עלייה במספר החקירות: ברשות ני"ע שמים דגש על עבירות שימוש במידע פנים

בשנים האחרונות קיימת עלייה בפתיחת תיקי חקירה בעבירות שימוש במידע פנים, אם כי עדיין מדובר במספרים קטנים: 13 חקירות נפתחו בין 2018-2020, בהשוואה ל-9 תיקים בשנתיים הקודמות • מהם הסימנים הקלאסיים לעבירה, ואיך מוכיחים אותה בבית המשפט?

ענת גואטה, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: ענבל מרמרי
ענת גואטה, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: ענבל מרמרי

חקירת החשדות לעבירות של שימוש במידע פנים על-ידי בכירי בית ההשקעות אי.בי.אי היא אחת מפרשות רבות שנחקרו בשנים האחרונות על-ידי רשות ניירות ערך, ששמה דגש רב על האכיפה בתחום עבירות זה. בשנים האחרונות קיימת עלייה בפתיחת תיקי חקירה בעבירות אלה: בעוד שבשנים 2015-2017 נפתחו תשעה תיקים, הרי שבין השנים 2018-2020 נפתחו 13 חקירות.

שימוש במידע פנים היא אחת העבירות הוותיקות בשוק ההון. הידע שבו מחזיקים המעורבים מציב פיתוי והזדמנות לגרוף רווחים בקלות, עבורם או עבור מקורביהם.
במסגרת זו, החליטה רשות ניירות ערך, בראשות היו"ר ענת גואטה, לפרסם בתחילת השנה עמדת סגל המתמקדת בעבירות אלה, כדי להעניק ודאות לשוק, ולשקף לציבור העוסקים בשוק ההון אילו מקרים יהוו "דגל אדום" שעלול להעיד על ביצוע עסקה תוך שימוש במידע פנים.

הסימנים הקלאסיים לעבירה

הסימן הקלאסי, כך על-פי הרשות, הוא אדם המבצע פעילות ראשונה בניירות ערך של חברה בסמוך לפני פרסום דיווח מהותי ואחריו גורף רווח מהמכירה. כמעט כל התיקים שנחקרו ברשות בנוגע לעבירות שימוש פנים התחילו כך. סימנים נוספים הם: אדם הפותח חשבון ובסמוך לאחר מכן נותן הוראת קנייה/מכירה של נייר ערך מסוים במסחר בהיקף משמעותי, ובמיוחד אם אותו אדם מורה על ביצוע מיידי; אדם המבקש למכור את כל תיק ההשקעות שלו כדי לרכוש בכל הכסף ניירות ערך של חברה מסוימת; פעילות משמעותית של עובד חברה/שותף עסקי שלה/ספק שלה/יועץ שלה, בניירות ערך של החברה, שקדמה לדיווח מהותי של החברה. 

בחודשים האחרונים נפתחו על-ידי רשות ניירות ערך שני תיקי חקירה חדשים, שהפתיעו את השוק. הראשון הוא זה שנפתח נגד בכירי בבית ההשקעות אי.בי.אי בחודש יולי, בחשד כי השתמשו במידע פנים, על-פי ההערכות, במסגרת העסקה למכירת בית ההשקעות הלמן אלדובי להפניקס. השני הוא החקירה שנחשפה לפני כשבוע נגד שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן הבכיר של בית ההשקעות ווליו בייס.

על-פי החשד ביצע ליפמן בין השנים 2019 ו-2021 עשרות עסקאות בניירות ערך שונים של חברות ציבוריות, תוך שימוש סדרתי במידעי פנים שאליהם נחשף במסגרת עבודתו. זאת תוך גריפת רווחים אסורים בהיקף כולל של יותר מחצי מיליון שקל. 

למרות שמדובר בעבירה הקשה להוכחה בבית המשפט, בשל המורכבות הנדרשת בהוכחת כוונה פלילית בעת מסירת המידע, התקבלו בשנים האחרונות שתי הכרעות דין בתיקי מידע פנים בבית המשפט הכלכלי, להן קדמה חקירת רשות ניירות ערך - ביונדווקס ואסם -  ששתיהן הסתיימו בהרשעה. במקביל, בתיקים אחרים טרם התקבלו החלטות מצד הפרקליטות או שעוד לא הוגש כתב אישום. כך למשל, בתיק חיים כץ ומוטי בן ארי, בו הפרקליטות החליטה להגיש כתב אישום במידע פנים לפני למעלה משנה, אך זה עוד לא הוגש.

*** חזקת החפות: שי ליפמן, עדו קוק, דייב לובצקי ורון ויסברג הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים. הם לא הורשעו בביצוע העבירות, ועומדת להם חזקת החפות.