"דרישות משרד החינוך מתאימות לעסק גדול - אני לא יכולה להרשות לעצמי לעמוד בדרישות"

בתיה קלר • בת 35 • נשואה + 2 • גרה במושב גמזו • בעלת העסק "להצמיח לקרוא" העוסק בפיתוח שפה והבנת הנקרא • "עם הזמן הורים מבינים יותר את החשיבות בפיתוח שפה והבנה ומוכנים ללמוד ולהבין בעצמם ולהעביר את הידע גם לילדים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

בתיה קלר, בעלת העסק ''להצמיח לקרוא'' / צילום: יעל רביד
בתיה קלר, בעלת העסק ''להצמיח לקרוא'' / צילום: יעל רביד

"פתאום קלטתי שכל האימהות שואלות אותי על זה. הייתי עוברת תהליך עם ילד בכיתה ג', כשבסופו הוא סוף סוף קורא מדויק, בלי ניחושים, והן תמיד היו שואלות: את מלמדת גם "הבנת הנקרא"? וזה היה מפתיע. חשבתי שהן יסתפקו בקריאה הטכנית בלבד."

כך מספרת בתיה קלר, שיצאה לעצמאות אחרי עשור של הוראה בביה"ס היסודי. במקביל היא נזכרת גם שישבו אצלה הורים באסיפות הורים והיא שִתפה במצב הלימודי של התלמידים. כשהיא ציינה קושי בהבנת הנקרא ההורים היו שואלים מה אפשר לעשות כדי לקדם ולחזק ילדיהם בתחום ולא הייתה לה תשובה עבורם. "אני יודעת איך מלמדים "הבנת הנקרא" בכיתה, אבל מה אפשר לעשות בבית.. זה כבר סיפור אחר", היא משתפת בתחושותיה באותם רגעים.

כשהיא הבינה שיש כאן תחום שאין לו מענה ושלהורים שרוצים לעבוד ולקדם את הילדים בבית אין דרך לעשות את זה, היא החליטה להרים את הכפפה. במקרה הזה, הניעה אצבעות והתחילה לכתוב קורס במיוחד עבור ילדים.

"המחשבה הייתה", מספרת בתיה "איך אני נותנת להורים את האפשרות לרכוש משהו איכותי עבור הילדים שהם רוצים לקדם "בהבנת הנקרא", אותם ילדים שכבר רכשו את הקריאה וצריכים לעלות לשלב הבא: להפיק מהקריאה משמעות."

הקורסים הכתובים הפכו לקורסים מצולמים מקצועיים. מי שיצפה בהם יגלה שהשיעורים הקצרים נראים יותר כמו תכנית טלוויזיה ופחות כמו שיעור.

לתוכנית מצטרף גם ניב, בובת גרב מגניבה. שהופכת את כל התוכן לקליל, ברור יותר ומעניין. הילדים עצמאיים לגמרי, צופים בשיעור ופועלים יחד עם בתיה, ממש יד ביד, כשהם מקבלים כלים להתמודד עם הוראות, שאלות ועם טקסט חדש.

"ניב נמצא שם כדי שלילדים תהיה אפשרות להזדהות עם דמות שלא מבינה, לפעמים משועממת, אחת כזו שלא בראש שלה ללמוד"

בשנים האחרונות היא מלמדת ילדים קריאה ומפתחת את הקורסים. "קראתי מחקרים, שמעתי הרצאות וזה עולם מרתק. תוך כדי שהתאהבתי בתחום החלטתי להנגיש אותו ולדבר עליו כמה שיותר עם הורים. הבנתי שאפשר לפתח הבנה ומודעות לשפה בגילים צעירים, עוד לפני שמגיעים בכלל לקריאה". היא פתחה קבוצה שמיועדת להורים בשם "כאן הכל קורא!" כשמטרת הקבוצה היא לעודד קריאה והבנה מגיל הרך ועד בכלל. יש בקבוצה אלפי חברים שנהנים מתוכן איכותי, מהנגשת מחקרים, מעצות לקריאה משמעותית עם ילדים. "אנחנו מדברים גם על דרישות משרד החינוך ועל המבחנים של ה-OECD. בעצם כל מי שרוצה שהילדים שלו יהיו אורייניים, ייהנו מסיפור וידעו להעמיק ולחשוב - זה המקום בשבילו".

כשבתיה מספרת על האתגרים הייחודיים של העסק שלה היא משתפת שמדובר בעיקר בעניין הסברתי "איך מסבירים להורים שלא מגיעים מתחום החינוך על "הבנת הנקרא" והחשיבות שלה? "קריאה" - כולם יודעים מה זה. אבל המושג "הבנת הנקרא" ערטילאי, מופשט וגם לא ברור מה יכול להיות הקושי ומהם הכלים כדי להתמודד איתם. להסביר שיש תכנית לפיתוח הבנת הנקרא והיא אפשרית גם מרחוק וגם מתוך הנאה - זה אתגר משמעותי".

המדינה, ובעיקר משרד החינוך מקשות על העסק בצורה מהותית, "ניסיתי לקבל אישור של משרד החינוך על התכנים שלי כדי שמורים יוכלו לעבוד איתם בשיעורים פרטניים עם ילדים, לתת לילדים לצפות בתכנים בבית ולקדם אותם אבל אין אפשרות להיכנס לבית הספר בלי אישור של משרד החינוך.

כדי לקבל אישור של משרד החינוך עליי לוותר על שיווק ומכירה של הקורסים שלי - עד קבלת האישור וכן להעביר להם שמות של 3 עורכי תוכן ולשון שעברו על התכנים. הדרישה שלהם מתאימה לעסק חינוכי גדול ואני עסק קטן, אני לא יכולה להרשות לעצמי לא למכור את הקורסים שלי עד שאקבל אישור וכן, לתוכן שלי יש עורכת תוכן ואנשי מקצוע נוספים שליוו אותי אבל אני לא עומדת בדרישה של משרד החינוך ברמת ההכשרה שלהם וכמות אנשי המקצוע שהם מצפים לה.

אם משרד החינוך היו מציץ בתכנים ובודק אותו בעצמו, אנשי המקצוע במשרד היו מוסיפים ותורמים מהידע המקצועי, כולם היו יוצאים מורווחים. לא קיימת תכנית דומה לזו שהפקתי, מהנה ומשמעותית".

על תוכניותיה לעתיד בתיה אומרת ש"באוויר יש כרגע שני קורסים דיגיטליים. אני מקווה להוציא לאור, להפיק ולצלם עוד שני קורסים נוספים שכבר כתובים וערוכים.
בנוסף, בחודש הקרוב עומד לצאת משחק קלפים שמטרתו להעשיר את אוצר המילים בדגש על מילים שכיחות שילדים פוגשים בטקסטים עיוניים. כל זה ממלא ומרגש אותי אני מגלה שעם הזמן הורים מבינים יותר את החשיבות בפיתוח שפה והבנה ומוכנים ללמוד ולהבין בעצמם ולהעביר את הידע הזה גם לילדים שלהם ולהשקיע בעתיד שלהם.

"בעתיד אני מקווה גם להגיע לטלוויזיה ולגרום לילדים לפגוש ולהנות מהשפה העשירה שלנו. כולנו רוצים ילדים קוראים ומבינים, חושבים ומעמיקים אני מקווה שרבים יצטרפו אליי ואל ניב למסע למידה משמעותי וחוויתי".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il