ארה"ב רוצה לחזור לשיחות סחר עם סין, אך מותירה את המכסים על כנם

המדיניות שתוארה על ידי נציגת הסחר של ארה"ב קת'רין טאי מבוססת על יסודות המדיניות מתקופת טראמפ

נציגת הסחר של ארה''ב, קת'רין טאי / צילום: Associated Press, Rebecca Droke
נציגת הסחר של ארה''ב, קת'רין טאי / צילום: Associated Press, Rebecca Droke

ממשל ביידן החל להגדיר את מדיניות הסחר עם סין ביום שני, ואמר שהוא מכוון לפתוח בשיחות חדשות עם בייג'ינג אבל יותיר על כנם תעריפים הנגבים על סחורות מיובאות, וכמו כן יחדש את האפשרות ליבואנים אמריקאים לבקש החרגה מהמכסים האלה.

המדיניות החדשה שתוארה על ידי נציגת הסחר של ארה"ב קת'רין טאי ביום שני בנויה במידה רבה על מדיניות הסחר עם סין שיזם הנשיא הקודם דונלד טראמפ, שפתח במלחמת הסחר הגדולה ביותר מאז שנות ה-30 בניסיון לגרום לסין לקנות יותר סחורות אמריקאיות ולמנוע ממנה ללחוץ על חברות אמריקאיות למסור סודות תעשייתיים.

טאי אמרה שארה"ב תלחץ על סין לקיים הבטחות שנתנה כחלק מהסכם "השלב הראשון" שנחתם בינואר 2020 - כולל על ידי שמירה על התעריפים הגבוהים שקבע טראמפ על מה שמהווה כחצי מהיצוא הסיני לארה"ב. אבל היא אמרה שלא קיימות תוכניות לפתוח בחקירה על נהלי מסחר סיניים, שנידונה על ידי הממשל.

"נשתמש במלוא מגוון הכלים שיש לנו ונפתח כלים חדשים לפי הצורך להגנה על אינטרסים כלכליים אמריקאים ממדיניות והתנהגויות מזיקות", אמרה טאי בנאום במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, מכון מחקר בוושינגטון.

באותה עת, הוסיפה טאי, תפתח ארה"ב מחדש תהליך בו חברות אמריקאיות יוכלו לבקש להיות מוחרגות מהתעריפים האלה. הליך ההחרגה הופסק לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן נכנס לתפקיד, בגלל תלונות של יצרנים ואחרים שאמרו שאין להם חלופות במחיר סביר לרכיבים סיניים מסוימים.

כשענתה לשאלות לאחר נאומה, אמרה טאי שארה"ב לא תנקוט שום פעולה עד לאחר שתשוחח עם המקביל הסיני שלה, סגן הנשיא הסיני ליו הא.

טאי בחרה לא להתחיל בפעילות אכיפה שמותר לה לנקוט במסגרת הסכם השלב הראשון. היא גם דחתה לעת עתה תוכנית של הממשל להתחיל בפעולות שנועדו לגרום לסין להקטין את שימושה בסובסידיות תעשייתיות. בנאומה אמרה שסובסידיות כאלה פגעו בתעשיות הפלדה והתאים הסולריים בארה"ב.

"היא הציעה סינופסיס סביר של הכשלים ביישום הסיני של מחויבויותיה" במסגרת ההסכם, כך אמר דניאל רוזן, שותף ב-Rhodium Group, ארגון החוקר את סין. "אבל בכל הנוגע לדרך שלפנינו, לא הציעה פרטים ספציפיים".

על ידי שמירה על המכסים, "הממשל הזה לומד כמה מהלקחים שלמדנו במשך ארבע שנים", אמרה קלי אן שו, יועצת סחר בכיר בבית הלבן של טראמפ שכיום עובדת כשותפה לנושאי סחר בינלאומי במשרד עורכי הדין הוגאן לאבלס. "התעריפים הם כלי גס אבל נראה שזה הכלי היחיד שיש בידינו".

בייג'ינג התאכזבה מביידן

דבריה של טאי התקבלו בסין בתערובת של הקלה וזהירות. כמה בכירים ראו סימן חיובי בכך שלא האשימה את סין באופן ישיר בכישלון לעמוד ביעדיה על פי הסכם השלב הראשון ובזה שהיא רוצה לפתוח מחדש בשיחות סחר עם המקביל הסיני שלה. בשגרירות הסינית בוושינגטון סירבו להגיב לבקשת תגובה ביום שני.

אבל בייג'ינג התאכזבה ממדיניות סין של ממשל ביידן עד כה. הנשיא שי ג'ינפינג וסגניו רצו שהבית הלבן החדש יבטל את הצעדים נגד סין שהקים קודמו בתפקיד טראמפ.

ביידן שמר על התעריפים ומצד שני נקט צעדים אחרים שהרגיזו את בייג'ינג, כולל סנקציות על בכירים בתגובה לדיכוי המיעוט האויגורי במחוז שינג'יאנג בצפון מערב סין והרחבת איסור מתקופת טראמפ על אמריקאים מלהשקיע בחברות סיניות שחשודות בקשרים עם הצבא הסיני.

על הרקע של מערכת יחסים אפילו יותר מתוחה, הצד הסיני הראה מעט רצון לפייס את וושינגטון. "הצד הסיני תמיד מקבל בברכה דיונים", אמר יועץ למשרד המסחר בבייג'ינג. "אבל אנחנו לא ממהרים לעשות שום דבר".

כמה מומחים למדיניות חוץ בסין גם ראו בדבריה של טאי לפיהם "הממשל שלנו ידון על הדברים מתוך עמדה של כוח" סימן של שחצנות. מוקדם יותר השנה, הדיפלומט הבכיר ביותר בסין הרצה בפומבי למקביליו בוושינגטון שארה"ב "לא מורשה" לדבר לבייג'ינג בצורה כזו.

הסנקציות מטרידות את סין יותר מהתעריפים של ארה"ב

כשדיוני הסחר יתחדשו, צפויה בייג'ינג ללחוץ להקלת הסנקציות נגד חברות סיניות כולל ענקית התקשורת וואווי. סנקציות כאלה מטרידות את המנהיגים בסין יותר מתעריפים, שבינתיים הייתה להם רק השפעה מוגבלת על הכלכלה הסינית.

סין הגבירה את מדיניות "לקנות תוצרת סין" שלה, שמנוגדת למאמצי ארה"ב לגרום לה לרכוש יותר מוצרים אמריקאים. לדוגמה, רשויות ממשלתיות וחברות בבעלות המדינה קיבלו הוראה להקצות חלק גדול יותר מרכישות הציוד והטכנולוגיה שלהן לספקים סיניים של חומרה לטכנולוגיית מידע, תוכנות ומוצרים אחרים.

על ידי זה שממשל ביידן מסרב להתקדם בפעולות אכיפה לעת עתה, הוא מסתכן בעימות עם הרפובליקאים שכבר מתחו עליו ביקורת על כך שהוא רך מדי כלפי סין, כך אמר דרק סיזורס, אנליסט לענייני סין במכון היוזמה האמריקאי, שתמך בנקיטת פעולה קשוחה נגד בייג'ינג.

"אם תגיע לבחירות האמצע ולא עשית כלום, אתה בעצם מהמר על זה שסין לא משנה" מבחינה פוליטית, כך אמר.

אבל עיכוב גם ייתן לארה"ב זמן למקם חלקים אחרים במדיניות של הממשל כלפי סין. הקונגרס, למשל, עדיין צריך לאשר 52 מיליארד דולר בסובסידיות שממשל ביידן רוצה לתת לחברות הבונות מפעלי מעבדים בארה"ב. ארה"ב גם עדיין אוספת מדינות אחרות על מנת ללחוץ על סין באופן משולב בנושאי סחר, ונושאים כלכליים וביטחוניים.

מאמצי בניית הברית הזו נפגעו כשצרפת התנגדה בתוקף לתוכנית של ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה להחליף אותה כספקית צוללות לאוסטרליה.

"טאי עשויה לרצות לבצע את זה לאט כי היא צופה שהיד האמריקאית תהיה חזקה יותר בעתיד", אמר סקוט קנדי, אנליסט לענייני סין ב-CSIS.

סין החמיצה את היעד לרכישת סחורות מארה"ב בכמעט 40%

אחד הנדבכים המרכזיים בהסכם השלב הראשון היה הבטחתה של בייג'ינג להגביר את קניית המוצרים החקלאים ומוצרי האנרגיה והסחורות שמיוצרות בארה"ב. במסגרת ההסכם הייתה צריכה סין להגביר את רכישת המוצרים והשירותים בעוד כ-200 מיליארד במהלך 2020 ו-2021.

סין החמיצה את היעד לרכישת סחורות בכמעט 40% ב-2020, על פי חישובים של צ'ד בוון, עמית בכיר במכון פיטרסון לכלכלה בינלאומית שעוקב אחרי הנושא. על פי נתונים ל-8 החודשים הראשונים של השנה הנוכחית, תחמיץ סין את יעד הרכישה ל-2021 ב-30%.

לממשל ביידן לקח חודשים רבים לנסח מדיניות סין משלו, וזה היה נושא בוער לקבוצות של חברות שציינו את חשיבות שוק הצרכנים העצום הסיני לחברות אמריקאיות.

חברת בואינג פעלה לכך ששיחות הסחר יחלו מחדש כדרך ללחוץ על סין לסיים בקרקוע מטוס 737 מקס של החברה. רכישות גדולות של מטוסים מדגם זה יעזרו לבייג'ינג למלא אחר יעד הרכישות שלה במסגרת הסכם השלב הראשון.

"אנו מרוצים שהממשל עושה צעד קדימה בניסוח מדיניות סין", אמרה מריון בריליאנט, סגן נשיאה וראשת עניינים בינלאומיים בלשכת הסחר של ארה"ב. "מעורבות עם בני ברית היא חשובה, אבל זה לא יכול כל העניין. מעורבות ישירה עם סין היא חיונית".