כשרות | דעה

רפורמת הכשרות היא אנטיתזה לרפורמת הרגולציה וצריך לגנוז אותה

בימינה עדיין לא החליטו האם הם תומכים בשוק חופשי והפחתת רגולציה, או שהם בעד פיקוח מאסיבי של המדינה ומתן רישיונות לעסקים בשוק הפרטי • רפורמת כשרות טובה תשאיר את תחום הענקת תעודות הכשרות לפיקוחו של השוק החופשי ותיצור הפרדה בין נותני הכשרות למעסיקי המשגיחים

תעודת כשרות / צילום: Shutterstock
תעודת כשרות / צילום: Shutterstock

אחת מרפורמות הדגל של מפלגת ימינה, היא רפורמת הרגולציה שמוביל בגאון חבר הכנסת אביר קארה. ואכן, הבירוקרטיה בישראל מסורבלת ביותר, קשה להבנה, ומצרה את צעדיהם של בעלי העסקים בישראל. ללא ספק רפורמה מבורכת.

כמו בהרבה מהיוזמות המגיעות לשולחנה של הממשלה, גם רפורמת הרגולציה סותרת בצורה מובהקת עמדות של מרכיבים אחרים בקואליציה. אך בעוד בדרך כלל מדובר בסתירות בין הצדדים הפוליטיים השונים המרכיבים את הקואליציה, כאן מדובר בשני צדדים מנוגדים לחלוטין מאותה מפלגה. הסתירה המהותית הגדולה לרפורמת הרגולציה של ימינה לא מגיעה ממרצ ורע"מ, אלא מתוך מפלגת ימינה עצמה.

חברו לסיעה של אביר קארה, הוא שר הדתות חבר הכנסת מתן כהנא שמקדם בימים אלה במרץ את רפורמת הכשרות. הרפורמה, שהיא חלק מחוק ההסדרים נמצאת על שולחנה של ועדת מיזמי תשתית לאומיים ושירותי דת יהודיים בראשותה של חברת הכנסת יוליה מלינובסקי.

מי שעקב אחרי דיוני הועדה, גילה שהרפורמה שהתיימרה להוזיל עלויות ולהקל על תחום הכשרות, עומדת להוסיף רגולציה חדשה על עסקים פרטיים לגיטימיים בישראל, זאת לצד סעיפי חוק בירוקרטיים מסורבלים ומפורטים לעייפה.

את יום הדיונים השני של הוועדה ברפורמת הכשרות, פתחה היו"ר בהצהרה שהיא למדה את עולם הכשרויות ועולם הבד"צים וגילתה שעולם הכשרויות הפרטיות הוא פרוץ ולא ברור על סמך מה הם נותנים את תעודות הכשרות, עד כדי כך שיש כפל של כשרויות, בד"צים, ורבנות ראשית. את המצב הזה, שעל פי רוב מכונה "שוק חופשי", הגדירה יו"ר הועדה שפועלת ברוח שר הדתות לקידום אגרסיבי של הרפורמה - "מצב בלתי נסבל".

כן. אם עד עכשיו הבירוקרטיה הישראלית לעסקים כללה רישיונות רק מהמשטרה, כבאות והצלה ומשרדי הבריאות, החקלאות, העבודה והגנת הסביבה, מעכשיו מי שיחפוץ לפתוח עסק בתחום הכשרות יצטרך גם רישיון שמיני מגוף רגולטורי חדש וינפיק רישיונות לעסקים בתחום הכשרות.

ואם לחבר הכנסת אביר קארה נציג "השולמנים", עדיין לא מספיק ברור מה תעשה הרפורמה לבעלי העסקים בתחום הכשרות, יו"ר הועדה התנדבה להוסיף פירוט מדויק על הבירוקרטיה החדשה שתצמצם את השוק החופשי בתחום הכשרות: "בנושא הבד"צים הפרטיים אנחנו נוטים להגיע למצב שרק גופים שיקבלו רישיון מהמדינה להתעסק בתחום כשרות יהיו רשאים לתת כשרות, אחרת זאת תהיה הונאה בכשרות", אמרה ח"כ מלינובסקי.

לכל העוסקים ברפורמת הכשרות כבר ברור לחלוטין, שהרפורמה לא תוזיל עלויות. אם כיום בעל עסק עם כשרות רבנות משלם אגרה שנתית שנעה בין 500 שקלים ועד 1,400 שקלים, בכשרויות הפרטיות המחירים יאמירו לסכום שנתי של 24,000 שקלים בממוצע. אין צורך לפרט מי יספוג את העלויות בהוצאות הכשרות של העסקים בתחום המזון, הצרכנים כמובן.

כעת, לאחר הדיונים בוועדה מסתבר שהרפורמה חוטאת לכל מטרה אליה היא מכוונת, ובמקביל גם פוגעת בדגל הפחתת הבירוקרטיה לעסקים.

אז אמנם היוזמה של ח"כ קארה היא צעד בכיוון הנכון, רפורמת הרגולציה היא מהפכה ובשורה של ממש עבור בעלי העסקים, אך לא ניתן ליישם יוזמה כה שאפתנית ביד אחת ולפגוע בעסקים ובשוק החופשי ביד השנייה. רפורמת הכשרות, היא האנטי-תזה של רפורמת הרגולציה.

אחרי שהוציאו את האוויר ממפרשי רפורמת היבוא (בחקלאות), נראה שכבר אין צורך בפעילות של נציגי השמאל הכלכלי כדי לחבל ברצון לקדם שוק חופשי. השר כהנא ומפלגת ימינה בעצמם עושים את זה בהצלחה מרובה.

יש הרבה מה לשפר במצב הנוכחי של מערכת הכשרות, אבל הדחיפות לשנות את כל הקיים מהיסוד ולהעביר בכל מחיר את הרפורמה, יוצרת עיוותים חדשים. לקוחות צרכני הכשרות כיום יודעים לבחור את סוג נותן הכשרות המועדף עליהם, ללא התערבות רגולטורית של המדינה. רפורמת כשרות טובה תשאיר את תחום הענקת תעודות הכשרות לפיקוחו של השוק החופשי, ותיצור הפרדה בין נותני הכשרות למעסיקי המשגיחים. כך ישמרו זכויות העובדים, תבוטל התלות בין עובד למעביד ותהיה תחרות אמיתית בתחום הכשרות.

הכותב הוא נציג הוועד הארצי של משגיחי הכשרות