משרד התחבורה, עיריית ת"א ורמ"י סיכמו: פינוי התחנה המרכזית עד 2023

בתום מו"מ ממושך סיכמו הצדדים, יחד עם נציגי משרדי ממשלה נוספים על הפינוי • שרת התחבורה מרב מיכאלי: "זה לא יקרה מחר בבוקר, אבל המפגע הזה, שהוא גם סביבתי, גם בריאותי וגם תחבורתי, יפונה ממקומו"

התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

האם החל משנת 2023 התחנה המרכזית בתל אביב תפונה סופית? בהודעה שפרסם כעת משרד התחבורה נמסר כי "בתום משאים-ומתנים ממושכים בין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, עיריית תל-אביב, משרדי השיכון והאוצר, ורשות מקרקעי ישראל; הושגו הסכמות על פינויה של התחנה המרכזית". בהודעה לא נקבו בתאריך יעד רשמי, אולי כדי שלא לנעוץ תאריך באופן מחייב מדי, אך הכוונה היא שהפינוי יושלם עד 2023.

מלשכת השרה מרב מיכאלי נמסר עוד כי "עם כניסת השרה לתפקיד ובהנחייתה החלו גורמי המקצוע במשרד התחבורה, בראשות מנכ"לית המשרד, להאיץ את עבודת המטה ולקדם את ההסכמות הנדרשות על מנת שהתחנה, אשר מהווה מפגע עבור תושבות ותושבי דרום תל אביב, תפונה. במסגרת ההסכמות יועברו האוטובוסים למתחמים חלופיים ומשם ימשיכו לפעול ולשרת את תושבות ותושבי העיר והנוסעות והנוסעים בכללותם. זה לא יקרה מחר בבוקר, אבל המפגע הזה, שהוא גם סביבתי, גם בריאותי וגם תחבורתי במידה לא מבוטלת, יפונה ממקומו".

בין היתר הסיכום הסופי הושג לאחר שרשות מקרקעי ישראל הסכימה להקצות שטח באזור בית פנורמה בתל אביב, עבור האוטובוסים שפעילותם תועתק מהתחנה המרכזית. השטח הוקצה לאחר שברשות מקרקעי ישראל קיבלו הבטחות שיקבלו שטחים אחרים מעיריית תל אביב. לפי ההערכות, המתחם באזור בית פנורמה יוקצה לתקופה של בין 5-10 שנים לפעילות התח"צ.

"הגיע הזמן שבעלי החנויות יגנו על זכויותיהם לאחר שנים של פגיעה"

בעלת התחנה המרכזית היא חברת נצבא, אלא שבמתחם גם קיימות זכויות לבעלי חנויות רבים. לפי תוכנית המתאר של תל אביב תא\5000 ניתן לבנות בשטח התחנה המרכזית 40% מגורים והיתר לתעסוקה ולמסחר.

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו והממונה על התחבורה, מסרה בתגובה: "כמי שנאבקה לטובת הנושא מרגע כניסתה לתפקיד כממונה על התחבורה בעיר, ההסכם על הסטת האוטובוסים מהתחנה הוא רגע מרגש. לתושבי דרום תל אביב מגיע לנשום אוויר נקי. הסטת האוטובוסים למסופים חלופיים תאפשר להוריד באופן מיידי את רמת הזיהום והרעש, תשפר את איכות החיים של התושבים ותאפשר את פיתוח האזור. מודה לראש העיר חולדאי ולשרת התחבורה מיכאלי על פריצת הדרך שמבטאת לא רק מחוייבות לתושבים אלא גם שותפות אמיצה בהתמודדות משותפת עם אתגרי התחבורה במטרופולין."

עו"ד צבי שוב, שמייצג בעלי חנויות רבים בתחנה המרכזית, מסר לגלובס כי "אנחנו מברכים על פינויה של התחנה המרכזית ומקווים שמכאן גם העירייה תגיע להחלטה מה יקרה באזור התחנה ויש סבירות גבוהה שיהיה תמריץ לכל הנוגעים בדבר לממש את תוכנית תא\5000. כמובן שגם לנצבא, ולחברת התמח"ת שבשליטתה יהיה רצון להביא לבנייה של הפרויקט מהר ככל האפשר כיוון שחנויות יעמדו נטושות כשלא תהיה סביבן תנועה של קונים עכשיו כשלא תעבור שם תחבורה ציבורית.

בכדי לממש את פרויקט הבנייה ומאחר ויש שותפים בפרויקט לצד נצבא והיא כבר לא בעלים יחיד, סביר להניח שתעלה המחלוקת בין בעלי הזכויות לבעלי החניות כשהתמח"ת מנסה לטעון שהיא בעלת הזכויות כמעט בשלמות ושזכויות הבנייה לא נמכרו מעולם וגם הרכוש המשותף הוא שלה. בדרך למהלך פינוי התחנה, ניהלנו מאבק שלא ייחתם הסכם בין התמח"ת לחברות ל-25 שנה ולכן קוצרה התקופה ובעקבות כך אנחנו רואים שהחלום מתממש. הגיע הזמן שבעלי החנויות יגנו על זכויותיהם לאחר שנים של פגיעה בהם וניצול שלהם. אני תקווה שמחדל זה של שנים יהיה סוף סוף מאחורינו".