ארה"ב: משרד המשפטים מבקש מהעליון לחסום את חוק ההפלות בטקסס

פנייה דחופה של הממשלה מכריחה את בית המשפט העליון האמריקאי להתמודד עם האיסור בטקסס על רוב ההפלות, בפעם השנייה בכמה שבועות

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

משרד המשפטים האמריקאי הגיש אתמול (ב') בקשה בהולה לבית המשפט העליון בבקשה לחסום את האיסור בטקסס על רוב ההפלות, והחזיר את הנושא לטיפול שופטי בית המשפט העליון, לאחר שאלה סירבו בעבר להתערב נגד החוק החדש במדינה.

בבקשה של המשרד הפדרלי לבית המשפט העליון נאמר כי החוק בטקסס, האוסר על כל ההפלות לאחר כשישה שבועות של הריון, נמצא בהפרה בוטה של פסיקות של בית המשפט העליון שהגנו על הזכות להפלה במשך כחצי מאה. "טקסס, בקצרה, הצליחה לבטל החלטות של בית המשפט העליון בתוך גבולותיה", נכתב בבקשה של משרד המשפטים.

טקסס הפעילה מאמץ מיוחד על־מנת להגן על החוק החדש מבחינה משפטית. במשרד המשפטים בוושינגטון אמרו כי אם הטקטיקה הזו תצליח, אין דבר שימנע ממדינות אחרות בארה"ב להעביר חוקים המפרים זכויות חוקתיות שבית המשפט העליון הגן עליהן בעבר, כמו הזכות לשאת נשק.

"אם טקסס צודקת, מדינות חופשיות להפעיל שיטות דומות על־מנת לבטל תקדימים אחרים או להשעות זכויות חוקתיות אחרות", נכתב בבקשה של משרד המשפטים.

המשרד ביקש מבית המשפט העליון לחסום את החוק בזמן שליטיגציה בבית משפט בערכאה נמוכה יותר נמשכת. במשרד אמרו גם כי שופטי בית המשפט העליון יכולים להתקדם ולבחון את המקרה במלואו, כולל תדרוכים בכתב וטיעונים בעל־פה, חרף העובדה שבתי המשפט בערכאות נמוכות יותר עוד לא סיימו את עבודתם.

בבית המשפט העליון כבר קבעו תאריך לשימוע על מקרה בנושא הזכות להפלה ממיסיסיפי. המקרה יידון ב־1 בדצמבר. ייתכן כי בית המשפט העליון יחליט להוסיף לשימוע זה דיון על החוק בטקסס.

שעות בודדות לאחר הגשת הבקשה ממשרד המשפטים, בית המשפט העליון הודיע כי יאיץ דיון בבקשה נפרדת שהוגשה על־ידי מרפאות המבצעות הפלות לדון בעתירה שלהם נגד החוק בטקסס, לפני שמתקבל פסק דין בבית דין נמוך יותר. הצעד העלה את האפשרות שבית המשפט העליון עשוי לשמוע גם את המקרה של טקסס במושבו הנוכחי על־ידי העברתו מערכאות נמוכות יותר כבר עתה.

במשרד התובע הכללי של טקסס לא הגיבו מיד לבקשות תגובה.

החוק הטקסני - המוכר בשם "חוק פעימות הלב" "או SB 8" - תקף מאז 1 בספטמבר, והוא החוק המגביל ביותר נגד הפלות בכל רחבי ארה"ב. רופאים לא יכולים לבצע הפלה אם הם יודעים שיש "פעימות לב עובריות שניתן לזהות", שהחוק מגדיר כפעילות לבבית בשבועות המוקדמים להריון. החוק לא כולל החרגות לגבי מקרים של אונס וגילוי עריות.

טקסס ניסחה את החוק באופן שנועד להקשות לאתגר אותו בבתי הדין. היא עשתה זאת על־ידי מניעת פקידים ברמת המדינה מכל תפקיד באכיפת החוק. במקום זה, SB 8 נותן אפשרות לצדדים פרטיים להגיש תביעות אזרחיות בטענה להפרה. תובע שמנצח בבית המשפט יכול לקבל לפחות 10,000 דולר מרופא או מרפאה שביצעו - או מכל צד שמסייע לביצוע - של הפלה אסורה.

מרפאות המבצעות הפלות הגישו תביעה נגד החוק לפני שנכנס לתוקף, אך לא הצליחו להפיק צו החוסם את אכיפתו, במידה רבה בגלל קושי לקבוע מי עשוי להיות נאשם בהפרתו, בהתחשב בעובדה שפקידים בטקסס שתפקידם לאכוף את החוק מנועים מלעשות זאת במסגרת SB 8.

בית המשפט העליון הזכיר נושא זה ב־1 בספטמבר, כשסירב לדון בבקשת חירום שהגישו המרפאות לחסום את החוק. משרד המשפטים בוושינגטון הגיש לאחר מכן תביעה משלו וטען כי המקרה שלו שונה, בין היתר בגלל שלמשרד ישנה הסמכות לתבוע את מדינת טקסס באופן ישיר על־מנת להגן על האינטרסים הריבוניים של הממשלה הפדרלית.

שופט פדרלי באוסטין, טקסס, עמד בתחילה לצד משרד המשפטים והוציא ב־6 באוקטובר צו מניעה ראשוני נגד החוק. אבל בית המשפט לעתירות בערכאה חמישית בשבוע שעבר דחה את הצו וקבע כי לעת עתה החוק יכול להיות מיושם.

הבקשה של משרד המשפטים מיום שני הייתה מיועדת לשופט סמואל אליטו, המפקח על נושאי חירום שיצאו מבית הדין בערכאה החמישית. ישנה ודאות כמעט מלאה שיפנה את הנושא לדיון של כל השופטים בבית המשפט העליון.

השופט אליטו הורה למדינת טקסס להגיב לבקשה של משרד המשפטים עד יום חמישי בצהריים.