בין אמל;ק לצלילת עומק: איך אפשר ללמוד מידע חדש בצורה יעילה?

שפע המידע עצום, ויכולת ההכלה של המוח האנושי מוגבלת • איך אפשר לשפר את יכולות הלמידה שלנו?

אמ;לק, העמלק של הלמידה הארגונית / עיצוב: גלובס
אמ;לק, העמלק של הלמידה הארגונית / עיצוב: גלובס

אל מול האתגרים הרבים שהציבה לנו תקופת הקורונה, ניכרת תנועה מרגשת של גדילה בכל הקשור לתוכן וללמידה. בשנתיים שחלפו מאז התהפכו חיינו, נוצרה תנועת התכנסות למרחב משותף אחד, שמחד הוא אינסופי ומאידך נגיש לכל אדם, בכל מקום ובלבד שיש לו חשמל ואינטרנט. זה לא שהרשת לא הייתה פה קודם, אלא שדפוס ההתנהלות בתוכה עשתה תפנית. העובדה שהתקשורת העיקרית בין אנשים בארגון עברה לפלטפורמות אינטרנטיות, הצמיחה לא מעט ערוצי התקשרות, חיברות ולמידה.

כבר מזמן נאמר ש"התוכן הוא המלך", אבל לאחרונה, הוא נהייה שליט-על. לפי המגזין Gadgets360 כ-900,000 פודקאסטים חדשים הושקו בשנת 2020 ברחבי עולם, ובכך שילשו את המספר הקיים. בנוסף, חלה עלייה של 58% בכמות המאמרים המדעיים שהוגשו לפרסום וגידול של כ-12% בלמידה ארגונית מרחוק (על-פי Dimensions).

מצד אחד, זה כמובן משמח, אך מצד שני, כמות התוכן הזמין יוצרת תחושת הצפה עד כדי מחנק. הנגישות גם ליצרני התוכן וגם לצורכים אותו כל כך גבוהה, שלעיתים נעלמים מנגנוני הסינון המאפשרים שמירה על איכות התוכן המוגש.

בתוך השפע הזה, יכולת ההכלה של המוח האנושי מוגבלת. כדי לסייע בעיבוד השפע מבלי לאבד את העומק, מומלץ לשלב סקירה מהירה של מגוון תחומים עם צלילת עומק לנושאים חשובים ורלוונטיים. יש לכך שתי אסטרטגיות:

למידת מיקרו - דברים שאפשר ללמוד מקריאה, צפייה או האזנה בלא יותר מעשר דקות. סרטון, בלוג, או סדרת שאלות מובנות שמעוררות מחשבה ומניעות לפעולה. הרשתות החברתיות מספקות שפע של אפשרויות כאלו.

למידת מאקרו - דברים שעושים כאשר באמת רוצים ללמוד תחום חדש. לשם כך, צריך להשקיע זמן ותשומת לב בהעמקה, חקירה ותרגול מעשי.

בנוסף, הכרחי ליצור תכניות מותאמות אישית ללומד, שנותנות מענה למוטיבציות האישיות ולסגנון הלמידה הייחודי לו.

עם זאת, יש להיזהר מלשפוך את התינוק עם מי האמבט! הנטייה לצמצם, לתמצת ולאמ;לק פוגעת לא פעם באיכות המסרים וביכולתם לייצר שינוי אמיתי ולמידה של ממש. 

סמדר תדמור היא מנכ"לית ConnAction HR, מומחית בפיתוח מנהיגים וארגונים