כמה עלה הבית החדש של שלמה ארצי?

כמה שילם ארצי על 125 מ"ר בנוי בשכונת צהלה בתל אביב? • וגם: קרן בירד תשקיע 1.5 מיליון דולר בשני פרויקטים משותפים לחברות ישראליות ואמריקאיות, המפתחות טכנולוגיות מתקדמות בתחום ביטחון הפנים • אירועים ומינויים

שלמה ארצי / צילום: אביב חופי
שלמה ארצי / צילום: אביב חופי

הזמר שלמה ארצי רכש לאחרונה בית בשכונת צהלה בתל אביב, בשווי 14 מיליון שקל. מדובר ב-125 מ"ר בנוי על מגרש בשטח 750 מ"ר ברחוב הפרסה. העסקה נעשתה על ידי המתווך רפי קלינה (קלינה סירב לאשר את הפרטים).

בין העסקאות שנרשמו בשנה האחרונה בשכונה, שנבנתה בשנות ה50, נמנית מכירת בית תמורת כ-8.5 מיליון שקל ברחוב צה"ל, וב-2020 נמכר בית ב-12 מיליון שקל ברחוב אמנון ותמר (על פי נתוני אתר מדלן).

בין השכנים החדשים של ארצי נמנים ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, שלמה כהן, ובכירי משק רבים. גם נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שמחזיק בית פרטי בשכונה.

מקורות מרחיבה את השת"פ באמירויות

מנכ"ל חברת המים מקורות, אלי כהן, לקח חלק במשלחת של שר החוץ יאיר לפיד שטסה בשבוע שעבר לבחריין. בביקורו אשרר כהן בחתימה שנייה את ההסכם שנחתם במרץ השנה, לפיתוח ושדרוג משק המים בממלכה, מול נציגי רשות המים והחשמל המקומית.

מדובר בהסכם ראשון מסוגו עבור חברת תשתית ממשלתית ישראלית. כחלק מההסכם, מקורות מעניקה זה מספר חודשים שירותי ייעוץ, תכנון וליווי בשורת תחומים, לרבות בתחום התפלת מי ים ומים מליחים, כמו גם ניהול משאבי המים ואספקתם לאוכלוסיית ממלכת בחריין.

חתימת ההסכם בבחריין / צילום: מקורות
 חתימת ההסכם בבחריין / צילום: מקורות

בהודעה הראשונה על ההסכם דובר על מסגרת תקציבית של כ-11 מיליון שקל, אלא שכעת נודע כי היקף ההתקשרות הכולל עשוי להגיע לעד כ-35 מיליון שקל -  בין היתר, באמצעות הרחבת יכולות ההתפלה עבור משקי הבית וענף החקלאות. בפגישה בין הצדדים עלו גם נושאים חדשים, לרבות ניהול משאבי המים, צמצום פחת וחיזוק אמינות האספקה לכלל האזורים. נושא נוסף שעלה, וייבחן לאחר קבלת אישורים מתאימים בישראל, הוא ניהול הגנות סייבר למתקני תשתית.

גיא ליברמן

מיהם הזוכים החדשים של קרן בירד?

קרן בירד, הקרן הדו-לאומית ישראל-ארה"ב למחקר ולפיתוח תעשייתיים, תשקיע 1.5 מיליון דולר בשני פרויקטים משותפים לחברות ישראליות ואמריקאיות, המפתחות טכנולוגיות מתקדמות בתחום ביטחון הפנים. הפרויקטים נבחרו על-ידי המשרד האמריקאי לביטחון המולדת והמשרד לביטחון הפנים של ישראל, במסגרת תוכניתBIRD HLS . בנוסף למענקים מקרן בירד יזכו הפרויקטים למימון מהמגזר הפרטי, כך שסך ההשקעה עשוי להגיע ל-3.5 מיליון דולר.

הפרויקט הראשון שייך לחברת Ciconia מנס ציונה ולחברתSagetech Avionics ממדינת וושינגטון. השתיים יפתחו מערכת לניהול קונפליקטים ומניעת התנגשות בין כלי טיס עבור מטוסים, מסוקים ורחפנים, לשירות מערכות אוויריות של כוחות החירום וההצלה.

הפרויקט השני שייך לחברת Carbyne מתל אביב ולחברת Central Square Technologies מפלורידה. השתיים יפתחו יכולת העברת מידע מולטימדיה בזמן אמת בעת תקשורת חירום (911) לטובת בטיחות הציבור וכוחות החירום וההצלה.

קרן בירד פועלת לעידוד שיתופי פעולה בין חברות ישראליות ואמריקאיות מתחומי הטכנולוגיה השונים לצורך פיתוח של מוצרים משותפים. בנוסף למימון (עד מיליון דולר לפרויקט), הקרן מסייעת באיתור ובחיבור לשותפים אסטרטגיים משתי המדינות.

הקרן תומכת בפרויקטים מבלי לקבל אחזקות בחברות השותפות בפרויקט. כספי התמיכה מוחזרים כתמלוגים, לאחר שהמוצר מגיע לשלב המכירות. מימון הקרן מוגבל לעד 50% מתקציב הפרויקט, החל משלב המחקר והפיתוח ועד לשלבים הראשונים של המכירות והשיווק. הקרן אינה דורשת תמורה במידה והפרויקט אינו מגיע לשלב המכירה.

לדברי ד"ר איתן יודילביץ, מנכ"ל קרן בירד, "הפרויקטים הזוכים יאפשרו פעולות אוויריות בטוחות יותר ומענה יעיל יותר של כוחות החירום. שיתוף הפעולה הפורה בין קרן בירד למשרד לביטחון פנים, יחד עם מחלקת ביטחון המולדת האמריקאית, כבר הניבו פרויקטים מוצלחים ופתרונות חדשניים שמשמשים 'מגיבים ראשונים', ומשפרים את ביטחון הציבור".

גלית חתן

סימנס משתפת פעולה עם הסטארט-אפ הישראלי סיראז'

שיתוף פעולה טכנולוגי מעניין נרשם בין סיראג' (Siraj) לחטיבת האלקטרוניקה של סימנס תוכנה (Siemens DISW), המספקת כלי סימולציה לתכנון ולייצור מעגלים אלקטרוניים. שתי החברות עבדו יחד כדי להציע את פתרונותיה של Siraj ללקוחות סימנס, במטרה לחבר מכונות ייצור לענן המפעלי, ולחסוך למפעלים זמן יקר ערך ומשאבים רבים, ולאפשר להם לקבל מהר יותר נתונים מרצפת הייצור.

הטכנולוגיה של סיראג’ מאפשרת קבלת נתונים מכל אחת מהמכונות למאגר נתונים אחד, תוך ייצור אחידות של מבנה הנתונים שיהיה ניתן לעיבוד. הוכחת היתכנות (POC) שנערכה בסוף 2020 על ידי ואלור, חברת בת של סימנס, הצביעה כי שימוש בכלי שפיתחה סיראג’ מאפשר לחסוך עד 50% מהזמן והמאמץ של חיבור למקורות נתונים כמו מכונות ייצור, וכי פוטנציאל החיסכון מגיע עד ל-90% מהמשאבים.

ואלור (Valor) הישראלית הפכה לחלק מחטיבת סימנס תוכנה לאחר שנמכרה לחברת מנטור גרפיקס (Mentor Graphics), וזו בתורה נרכשה ב-2016 על ידי סימנס העולמית תמורת כ-4.5 מיליארד דולר. ואלור מספקת פתרונות תוכנה עבור שלושת שלבי הפיתוח של מעגל אלקטרוני, החל משלב התכנון (Design), דרך שלב הייצור (Fabrication) ועד שלב ההרכבה (Assembly).

סיראג’ פיתחה טכנולוגיה פורצת דרך שמתבססת על למידה עמוקה (Deep Learning). הטכנולוגיה מצליחה לאחד מבנה של זרמי נתונים שמגיעים ממכשירים שונים, ולשפר את התקשורת ביניהם ובין מערכות שליטה ובקרה מרכזיות על תהליך הייצור. "האתגר באוטומציה של תהליכי הייצור במפעלים ואתרי ייצור הוא עצום. קיים קושי לקשר בין מספר רב של מכונות ויצרנים, וליצור תיאום וסנכרון בין כל הנתונים שמתקבלים, ובין הפרוטוקולים הפורמטים השונים של כל דגם, יצרן ומוצר", מסביר מנכ"ל החברה, עותמאן אלשיך.

עותמאן אלשיך / צילום: Helena Bros
 עותמאן אלשיך / צילום: Helena Bros

"הטכנולוגיה שפיתחנו היא אחד הפתרונות לאתגרים אלה, הנובעים מהיעדר אחידות במבנה של נתונים עבור מי שמשתמשים ב-IOT. בדיקת ההיתכנות עם ואלור אפשר לנו לקבל פידבק על הצרכים של תעשיית האלקטרוניקה".

בין מייסדי סיראז' נמנה ד"ר גיורא ירון, מהאבות המייסדים של ההייטק הישראלי, והסטארט-אפ מנוהל על-ידי עותמאן אלשייך ויוסף אלסאנע.

מצנח הזהב

יעקב דור מונה למנכ"ל המכללה הטכנולוגית באר שבע. בשנים האחרונות כיהן כמשנה למנכ"ל המכללה.

שירלי גוטשטט, 48, מונתה למנכ"לית K & Care organics, חברת טואלטיקה וקוסמטיקה בתחום הטבעי והאורגני. בשנה וחצי האחרונות כיהנה כסמנכ"לית בחברה.

קובי ברדה, 47, מונה למשנה למנכ"ל משרד התיירות. קודם לכן כיהן כדובר מנהלת הליגות.

קובי ברדה / צילום: טל גבעוני
 קובי ברדה / צילום: טל גבעוני

אל"מ במיל' אלכס מלייב, 49, מונה למנכ"ל חברת התשתיות החדשה של קבוצת הייעוץ הבינלאומית Tefen. בעבר כיהן מלייב כסמנכ"ל הטכנולוגיות של חברת דן תחבורה.

מעוז אלמגור יוביל את הפעילות של מותג הרכב החשמלי Skywell בישראל. בתפקידו האחרון כמנהל חטיבת המכירות של קבוצת UMI (יבואנית קדילק, שברולט ואיסוזו) וכמנהל פעילות קדילק בישראל.

מעוז אלמגור / צילום: אסף ספקטור
 מעוז אלמגור / צילום: אסף ספקטור

עו"ד יעל מינא-וייס מונתה לסמנכ"לית השירות והתפעול של Partners & co, המפעילה מתחמי עבודה יוקרתיים לעורכי דין בתל אביב.

שיר כהן, 29, מונתה לראש מערך התקשורת וקשרי החוץ של קבוצת מכבי שירותי בריאות. עד לאחרונה כיהנה כראש מערך התקשורת והדוברות של משרד ראש הממשלה.

ציון בכר מונה לסמנכ"ל של חטיבת Tornado Systems בקבוצת טורנדו.

אריק גלעד מונה למנכ"ל משותף בקבוצת תצפית, העוסקת בנדל"ן. בעשור האחרון מילא תפקידי ניהול בכירים בחברות א.פ.י. נתיב פיתוח וקבוצת א. דורי.

יפתח פריזדה, 34, מונה למנהל פעילות ה-Force5 של חברת ההפצה ושירותי הענן זברה טכנולוגיות. מדובר בפעילות שמספקת שירותים מתקדמים למגוון מוצרים בתחום אבטחת היישומים. 

קרן אופק, 43, נבחרה לקדנציה נוספת כיו"ר ועד עובדי פרטנר.

קרן אופק / צילום: רמי זרנגר
 קרן אופק / צילום: רמי זרנגר

חדשות טובות

חברת התעופה קתאי פסיפיק, המפעילה טיסות גם בישראל, מתחייבת לשימוש בדלק תעופה בר קיימא ב-10% מסך צריכת הדלק שלה עד שנת 2030.