הסוף לארנק הדיגיטלי הסגור של אפל? "רשות ההגבלים האירופית מכינה כתב אישום נגד ענקית הטכנולוגיה"

מקורות המעורים בנעשה אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי האיחוד האירופי בדרך לנקיטת צעדים נגד אפל על כך שאינה מאפשרת למערכות תשלומים אחרות גישה למכשירי אפל • עפ"י הדיווח, באיחוד האירופי מתכננים להגיש את כתב האישום בשנה הבאה

אפל פיי. נמצאת גם על הרדאר של רגולטורים ורשויות אחרות / צילום: Shutterstock
אפל פיי. נמצאת גם על הרדאר של רגולטורים ורשויות אחרות / צילום: Shutterstock

האם אפל תצטרך לפתוח בקרוב את הארנק הדיגיטלי שלה, אפל פיי, גם לחברות אחרות? על פי מקורות ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס, בהחלט יתכן שכך יקרה, כיוון שרשות ההגבלים של האיחוד האירופי מכינה כתב אישום נגד ענקית הטכנולוגיה. זאת מאחר שאפל חוסמת באמצעות טכנולוגיית שבבי ה-NFC שלה ממתחרותיה גישה למכשיריה, כך שכל משתמשי אפל חייבים להשתמש רק באפל פיי.

על פי המקרורות, המעורים בנושא, המהלך של רשות ההגבלים האירופית מעמיד את אפל בפני סיכון של קנס גבוה, אם לא תפתח את מערכת התשלומים הסלולרית שלה ליריבות . יצרנית האייפון נמצאת על הכוונת של ראשת ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי, מרגרטה וסטגר, מאז יוני בשנה שעברה, כאשר זו פתחה בחקירת אפל פיי.

בסוכנות הידיעות הוסבר כי הרשות, הממונה על אכיפת התחרות באיחוד האירופי, מכינה כעת כתב אישום כשעל פי ההערכות הוא צפוי להיות מוכן לשליחה לאפל בשנה הבאה. זו לא הפעם הראשונה שבאיחוד מכינים כתב אישום מסוג זה, והם משמשים במקרים בהם הרגולטור חושב כי קיימת פגיעה בתחרות.

על פי הדיווח לרשות האירופית יש שלושה תיקים נוספים נגד אפל, והיא סירבה להגיב. גם באפל לא הגיבו לפניית רויטרס. הרשות מחזיקה ביכולת לקנוס חברות בגין הפרת כללי האיחוד האירופי בעד 10% מהמחזור הגלובלי שלהן, אשר על בסיס הכנסות אפל לשנת 2020 עשוי הקנס להגיע ל-27.4 מיליארד דולר.

אפל פיי נמצאת גם על הרדאר של רגולטורים ורשויות אחרות. כך למשל, בדרום קוריאה אישרו בחודש שעבר הצעת חוק שאוסרת על מפעילי חנויות האפליקציות הגדולות, כולל אפל, לאלץ מפתחי תוכנה להשתמש במערכות התשלום שלהם. בשנת 2019 אישרה גרמניה חוק המחייב את אפל לפתוח את מערכת התשלומים הסלולרית שלה ליריבות תמורת תשלום סביר.

אפל פיי נכנסה לישראל בחודש מאי השנה ועוררה את שוק התשלומים באמצעות ארנק דיגיטלי, שהיה יחסית מנומנם עד אז. בתוך חודש זינקו מספר המשתמשים בארנקים דיגיטליים בכ-800%, שיעור שהמשיך לעלות מאז, אם כי בעלייה מתונה יותר. בשל העובדה כי משתמשי אפל בישראל, המהווים פחות מ-30% מסך מחזיקי הטלפונים החכמים, מחויבים להשתמש באפל פיי ואינם יכולים להשתמש באחד משבעת הארנקים הדיגיטליים האחרים הפועלים בארץ, נאלצו מפעילי כרטיסי האשראי בארץ, גם אלו המחזיקים בארנק דיגיטלי משלהם, להתיישר עם אפל ולאפשר שימוש בכרטיס האשראי שלהם בתוך אפל פיי.