המדינה תתחייב לתמוך בחוסכים: תפריש כספים לקרן להבטחת התשואה

כחלק מהרפורמה להחלפת האג"ח המיועדות במנגנון שיגן על החוסכים אם קרן הפנסיה שלהם לא תשיג תשואה של 5%, הוגשה הצעת חוק שנועדה לוודא שהמדינה תעמוד בהתחייבותה גם בעת משבר כלכלי חריף • מרגע החלפת המנגנון ועד 2024 יופרשו 3% מהנכסים הצבורים בגינם זכאי הציבור להבטחת תשואה ואלו ירדו עד שיתייצבו על 1.8%

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

החלטת משרד האוצר להחליף את האג"ח המיועדות במנגנון להבטחת תשואה העלתה חשש כי בעת משביר כלכלי חריף המדינה לא תעמוד בהתחייבותה להבטיח תשואה של 5%, אלא תשתמש בכסף לצרכים אחרים. היום (ה') הוגשה לוועדת הכספים של הכנסת הצעת חוק מתוקנת, שנועדה להסיר את החשש הזה.

על פי הצעת החוק, המדינה תפריש סכומי כסף לקרן הייעודית ממנה תושלם התשואה אם קרנות הפנסיה לא ישיגו לבדן תשואה של 5%. עוד נקבע בהצעה החדשה כי המדינה לא תוכל להשתמש בכספים אלו למטרה אחרת, מלבד הבטחת התשואה.

לפי המתווה, בין 2022 עד 2024 יופרשו לקרן הייעודית 3% מסך הנכסים הזכאים להבטחת תשואה (כ-650 מיליון שקל), ב-2025-2026 יופרשו 2.5%, ב-2027 2% ובשנת 2028 ואילך יופרשו 1.8% מסך הנכסים שזכאים להבטחת תשואה. שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, יוכל לשנות את שיעורי ההפרשה.