משרד האוצר משיב לבקשת הפיצוי של אל על: "דרישה תמוהה"

"עצם קביעת מגבלות אינה מקנה כל זכות לקבלת פיצוי מהממשלה", הודיע משרד האוצר בתגובה על בקשת אל על לקבלת פיצוי בהיקף של 100 מיליון דולר • רם בלינקוב, מנכ"ל האוצר, כתב במכתב למנכ"ל אל על אביגל שורק כי "אין אלא לתמוה על דרישת החברה" • במקביל, אל על מתריעה מפני שיבושים בטיסות כתוצאה מסכסוך עבודה

מטוסי אל על בנתב''ג / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
מטוסי אל על בנתב''ג / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

במכתב ששלח מנכ"ל אל על, אביגל שורק, למנכ"ל האוצר רם בלינקוב לפני כשבועיים, כתב שורק כי "אל על דורשת פיצוי מיידי בהיקף 100 מיליון דולר בגין הנזקים שנגרמו בשל החלטות המדינה, בדומה לנעשה בענפים אחרים במשק". היום (ג') משרד האוצר מגיב על הבקשה: "עצם קביעת מגבלות אינה מקנה כל זכות לקבלת פיצוי מהממשלה".

נזכיר כי אל על ביקשה את הפיצוי האמור בטענה כי הגבלות התעופה לא אפשרו לחברה לפעול, כאשר המדינה "סגרה" את האפשרות לטוס עם הנחיות הבידוד שהיו תקפות עד לתחילת ספטמבר, כאשר רוב הנכנסים לישראל נדרשו לבידוד. המדינה הציעה לאל על הלוואת בלון בהיקף של עד 50 מיליון דולר, כאשר כל סכום שיילקח - יהיה על הבעלים להכניס לחברה מנגד.

אל על קיוותה לקבל פיצוי בנוסף, בטענה כי בשונה מענפים אחרים, ענף התעופה בישראל קופח. רם בלינקוב, מנכ"ל משרד האוצר, במכתב למנכ"ל אל על, טוען כי אל על לא קופחה. "מלפנים משורת הדין הוחלט על מתן סיוע חסר תקדים בהיקפו לחברה באופן של סיוע מתקציב המדינה, וזאת ללא שניתן סיוע דומה לחברות התעופה הישראליות האחרות".

בלינקוב מפרט את המקדמה שקיבלה אל על בחודש מאי באמצעות רכישת כרטיסי טיסה למערך האבטחה לתקופה של 20 שנה. בתמורה למקדמה בהיקף של 210 מיליון דולר נדרשה אל על לבצע הנפקה לגיוס הון בהיקף מחצית מהסכום, מתוך זה התחייב הבעלים לרכוש מניות ב-43 מיליון דולר. ההנפקה שתוכננה לחודש יולי נדחתה לאור המלצת החתמים.

בלינקוב: "אין אלא לתמוה על דרישת החברה"

באשר לדרישת הפיצוי כותב בלינקוב: "אין אלא לתמוה על דרישת החברה לקבלת פיצוי מיידי בהיקף של 100 מיליון דולר, כאשר לא ברור על מה יש לה לסמוך, וזאת תוך התעלמות מהסכומים האדירים שניתנו לחברה במהלך השנה שחלפה".

עוד דורש מנכ"ל האוצר שאל על תמלא את ההתחייבות שלה בהקשר של ההנפקה האמורה - "ללא תלות בכל סיוע עתידי שיוחלט, ככל שיוחלט להעמיד לחברה".

עוד הוא מזכיר את התוכנית שהציגה אל על להתייעלות, הכוללת צמצום משמעותי של צי המטוסים והיקף כוח-האדם: "יודגש כי על החברה ונושאי המשרה בה מוטלת החובה לפעול בהקדם על-מנת לשפר את מצבה התזרימי, וזאת ללא תלות בפניותיה של החברה לקבלת סיוע נוסף מהמדינה. אזכיר כי תנאי הכרחי לכל סיוע נוסף שהמדינה תעמיד, ככל שתחליט להעמיד, יהיה יישום צעדים שתבצע החברה לשיפור מצבה התזרימי, באופן שיאפשר לה לצלוח את המשבר לתקופה שלא תפחת מ-12 חודשים".

בתוך כך מתריעה אל על מפני שיבושים בטיסות כפועל מסכסוך עבודה. השיבושים יחלו ב-18 באוקטובר בעקבות הכרזה על שביתה שאושרה על-ידי ההסתדרות במסגרת החלטה על סכסוך עבודה.

ההסתדרות העבירה השבוע להנהלת אל על מכתב חריף עליו חתום יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, שטוען נגד קבלת ההחלטה להפסקת הטיסות של סאן דור בשבת ונגד האופן שבו הוצגו הדברים לעובדים, בר-דוד אף מציע לבעלי החברה למכור את החברה למי שירצה להשקיע ולהציל אותה.

טענות העובדים הן להפסקת הפעילות של סאן דור ולהתנהלות של המעסיק בחוסר תום-לב ביחסי העבודה וביחסי עבודה קיבוציים בפרט.

אל על מסרה עם קבלת המכתב כי "במהלך המשבר פעלנו ביחס עם ההסתדרות באחריות ובאומץ על-מנת להבטיח את עתידה של אל על. אנו בטוחים כי באמצעות שיח ענייני מקצוע והוגן נדע להתגבר על כל משבר".

את ההודעה בדבר השיבושים הצפויים ב-18 באוקטובר פרסמה אל על בהודעת בורסה.