ביקורת בצרפת: למה המדינה לא עוצרת את המכירה הפומבית של "מחזור לוצאטו" היהודי

עצומה מקוונת של אנשי תרבות צרפתים, מהקהילה היהודית ומחוצה לה, קראה לממשלת צרפת להכריז על כתב היד כאוצר לאומי ולמנוע את מכירתו, אך הדבר לא התרחש • "זהו כתב יד מופלא, ובלתי מתקבל על הדעת שהוא יעזוב את צרפת", אמרה מומחית לעיתון הצרפתי "לה מונד"

כתב היד היהודי העתיק ''מחזור לוצאטו'' שיימכר במכירה פומבית של בית המכירות ''סות'ביס'' / צילום: אתר Sotheby's
כתב היד היהודי העתיק ''מחזור לוצאטו'' שיימכר במכירה פומבית של בית המכירות ''סות'ביס'' / צילום: אתר Sotheby's

מחזור מאויר נדיר מאוד שנוצר בגרמניה לפני כ־700 שנה, יימכר היום למרבה במחיר, במכירה פומבית של בית המכירות "סות'ביס" שתתקיים בניו-יורק. שוויו הכספי של המחזור מוערך על ידי בית המכירות בכ־4־6 מיליון דולר. מחיר הפתיחה הוא 3.2 מיליון דולר, והמכירה, שכוללת פריט אחד בלבד, תתקיים ב-18:00 שעון ישראל. מבחינה סמלית ולא כספית, עם זאת, יש שמונים את המחזור המאויר כאחד מכתבי היד היהודיים החשובים ביותר בעולם ומבקרים את העובדה כי לאחר שיימכר הוא עשוי להישמר בבעלות פרטית.

הספר מכונה "מחזור לוצאטו" משום שהיה בבעלותו של פרשן המקרא והמשורר שמואל דוד לוצאטו מפדובה שבאיטליה עד סוף המאה ה־19, אולם הוא נכתב ואויר בסוף המאה ה־13 או בתחילת המאה ה־14 בבוואריה, שבדרום גרמניה כיום.

מי שרכש את המחזור המיוחד לראש השנה ויום כיפור אחרי שלוצאטו הלך לעולמו היה ארגון "כל ישראל חברים" הצרפתי - אליאנס - שהוקם ב-1860 ופועל למען יהודים ברחבי העולם בעיקר בנושאי חינוך. כעת החליט הארגון למכור את הספר הנדיר, כדי לממן חלק מפעילותו בשנים הקרובות.

המחזור מאויר בסגנון שהיה נפוץ בימי הביניים, אולם נדיר מאוד בכתבי יד יהודים מאותה התקופה. "הוא אחד מכתבי היד המאוירים הנדירים ביותר מלפני שנת 1300", אמרה לעיתון הצרפתי "לה מונד" קולט סיראט, מומחית לספרות יהודית במדינה. העיתון דיווח כי בקהילה היהודית והאקדמית בצרפת ישנה מורת רוח רבה מהחלטת ארגון אליאנס להעמיד את הספר הנדיר למכירה פומבית.

לדברי סיראט, ישנם פחות מ-20 כתבי יד יהודים מאוירים מאותה התקופה, וזהו המחזור היחיד הנמצא בידיים פרטיות כיום, שעשוי לעבור שוב לידיים פרטיות במכירה שתתקיים הערב. כתב היד הוצג לציבור פעמיים בלבד - ב־1991 במסגרת תערוכה על כתבים יהודים בספריה הלאומית של צרפת וב־2018 במוזיאון העתיקות של רואן.

עצומה מקוונת של אנשי תרבות צרפתים, מהקהילה היהודית ומחוצה לה, קראה לממשלת צרפת להכריז על כתב היד כאוצר לאומי ולמנוע את מכירתו. אולם הדבר לא התרחש. ייתכן שהעובדה כי המחזור נכתב מחוץ לצרפת מילאה תפקיד בהחלטה הצרפתית. "המחזור מעיד גם על ההיסטוריה של היהודים שגורשו מצרפת וגם באופן כללי לגבי המנהגים של היהודים האשכנזים", אמרה חוקרת נוספת לעיתון, "זהו כתב יד מופלא, ובלתי מתקבל על הדעת שהוא יעזוב את צרפת".