמן דו־חמצני. "היינו שמחים לראות מחיר גבוה יותר", אמר לעיתון כלכלן האקלים, קארל שטיינינגר. הזרוע האוסטרית של ארגון WWF קראה לרפורמה "פשרה מאכזבת", וביקרה את העובדה שהסובסידיות הניתנות לדיזל יימשכו ללא הפרעה, ואת סירוב הממשלה לנקוט בהתחייבויות קונקרטיות לגבי שיעור הפחתת פליטות פחמן דו־חמצני בעתיד.

מפלגת "הירוקים", מנגד, התגאתה כי זו הפעם הראשונה שאוסטריה מחוקקת חוק כזה לגבי מס פחמן, שחשיבותו היא "בעצם קיום המנגנון והתווית הדרך", וכי הקנסות יעלו במשך הזמן. סגן הקנצלר ממפלגת "הירוקים", ורנר קוגלר, אמר כי הרפורמה תוביל "לפחות זיהום באוויר, אבל ליותר כסף בכיס של האזרחים".

עיקרי התוכנית

● "מס פחמן דו־חמצני" שיתחיל מ־ 30 אירו ביולי 2022 ויגיע ל־55 אירו ב־2025
● "מענק אקלים" של 100 אירו למבוגר לשנה מתקבולי המס
● תוספת של עוד 100 אירו למבוגר לתושבים שמתגוררים באזורים נידחים
● 340 מיליון אירו יוקצו להחלפת מערכות חימום ובידוד מבנים לעשירון התחתון
● מימון חלק מהתוכנית באמצעות הפחתה עתידית של מס החברות ומס ההכנסה