"הקורונה נפלה עלינו בבת-אחת, חשבנו שהעולם נגמר"

הני ונטע כ"ץ • בעלים של רשת חנויות אופנת ילדים בשם "בנים" בחברה החרדית • נטע בן 35, הני בת 34 - גרים בירושלים • "זו חוויה נוראית לפעול בחוסר ודאות, לוקח זמן להתאושש מזה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

הני ונטע כ''ץ, בעלים של רשת חנויות אופנת ילדים בשם ''בנים'' / צילום: תמונה פרטית
הני ונטע כ''ץ, בעלים של רשת חנויות אופנת ילדים בשם ''בנים'' / צילום: תמונה פרטית

נטע והני כ"ץ, בעלי רשת חנויות בגדי הילדים "בנים", הפכו למותג אופנה חרדי מהטובים שיש. כמו כולם, הם התמודדו עם הנגיף שעד עכשיו לא נותן מנוחה.

נטע מספר כי הקורונה לא הייתה צפויה אז וגם עכשיו עדיין יש ממד של חוסר ודאות, אבל עם פרוץ המגפה אי אפשר היה לתכנן גם חודש קדימה. לדבריו, הם לא שקלו לסגור חנויות, מאחר והעסק שלהם מבוסס על פריסה רחבה, אבל בסגר הראשון "חשבנו שהעולם עומד להיחרב, חששנו שלא נעמוד בזה, זה היה בפסח, וזו תקופת המכירות הכי חשובה בשנה בתחום האופנה בחברה החרדית, רק בסוכות יש מחזורים בסדר גודל הזה, ופתאום יש סגר, ובזמן הזה בהחלט חששנו מפשיטת רגל, אבל ברוך השם הצלחנו להתגבר על כך".

לגבי מכירה באינטרנט אומר נטע ש"הלקוחות שלנו ברובם מהחברה החרדית, והם בלי אינטרנט ברובם. הקורונה נפלה עלינו בבת-אחת, לא היה זמן להיערך, חשבנו שהעולם נגמר. השבת לאחר פורים במרץ 2020, אז הוכרזו ההגבלות הראשונות, הייתה שבת שחורה שחרותה בנו. במוצאי אותה שבת הקמנו חמ"ל בבית והתמקדנו בהקמה מהירה של אתר אינטרנט ובפתרונות מכירה מידיים אחרים".

הני מספרת כי הם פעלו מחוץ לקופסה. "הקמנו רשת מכירות טלפוניות במגזר, הקמנו מוקד טלפוני כללי, הקמנו מכירות שכונתיות, ניסינו להוציא את המקסימום מערב הפסח הזה, היו לנו הפסדים כספיים גדולים, אבל לא התייאשנו, והצלחנו להקים רשת אלטרנטיבית למכירות".

לגבי הזמנות לעונה שלאחר מכן מתארת הני כי הם לא ידעו איך להתכונן לקראתן. "מי שמכיר יודע מה הכוונה, צריך להיערך חצי שנה מראש, חודשיים עיצוב, חודשיים ייצור וחודשיים שינוע, ובעולם של אי וודאות, פשוט לא ידענו מה לעשות, האם להזמין כרגיל, או לא להזמין כרגיל, סין פתוחה או סין סגורה, יהיה בכלל עולם? לילות ללא שינה, הזמנו עונה שלמה בחוסר וודאות". נטע מציין כי זאת "חוויה נוראה לפעול בחוסר ודאות קיצוני שכזה, עד היום לוקח זמן להתאושש ממנה".

נטע והני מספרים שהם שבו לשגרה. "ברוך השם חזרנו לעצמנו בכל העוצמה, חזרנו עם עליה דרמטית ב-2021. מחזורים אדירים ברוך השם". הני מציינת כי הקולקציה של חורף 2020 נשארה יחסית הרבה, "אנחנו נתמודד איתה, חלק במחסנים, חלק עבר לתרומות, חלק איבד את הערך, אנחנו נתמודד עם המלאי, עדיין לא החלטנו מה לעשות איתו, אבל אין לנו תלונות, השנה הנוכחית מסתיימת מצוין תודה ל-קל".

לדברי נטע, המענקים מהמדינה עזרו, גם הלוואות מותנות. בהתחלה הייתה לו ביקורת על הממשלה דאז בראשות נתניהו. "אני לא תומך ליכוד, ולא תומך נתניהו, אבל אני רוצה לציין את המענקים שקיבלנו, מענקי עובדים, מענקי החזרה של עובדים שהוצאנו לחל"ת, בסך הכל עם כל הטענות שיש לאנשים שלא קיבלו כל מה שרצו, לפחות אצלי כבעל רשת, קיבלנו סיוע", אמר, והוסיף: "חד משמעית הצעדים שהממשלה נקטה בחירום, היו ברובם נכונים וצודקים".

נטע והני מספרים כי הרשת שלהם מאוד ייחודית בכך שהיא מתמקדת באופנה לבנים. הוא מציין כי בכל תחום אופנת הילדים מתמקדים יותר בבגדי בנות, ופחות בבנים, "אתה נכנס לחנות בגדי ילדים, 80% מהסטנדים הם של בגדי בנות", אומר נטע, "ראינו שיש לזה ביקוש, אז התחלנו עסק בקטן וקראנו לזה 'בנים', הביקוש גדל והתרחב וכך גם אנחנו. ועם הזמן יש לנו כמובן גם קולקציית בנות מדהימה לא פחות אבל עדיין הדגש נותר על קולקציה לבנים". הרשת מחזיקה סניפים באשדוד, בני ברק, מודיעין עילית, בית שמש, ירושלים, קרית גת וכמובן אתר אינטרנט.

לדברי נטע, הרשת הפכה למותג חזק בציבור החרדי, הני מציינת כי הם חושבים גם לקפוץ למגזר הכללי וגם למגזר הערבי. הרשת מחזיקה סניפים בלונדון וניו יורק, "אנחנו בימים אלה מחפשים שותף אסטרטגי שידע להכניס אותנו למגזרים הללו, הקונספט של אופנה לבגדי בנים נכון גם למגזר הכללי ולדעתנו יש לזה פוטנציאל בינלאומי".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il